Inne om nätterna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Elviramax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 259
E

Elviramax

Jag har en hel del bete kvar till mina 2 hästar, och hade hoppats att dom kunde gå ute ett bra tag till. Men så pratade jag med en kompis och hon tog in sina hästar på nätterna så snart temperaturen gick ner under 10 grader om nätterna. Nu har hon iofs haft tävlingsponnies så dom kanske kräver en särskild behandling... Själv har jag en unghäst och en äldre häst som sällskap.

Natten till tisdag var det frost på natten, och även natten till idag var det lite kyligt. Hög klar luft och vindstilla, som oftast vid fullmånen.

Borde jag tagit in mina hästar? Alternativt lagt på täcke? Hur gör ni/hade gjort? Går era hästar ute om nätterna eller har ni tagit in dom?

Sv: Inne om nätterna?

Vi har våra hästar ute än och hoppas att dom ska kunna gå ute ett tag till. har lagt täcke på den hästen som rids men har inte täcke på unghästarna

Hästarna går fortfarande ute. Om min är svettig efter ridningen får hon stå inne med täcke tills hon är torr bara. Vill nog släppa in dom snart om det ska fortsätta vara kallt men änsålänge har det inte ens varit frost hemma.

Jag har en hel del bete kvar till mina 2 hästar, och hade hoppats att dom kunde gå ute ett bra tag till. Men så pratade jag med en kompis och hon tog in sina hästar på nätterna så snart temperaturen gick ner under 10 grader om nätterna. Nu har hon iofs haft tävlingsponnies så dom kanske kräver en särskild behandling... Själv har jag en unghäst och en äldre häst som sällskap.

Natten till tisdag var det frost på natten, och även natten till idag var det lite kyligt. Hög klar luft och vindstilla, som oftast vid fullmånen.

Borde jag tagit in mina hästar? Alternativt lagt på täcke? Hur gör ni/hade gjort? Går era hästar ute om nätterna eller har ni tagit in dom?

Mina hästar går ute och ska göra det länge till. Jag sätter täcke på den som fryser om det blir alltför kallt. Kylan oroar inte mig. I alla fall inte så länge det är uppehållsväder. De har mycket att äta.
Men det som däremot börjar oroa mig är min ponny som har haft fång i vintras.Det ska inte vara bra för fånghästar att äta gräs (hon går i naturhage) när det är kallt. Jag börjar undra om jag inte måste tänka om och ha henne inne om det blir frost. De senaste nätterna har det nästan varit minusgrader.

Jag har tagit in mina nu men det är bara för att det blev så eländigt regnväder så jag tänkte att jag skulle flytta fram intagningen lite. Men jag hade inte gjort det pga kyla inte.

Tycker din kompis är konstig - med den gränsen (10 grader) så skulle de inte kunna vara ute på DAGTID det mesta av året i Sverige! :rofl:

Min häst går ute fortfarande, får täcke på sig om det regnar.

Min häst går fortfarande ute, får täcke nu på nätterna när det kryper ner mot 6 grder men jag tänker ha kvar henne på betet så länge som möjligt ;) Sätter hellre på henne ett täcke istället för att sätta in henne i box.

Min häst kommer gå ute ett bra tag till, kommer dock att börja täcka nu då det börjar bli kallt om nätterna.
Vad har ni andra för täcken den här årstiden, regn med foder, bara regn eller ett tjockare endå?

Jag räknar med att ha mina ute hela september om det inte blir riktigt skitväder. Kommer förmodligen börja täcka fullblodet med ett regntäcke på nätterna de närmsta dagarna. han är hingst och tappar lätt hull om han blir kall.

Tycker din kompis är konstig - med den gränsen (10 grader) så skulle de inte kunna vara ute på DAGTID det mesta av året i Sverige! :rofl:

Tycker jag med, men så är hon ofrivillig ponnymamma med, dvs är inte uppfödd med häst-tänk utan har nog fått det mesta serverat av dottern. Dottern däremot... har hört talas om 3 lager täcken ibland om vinterdagarna...:crazy:

Svarar alla

Tack för era svar! Kommer nog att låta dom gå ute på nätterna ett tag till, om det inte blir riktigt regnigt o blåsigt. Och kniper det så får dom få täcke på sig. Om inte annat: skönt så länge man slipper mocka :angel:

Skitväder här med ner mot +3 och mera regn än uppehåll så tyvärr tyvärr blev det slut på utetiden och hästarna står inne om nätterna. Massor med bete kvar och om vädret slår om igen och blir torrt (och plusgrader) kan de förhoppningsvis lämna ute igen. Utestall i hagen men de är dåliga på att stå inne när det regnar.

Jag plockade in mina hästar i måndags, för nu börjar det bli kallt om nätterna och vi ska tävla till helgen så det var lika bra att stalla in nu.

Jeg har hatt mine ponnier (new forest og shetland) på utegang i 5 år. Hele døgnet hele året, uten dekken (täcke). New foresten har vært tävlingsponny (LA-nivå sprang og dressur) de siste 2-3 årene, og det har gått så fint så. Visst setter den vinterpels, men jeg har aldri sett den fryse. Må få poengtere at de alltid har mulighet til skydd under tak, sommer som vinter - det er viktig, synes jeg!
Ja, det var min erfaring.

Mina hästar går ute så länge det finns bete kvar. blir det lite kyligt så har de täcke på sig.

Våra går ute än och kommer att göra det ett bra tag till, måste dock börja stödfodra lite under dagarna, för att min har börjat bli lite tunn nu när näringen börjar försvinna ur gräset (och för att börja vänja dom vid silage)
Tar bara på ett regntäcke under nätterna så dom håller sig torra

Mina går ute frotfarande och jag har inga planer på att ta in dom. Så länge det bara är kallt oroar jag mig inte. Dom har mat att äta och skydd av träd. Skulle det bli regnigt och kallt får de på sig varsit täcke. Dom mår bäst av att bara ute och är pigga och glada.

Mina pållar går fortfarande ute på nätterna och ser ut att trivas jättebra med det. :) Blir det kallt/regnigt någon natt får de ha täcke på sig...

Våra går ute, utan täcke nattetid. De har börjat sätta lite päls då det faktiskt börjar bli kallare på nätterna, men de mår kanonbra.. De har ju päls som tur är, så de kommer nog vara ute ett bra tag till. Det finns mycket bete kvar och de klagar absolut inte!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 785
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 070
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 586
Senast: Alexandra_W
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 758
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II