Innan pulsningen.

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Bettan 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 670
B

Bettan 07

Ja som ni förstår så undrar jag hur ni gör för att få ned pulsen på eran häst innan vetrinär grinden, Leder ni pålle hela tiden eller får pålle stå stilla och äta eller?

Jag har hört att men ska leda pålle i skritt runt runt sakta. Men jag har ju även sett andra som matar hästen hela tiden (både under ridningen samt innan vet.grinden) Vissa säger att pålle ABSOLUT inte får äta då pulsen går upp...
Så ni distansare hur gör ni och varför?

MVH Bettan

Sv: Innan pulsningen.

Ja som ni förstår så undrar jag hur ni gör för att få ned pulsen på eran häst innan vetrinär grinden, Leder ni pålle hela tiden eller får pålle stå stilla och äta eller?

Jag har hört att men ska leda pålle i skritt runt runt sakta. Men jag har ju även sett andra som matar hästen hela tiden (både under ridningen samt innan vet.grinden) Vissa säger att pålle ABSOLUT inte får äta då pulsen går upp...
Så ni distansare hur gör ni och varför?

MVH Bettan

Gör det som krävs för att just din häst skall slappna av så att pulsen går ner. Det kan var olika.

Att vandra runt för mycket lugnar inte alltid hästen. Inte heller att hälla vatten i massor får ner puls.

Några saker att tänka på. Se till att leda hästen in i grind. Utan ryttare går pulsen snabbare ner. Passa också på att passera högt gräs. En kissnödig häst får inte ner pulsen.

Ge vatten att dricka. Lägg på täcke om det är kallt. Om det är varmt kyl på hals och mellan bakbenen, där de stora blodkärlen finns om kyla behövs för att svalka hästen och få ner pulsen.

Anfådd häst är det givetvis bäst att låta bli att ge mat. Men om hästen av andra orsaker ej får ner pulsen, så kan mat lugna.

Så se till individen och vädret för dagen om pulsen inte vill ner.

Fast det bästa sättet att få ner puls är att känna sin häst väl. Veta hur lång tid efter att hästen travat/galopperat som pulsen brukar vara nere. Hoppa därmed av hästen i lagom tid och led den in i grinden (obs ej målgång). Gå bara in i grind och ta av sadel. Kolla puls för säkerhetsskull och gå in till pulsning direkt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Tack Maja
Det är så jag uppfattar det hela. Min pålle går ned i puls till viss del genom skrittning, men då totto är nervös av sig så, får jag henne att gå ned det sista i puls genom att "klappa" ta/röra henne över hela kroppen. (Detta är svårt då hon går.) Hon behöver kärleken...

Min häst har en stor ryggsäck full med otäcka saker...
Jag har en pulsmätare bara på skoj. Har kollat pulsen innan, under och efter matning. Och inte märkt någon direkt/stor Ökning...

Mvh Bettan

Mina hästar har fått ner puls genom att svampa, skrapa, svampa, skrapa för nedkylning.
Sen medans vet pulsar så brukar jag massera dom på öronen, det har alltid funkat för att lugna dom :)

Sen medans vet pulsar så brukar jag massera dom på öronen, det har alltid funkat för att lugna dom :)

Det är inte tillåtet, och från och med i år så tror jag de flesta domare säger till om detta.
Man ska stå still framför hästen och hålla händerna på tyglarna, och inte heller prata.

Det är inte tillåtet, och från och med i år så tror jag de flesta domare säger till om detta.
Man ska stå still framför hästen och hålla händerna på tyglarna, och inte heller prata.

Vad bra, för som pulsare är det mycket irriterande med pratande ryttare/groom.

konstigt, det är aldrig någon som har sagt något om det.
Jag har vetat att det har varit lite hysch, hysch om det men det är ingen som har sagt att det inte är tillåtet. Dock vet jag att det var påväg att förbjudas. (detta var ett par år sedan).

Ge vatten att dricka.

Passar på att fråga:angel:

Min häst brukar få anmärkning på vätskenivå så iom det vill jag ju att hon dricker så mycket som möjligt(ja, det gör vi ju alla kanske;))
Men, sista tävlingen jag var på hade jag en annan tävlande ryttare som groom, då vi gick i mål så var hästen törsig och stack ned näsan i vattenhinken och drack - jag vart jätteglad då hon under ritten inte varit intresserad av vatten samt att vi i första grinden fick en liten anm på vätska. Groomen sade då att hon inte tillät sin häst att dricka innan vet kontroll då det kunde hindra pulsen från att gå ned.
Jag vart lite osäker på detta påstående, mat har jag hört att de inte ska äta mellan målgång och vetkontroll, även om jag tolkar det mer som att man inte ska ge kraftfoder.. men det kanske även gäller någon tugga gräs?? Men vatten då??
Nu tänker jag ju inte neka henne vatten i vilket fall som helst, men jag har undrat lite sedan dess.... någon som vet eller har någon teori? :D

Hej jag har inte så lång erfarenhet, men vi låter våran häst äta och dricka före vet. besiktning så mycket hon hinner, vill ju inte ha för lång tid från ankomst till intiden.
Första året så gjorde vi som de visa sa och vi fick anmärkningar på varje tävling, detta år har vi gjort som vi tycker passar oss i de olika situationerna och det har funkat jättebra.
Man får tatills sej all info och göra om det så det passar ens egen häst, det kan ju va så att vissa hästar inte går ner av mat. Så ta reda på det som funkar för din häst och stå på dej, att så vill du ha det. Jag tycker inte heller att det finns andledning att stressa hästen efter mål gång utan att man ska utnyttja de 20 min man har, vi låter våran häst äta, dricka och vila lite och försöker snygga till så mycket det går så man iallafall visar en så fräch häst som möjligt.:)

Passar på att fråga:angel:

Min häst brukar få anmärkning på vätskenivå så iom det vill jag ju att hon dricker så mycket som möjligt(ja, det gör vi ju alla kanske;))
Men, sista tävlingen jag var på hade jag en annan tävlande ryttare som groom, då vi gick i mål så var hästen törsig och stack ned näsan i vattenhinken och drack - jag vart jätteglad då hon under ritten inte varit intresserad av vatten samt att vi i första grinden fick en liten anm på vätska. Groomen sade då att hon inte tillät sin häst att dricka innan vet kontroll då det kunde hindra pulsen från att gå ned.
Jag vart lite osäker på detta påstående, mat har jag hört att de inte ska äta mellan målgång och vetkontroll, även om jag tolkar det mer som att man inte ska ge kraftfoder.. men det kanske även gäller någon tugga gräs?? Men vatten då??
Nu tänker jag ju inte neka henne vatten i vilket fall som helst, men jag har undrat lite sedan dess.... någon som vet eller har någon teori? :D

Törstig häst lär ju inte gå lättare ner i puls eller gå igenom besiktning. I det läget du var så ser jag det som att allt annat får stå still och ingen ens andas om hästen slutligen dricker. Så jag anser att du har rätt.

Jag har fått lära mig att erbjuda vatten i grind före något annat, framförallt om hästen druckit dåligt på banan. Mat däremot har jag fått höra är ett no no. Fast det där tror jag är så individuellt. Mat kan nog också lugna en nervös häst som av den anledningen snarare än utmattning inte vill gå ner i puls.

Fast själv undviker jag att ge mat till mina hästar före pulsning. Det är ju blod som då behöver gå till matsmältning istället för att gå ut i muskler och kyla dem. Vatten som rinner ner i strupen måste väl rimligen också svalka hästen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Om mina hästar vill dricka så får de göra det! Men mat det får de först efter vet.grinden.

samma här !
Min häst får dricka men inte äta innan vet bes. Maten får den efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 918
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
26 968
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka