Inkörd i grimma

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare evis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 324
Sv: Inkörd i grimma

Jag brukar ha ett check bett på hästar som inte gillar bett. Sedan så byter vi upp till tjockare för att sedan avsluta med ett tredelat.

Självklart gör jag det! Jag skulle aldrig tillåta att någon körde i grimma hos mig, dels med tanke på min egen och min omgivnings säkerhet och dels för att det finns hingstar på gården.

Då har du iaf en vettig anledning. Men samtidigt kan du ju se vilka ägare som har koll på hästarna och vilka som inte har det.
Det intressanta är att de som "bestämmer" (du i det här fallet eftersom det låter som att det är din gård, TR i tävlingssammanhang etc.) utgår efter vad DE anser är säkrast. Det har man rätt att göra, men i situationer där man INTE bestämmer och det inte finns fastställda regler i frågan är det upp till var och en att avgöra vad som är säkrast och förhoppningsvis följa det. Sen kommer det alltid finnas dumdristiga människor som t ex hoppar utan hjälm eller inte uppfostrar sin häst till en rimlig nivå. Men det är undantag, sådana människor är sällan säkra oavsett vilken utrustning de använder.
Om man känner sig tryggare med en viss utrustning anser jag att man har "rätt" att använda den, oavsett om det gäller skarpare bett, inspänning, bettlöst eller skyddsväst, så länge djuret inte tar skada. Och som sagt med undantag om det finns uttalade regler ovanifrån. Jag tycker det är illa nog att inte få tävla med bettlöst, men det är ju ändå ett val man kan göra (den som sig i leken ger osv.) och även om man väljer att ge sig in i leken blir det bara tillfälligt. Skulle jag inte få använda det på hemmaplan skulle jag bli fly förbannad av vilka kontrollfreak det kan finnas. Men så är jag ganska feg av mig och skulle aldrig utrusta hästarna annorlunda än att jag vet att jag kan hantera det.

Senast ändrad:

Men leder ni alla gårdens hästar i träns då?

Nya hästar som kommer lastas ut i träns ja, och äldre hingstar som leds förbi hingstar leds oxå i träns. Övriga hästar som bor på gården tycker inte att hingstarna är särskilt intressanta (och tvärt om) så dom leds självklart inte i träns. Jag svarade på frågan om någon skulle få köra hemma utan träns. Måste jag skriva en hel roman och förklara mig varje gång för att du inte ska kommentera mina inlägg?

Senast ändrad:

Fast det spelar ingen roll hur stor koll ägarna har på sina hästar, olyckor kan hända och jag vill inte ha en lös häst med vagn springande in i hagarna (varken in till hingstarna eller någon annan) eller ut på vägen. Detta kan självklart hända även om man har bett, men då har man iaf lite större chans att hålla hästen.

Nej absolut inte. Jag bara undrade hur ni hanterar era hästar hemma. Vi leder alla våra i grimma hemma. Det var därför som jag blev så förvånad.

En häst som trasslar sig i tömmar eller känner att det rycker i bettet saktar ofta ner betydligt snabbare än om dom bara har grimma med.

Absolut, den enda grimma jag kan tänka mig ens håller om hästen får panik är en repgrimma, jag har t.o.m. vart med om att dubbelsydda lädergrimmor gått sönder när hästen har ryckt ordentligt.

Haha, pappa köpte en REJÄl läder grimma till mig då han var i Ungern. Det var riktigt kraftig och den vägde mycket. Det lyckades en av ettåringarna dra sönder i spiltan, han hade bara stått och segdragit så grimman var skert 3-4 meter lång på morgonen.

Min unghäst klarade inte av rakt bett, Hon tar inte styrning då, FÖrstog inte va man menade de. hon klarar bara 2-delat,och de riktigt bra:)

Detta är din åsikt ja, jag upplever bara att du har svårt att acceptera att det inte är den ultimata sanningen utan vad som känns säkrast för dig, för någon annan kan något annat upplevas som säkrast.

En häst som trasslar sig i tömmar eller känner att det rycker i bettet saktar ofta ner betydligt snabbare än om dom bara har grimma med.

Det där måste vara olika eller olika från situation till situation. För när hästarna av misstag klivit på tyglarna (tömmarna har hästarna jag haft gudskelov inte lyckats kliva på eller trassla in sig i) eller grimskaftet i grimma så har de fått halvpanik med bett, men med grimma har de stått och väntat tills man trasslat lös dom :p för att det inte gör lika ont.
Varför måste smärta nödvändigtvis vara det säkraste?

Jag tycker snarare att det är du som har svårt att acceptera att köra i grimma är en större säkerhetsrisk än att köra med träns och bett, oavsett häst. Hade det vart lika säkert så hade det som sagt varit tillåtet även på tävlingar etc. Tänk om jag tog ut en av hingstarna för betäckning i grimma t.ex. jag hade ju inte haft en suck att sätta emot! Det går väl an på en snäll gammal vallack eller liknande, men även dessa kan få spel, och då hjälper ingen grimma i världen, det kommer du inse den dagen det händer dig.

Varför måste smärta nödvändigtvis vara det säkraste?
Ja, det har jag frågat mig många många gånger. Våran avelshingst tex. är mycket svårare att hantera i träns vid betäckning än om vi bara har grimma på han. Tyvärr så tar allt för många till våld så fort dom inte får svar av hästen direkt. Jag anser att man bör kunna hantera sina hästar i alla lägen i enbart grimma. Från marken då alltså.
Sen kan man ju ta en skrittur då och då i grimma med. :banana:

http://www.mypix.se/iframepic_evyko...PENMOMQG&CategoryID=&id=JNHMLOOSDRFNC8&page=1

Senast ändrad:

Jag tycker snarare att det är du som har svårt att acceptera att köra i grimma är en större säkerhetsrisk än att köra med träns och bett, oavsett häst.

Grimma är inget bra kontrollredskap, nej. Men jag har syftat på bettlösa, och då framförallt de mer skarpa bettlösa än mjukast möjliga sidepull/grimma.

Hade det vart lika säkert så hade det som sagt varit tillåtet även på tävlingar etc.

Det är det här jag motsätter mig. För som sagt, jag förstår varför det inte är tillåtet på tävling, eftersom det är den allmänna inställningen att det inte är lika säkert utan bett. En allmän inställning behöver inte vara en universalsanning.
Jag försöker inte omvända eller övertala någon, jag påpekar att en sak som känns och är säker för ETT ekipage/EN person (eller många för den delen) behöver inte vara det som känns säkrast för nästa.
Det går att kontrollera hästen minst lika bra i bettlöst, men det beror på hästen det sitter på och handen som håller i huruvida det är säkert/säkrare eller inte. Kan man använda bettlöst på ett bra sätt och hästen är inlärd att lyssna på det så upplever jag att det är säkrare. Och bara för att förtydliga - det är hur jag upplever det. Poängen är att ni inte verkar respektera andras erfarenheter och åsikter i den här frågan utan tycka att man ska foga sig till den "universella sanningen" som inte finns.

Tänk om jag tog ut en av hingstarna för betäckning i grimma t.ex. jag hade ju inte haft en suck att sätta emot! Det går väl an på en snäll gammal vallack eller liknande, men även dessa kan få spel, och då hjälper ingen grimma i världen, det kommer du inse den dagen det händer dig.

Uppfostran till stor grad. Alternativt att man utsätter sig för en situation man inte kan hantera. Visst vet jag att hingstar kan vara mer opålitliga, men huruvida de utnyttjar sin styrka mot människor eller inte har ändå till stor grad att göra med uppfostran.
Sen är det inte alltid man har möjlighet att uppfostra, kanske känns det som att det redan "är för sent" eller att hästen tillhör någon annan och man inte har möjlighet att uppfostra. Eller att man kanske har för många hästar så man helt enkelt inte hinner. Oavsett så använder man det man själv tycker är säkrast, förutom när det finns uttalade regler om annat.

Jag tycker snarare att det är du som har svårt att acceptera att köra i grimma är en större säkerhetsrisk än att köra med träns och bett, oavsett häst. Hade det vart lika säkert så hade det som sagt varit tillåtet även på tävlingar etc. Tänk om jag tog ut en av hingstarna för betäckning i grimma t.ex. jag hade ju inte haft en suck att sätta emot! Det går väl an på en snäll gammal vallack eller liknande, men även dessa kan få spel, och då hjälper ingen grimma i världen, det kommer du inse den dagen det händer dig.

Jag kan bara dra ett kort exempel.
Vi hade ett bökigt sto på betäckning förra året. Jag ville inte att dottern skulle hålla henne. Hon fick ta hingsten ist. Trots att han betäcker så har han mycket stor respekt för oss. Hon kan ledan han över allt i bara grimma. Sedan så vet jag äldre hingstar som enbart kan betäcka i träns och med en riskzom på flera meter. Detta tror jag inte har med fostran att göra utan mer på hingsten och deras sätt.

Ja, det har jag frågat mig många många gånger. Våran avelshingst tex. är mycket svårare att hantera i träns vid betäckning än om vi bara har grimma på han. Tyvärr så tar allt för många till våld så fort dom inte får svar av hästen direkt. Jag anser att man bör kunna hantera sina hästar i alla lägen i enbart grimma. Från marken då alltså.
Sen kan man ju ta en skrittur då och då i grimma med. :banana:

http://www.mypix.se/iframepic_evyko...PENMOMQG&CategoryID=&id=JNHMLOOSDRFNC8&page=1

Ja, eftersom att "leda i grimma" är en sån basicsgrej så tycker man ju det :p

Vilken jättefin häst! :)

Haha, du har aldrig haft avelshingst förstår jag. Det har inte med uppfostran att göra, utan med ren instinkt. "Våra" hingstar är bland dom mest väluppfostrade jag träffat, och han som jag rider leder jag alltid i grimma (förutom förbi gammelhingsten som är arg på honom) och han står lös på stallgången när jag pysslar med honom, han skulle inte få för sig att röra en fena för det vet han att han inte får. När det kommer till betäckning så skulle jag kunna ha honom i grimma för han är väldigt försiktig av sig, men det skulle inte falla mig in. Däremot en av dom äldre hingstarna (som i vanliga fall är lika väluppfostrad) han har så stark drift när det kommer till betäckning att det enda som skulle kunna hindra honom är att han får sig en redig spark från stoet, där hjälper knappt bett och hingskjedja och det är ett helt naturligt beteende, det går inte att "fostra" bort. Alla individer är olika.

Jag kan bara dra ett kort exempel.
Vi hade ett bökigt sto på betäckning förra året. Jag ville inte att dottern skulle hålla henne. Hon fick ta hingsten ist. Trots att han betäcker så har han mycket stor respekt för oss. Hon kan ledan han över allt i bara grimma. Sedan så vet jag äldre hingstar som enbart kan betäcka i träns och med en riskzom på flera meter. Detta tror jag inte har med fostran att göra utan mer på hingsten och deras sätt.

Det är precis det jag menar. Han som jag rider skulle nog ett litet barn kunna hantera, han är hur snäll och följsam som helst, han ser oss som sina ledare, men sen har han aldrig varit äldsta hingsten på gården heller utan har alltid haft någon "över sig" i rang. Fast jag tror aldrig han skulle kunna bli ledare ändå, det är helt enkelt ingen ledarhingst. Däremot han som är näst äldst hemma nu, han är en riktig ledare, han ser oss som sina jämnlikar och det får man vara glad för, han skulle aldrig acceptera att någon försökte trycka ner honom, han är som sagt fostrad på samma sätt men alla är olika och har olika starka instinkter. Det finns inte en människa i världen som kan ta ur en häst dess instinkter, fast vissa verkar tro det.

Liknande trådar

C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl... 2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: Anna_
·
Körning Jag börjar faktiskt vara orolig då jag hör så mycket konstiga historier. Jag har en 2-åring som jag tömkört en hel del och han har gått...
Svar
11
· Visningar
1 233
Senast: a_c72
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 510
C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka