Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Självklart gör jag det! Jag skulle aldrig tillåta att någon körde i grimma hos mig, dels med tanke på min egen och min omgivnings säkerhet och dels för att det finns hingstar på gården.
Men leder ni alla gårdens hästar i träns då?
En häst som trasslar sig i tömmar eller känner att det rycker i bettet saktar ofta ner betydligt snabbare än om dom bara har grimma med.
Ja, det har jag frågat mig många många gånger. Våran avelshingst tex. är mycket svårare att hantera i träns vid betäckning än om vi bara har grimma på han. Tyvärr så tar allt för många till våld så fort dom inte får svar av hästen direkt. Jag anser att man bör kunna hantera sina hästar i alla lägen i enbart grimma. Från marken då alltså.Varför måste smärta nödvändigtvis vara det säkraste?
Jag tycker snarare att det är du som har svårt att acceptera att köra i grimma är en större säkerhetsrisk än att köra med träns och bett, oavsett häst.
Hade det vart lika säkert så hade det som sagt varit tillåtet även på tävlingar etc.
Tänk om jag tog ut en av hingstarna för betäckning i grimma t.ex. jag hade ju inte haft en suck att sätta emot! Det går väl an på en snäll gammal vallack eller liknande, men även dessa kan få spel, och då hjälper ingen grimma i världen, det kommer du inse den dagen det händer dig.
Jag tycker snarare att det är du som har svårt att acceptera att köra i grimma är en större säkerhetsrisk än att köra med träns och bett, oavsett häst. Hade det vart lika säkert så hade det som sagt varit tillåtet även på tävlingar etc. Tänk om jag tog ut en av hingstarna för betäckning i grimma t.ex. jag hade ju inte haft en suck att sätta emot! Det går väl an på en snäll gammal vallack eller liknande, men även dessa kan få spel, och då hjälper ingen grimma i världen, det kommer du inse den dagen det händer dig.
Ja, det har jag frågat mig många många gånger. Våran avelshingst tex. är mycket svårare att hantera i träns vid betäckning än om vi bara har grimma på han. Tyvärr så tar allt för många till våld så fort dom inte får svar av hästen direkt. Jag anser att man bör kunna hantera sina hästar i alla lägen i enbart grimma. Från marken då alltså.
Sen kan man ju ta en skrittur då och då i grimma med.
http://www.mypix.se/iframepic_evyko...PENMOMQG&CategoryID=&id=JNHMLOOSDRFNC8&page=1
Jag kan bara dra ett kort exempel.
Vi hade ett bökigt sto på betäckning förra året. Jag ville inte att dottern skulle hålla henne. Hon fick ta hingsten ist. Trots att han betäcker så har han mycket stor respekt för oss. Hon kan ledan han över allt i bara grimma. Sedan så vet jag äldre hingstar som enbart kan betäcka i träns och med en riskzom på flera meter. Detta tror jag inte har med fostran att göra utan mer på hingsten och deras sätt.