Inkontinent katt

lillav

Trådstartare
Hej alla kattvänner! Någon här som har en gammal katt som har blivit inkontinent. Min 16 år gamla älskling har nu fått problem med kisseriet. Hon kissar i lådan men när hon ligger och sover läcker det på sovplatsen flera gånger om dygnet. Annars mår hon bra. (Tack och lov sover hon alltid på samma plats ...) Har tid hos veterinären på måndag.
 

Bifogade filer

  • 20200805_102117.jpg
    20200805_102117.jpg
    130,7 KB · Visningar: 83
Hej alla kattvänner! Någon här som har en gammal katt som har blivit inkontinent. Min 16 år gamla älskling har nu fått problem med kisseriet. Hon kissar i lådan men när hon ligger och sover läcker det på sovplatsen flera gånger om dygnet. Annars mår hon bra. (Tack och lov sover hon alltid på samma plats ...) Har tid hos veterinären på måndag.

Nikita blev mer och mer inkontinent med tiden tyvärr. Hon gick alltid noga på lådan men när hon slappnade av och sov så droppade det. Veterinären skrev ut Rinexin men det var hemskt, hon mådde illa av det och skummade och började springa sin väg. Jag vet att det ska finnas ett sätt att injicera kollagen i urinröret eller sätta in ett suprelorinchip. Men chanserna att det fungerar är lite si och så med (jag vet någon som chippade och det hjälpte i någon månad och sedan började det läcka igen). Man kan öppna katten och se om det är en defekt på urinblåsan och operera men chanserna att det fungerar är mindre än 50%. Vissa säger att det är mest hanar och kastrerade katter (särskilt honor som gått i aveln) så det vet jag inte, men anekdotiskt så verkar inte de ha någon betydelse och att vissa linjer dras med det problemet.

Jag har haft kontakt med SLU:s kattexperter för att fråga om de visste om någon forskning som det tydligen gör i USA men ingen av dem visste något och hänvisade mig till kattexperterna på Bagarmossen. De hade inte heller hört talas om någon annan behandling än ffa rinexin. En vän som hade samma problem hade kontakt med kattveterinärer i USA men fick aldrig några svar tillbaka. Till slut så löste jag det med plastad frotté och tvättbara kattsängar och igloos som jag gjorde så attraktiva som möjligt. Eftersom hon sov med mig varje natt så plastad frotté under underlakanet och enkelt tvättbart täcke.

Om din veterinär vet om någon annan behandling så vore det jätteintressant och jag hoppas du delar med dig!
 
Nikita blev mer och mer inkontinent med tiden tyvärr. Hon gick alltid noga på lådan men när hon slappnade av och sov så droppade det. Veterinären skrev ut Rinexin men det var hemskt, hon mådde illa av det och skummade och började springa sin väg. Jag vet att det ska finnas ett sätt att injicera kollagen i urinröret eller sätta in ett suprelorinchip. Men chanserna att det fungerar är lite si och så med (jag vet någon som chippade och det hjälpte i någon månad och sedan började det läcka igen). Man kan öppna katten och se om det är en defekt på urinblåsan och operera men chanserna att det fungerar är mindre än 50%. Vissa säger att det är mest hanar och kastrerade katter (särskilt honor som gått i aveln) så det vet jag inte, men anekdotiskt så verkar inte de ha någon betydelse och att vissa linjer dras med det problemet.

Jag har haft kontakt med SLU:s kattexperter för att fråga om de visste om någon forskning som det tydligen gör i USA men ingen av dem visste något och hänvisade mig till kattexperterna på Bagarmossen. De hade inte heller hört talas om någon annan behandling än ffa rinexin. En vän som hade samma problem hade kontakt med kattveterinärer i USA men fick aldrig några svar tillbaka. Till slut så löste jag det med plastad frotté och tvättbara kattsängar och igloos som jag gjorde så attraktiva som möjligt. Eftersom hon sov med mig varje natt så plastad frotté under underlakanet och enkelt tvättbart täcke.

Om din veterinär vet om någon annan behandling så vore det jätteintressant och jag hoppas du delar med dig!
Tusen tack för det fina svaret! Tror inte jag vill utsätta henne för varken rinexin eller operation. Vill att hon ska ha det bra på ålderns höst.
Hon sover vid fotändan och just nu använder jag lakan som jag viker många gånger med en tidning nånstans i mitten. Ska försöka hitta plastad frotté då ett lakan bara räcker 1 dygn. Jag viker om lakanet en gång så hon får rent åtminstone 2 ggr om dygnet. Jag hör av mig när jag varit hos veterinären.
 
Tusen tack för det fina svaret! Tror inte jag vill utsätta henne för varken rinexin eller operation. Vill att hon ska ha det bra på ålderns höst.
Hon sover vid fotändan och just nu använder jag lakan som jag viker många gånger med en tidning nånstans i mitten. Ska försöka hitta plastad frotté då ett lakan bara räcker 1 dygn. Jag viker om lakanet en gång så hon får rent åtminstone 2 ggr om dygnet. Jag hör av mig när jag varit hos veterinären.

https://www.skapamer.se/plastad-fro...NbhkghJJPqoTXluE5hdEbEaAvPREALw_wcB&var=43033 Jag köpte från de här. Beställde tre st exemplar så jag kunde ha en i tvätten och en ren hela tiden. Och att jag kunde klippa till det i rätt storlek.
 
Nikita blev mer och mer inkontinent med tiden tyvärr. Hon gick alltid noga på lådan men när hon slappnade av och sov så droppade det. Veterinären skrev ut Rinexin men det var hemskt, hon mådde illa av det och skummade och började springa sin väg. Jag vet att det ska finnas ett sätt att injicera kollagen i urinröret eller sätta in ett suprelorinchip. Men chanserna att det fungerar är lite si och så med (jag vet någon som chippade och det hjälpte i någon månad och sedan började det läcka igen). Man kan öppna katten och se om det är en defekt på urinblåsan och operera men chanserna att det fungerar är mindre än 50%. Vissa säger att det är mest hanar och kastrerade katter (särskilt honor som gått i aveln) så det vet jag inte, men anekdotiskt så verkar inte de ha någon betydelse och att vissa linjer dras med det problemet.

Jag har haft kontakt med SLU:s kattexperter för att fråga om de visste om någon forskning som det tydligen gör i USA men ingen av dem visste något och hänvisade mig till kattexperterna på Bagarmossen. De hade inte heller hört talas om någon annan behandling än ffa rinexin. En vän som hade samma problem hade kontakt med kattveterinärer i USA men fick aldrig några svar tillbaka. Till slut så löste jag det med plastad frotté och tvättbara kattsängar och igloos som jag gjorde så attraktiva som möjligt. Eftersom hon sov med mig varje natt så plastad frotté under underlakanet och enkelt tvättbart täcke.

Om din veterinär vet om någon annan behandling så vore det jätteintressant och jag hoppas du delar med dig!
Har just läst litet om inkontinens på en amerikansk webbplats https://petcentral.chewy.com/understanding-senior-cat-incontinence/
som innehåller mycket och intressant information om inkontinens hos katter. Följande var särskilt intressant där det står att inkontinens som beror på inflammation kan behandlas med salva och antibiotika.

Most cats suffering from incontinence will respond well to medications and have a full recovery. Inflammation is a common issue associated with this medical condition, and it can be treated with topical ointments and antibiotics as prescribed by your veterinarian.
 
Nikita blev mer och mer inkontinent med tiden tyvärr. Hon gick alltid noga på lådan men när hon slappnade av och sov så droppade det. Veterinären skrev ut Rinexin men det var hemskt, hon mådde illa av det och skummade och började springa sin väg. Jag vet att det ska finnas ett sätt att injicera kollagen i urinröret eller sätta in ett suprelorinchip. Men chanserna att det fungerar är lite si och så med (jag vet någon som chippade och det hjälpte i någon månad och sedan började det läcka igen). Man kan öppna katten och se om det är en defekt på urinblåsan och operera men chanserna att det fungerar är mindre än 50%. Vissa säger att det är mest hanar och kastrerade katter (särskilt honor som gått i aveln) så det vet jag inte, men anekdotiskt så verkar inte de ha någon betydelse och att vissa linjer dras med det problemet.

Jag har haft kontakt med SLU:s kattexperter för att fråga om de visste om någon forskning som det tydligen gör i USA men ingen av dem visste något och hänvisade mig till kattexperterna på Bagarmossen. De hade inte heller hört talas om någon annan behandling än ffa rinexin. En vän som hade samma problem hade kontakt med kattveterinärer i USA men fick aldrig några svar tillbaka. Till slut så löste jag det med plastad frotté och tvättbara kattsängar och igloos som jag gjorde så attraktiva som möjligt. Eftersom hon sov med mig varje natt så plastad frotté under underlakanet och enkelt tvättbart täcke.

Om din veterinär vet om någon annan behandling så vore det jätteintressant och jag hoppas du delar med dig!
Nu har jag fått svar på de blodprov veterinären tog. Fick veta att njurarna är bra, ingen diabetes och något förhöjt levervärde. Jag beställde ny tid för urinprov på måndag. Om det inte är urinvägsinfektion lutar det åt samma "lösning" som för din Nikita. Återkommer.
 
Urinprovsstickan visade på bakterier i urinen och en antibiotikakur skrevs ut i väntan på svar från odling. Det visade sig att det var tarmbakterier som veterinären trodde hade kommit dit när hon tog urinprovet. Detta förmedlades jag i ett epostmeddelande på en och en halv rad. Ingen information om vad som skulle kunna göras härnäst och inget förslag om att ta nytt prov. Hon besvarar inte mina mejl med frågor och tar inte kontakt per telefon! LillaV mår som tidigare, dvs bra förutom urinläckaget så jag kör vidare med den plastade frottén.
 

Bifogade filer

  • 20200922_192746.jpg
    20200922_192746.jpg
    112 KB · Visningar: 33

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
472
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 286

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp