Bukefalos 28 år!

Inneboende-ersättning

polly p

Trådstartare
Vi har fått dotterns 16-åriga pojkvän på halsen ;).. Han har bott hos oss sedan april till och från.
Till saken nu när gymnasiet börjar så är hans resor från hemorten helt knas.
Meeen, vi kan inte ha honom gratis boende.
Föräldrarna verkar inte så slagkraftiga heller i hur dom agerar och tänker..
Sen är dom nog inte ovilliga att betala mm. men jag tkr bara det är märkligt att dom inte hör av sig. Tonårskillar äter mycket och fyller en del..

Men vad är rimlig ersättning?
Tänkt omkring 3000kr.
Då är det ju frukost, lättare kvällsmat, tvätt, mat helger lär det ju bli också..
Vi har väl också varit lite mesiga i att inte jräva och förtydliga men..
Pojken är ju supergo men lite lat..
 
Jag betalade 2500 i månaden när min unge flyttade i hos sin tjej under en period. De två lagade all mat i den familjen och var en väldig hjälp med småsyskonen i familjen tyckte mamman. Honoch jag pratade ofta.
 
De får ju res-, boende- och studiebidrag när de bor på annan ort, kolla upp hur mycket han får ut innan du sätter ett pris och kolla vad det kostar att hyra ett rum så har du lite mer + @Lovisaleonoras länk att gå på. Med mat och tvätt så är iaf 3000 helt rimligt i mina ögon, minst.

Vad händer om det tar slut mellan dem, kommer han kunna fortsätta bo hos er eller hjälper ni honom hitta nytt boende? Personligen hade jag hellre sett att han bodde någon annanstans, det är inte direkt ovanligt att hyra rum när man pluggar på annan ort även under gymnasietiden.
 
De får ju res-, boende- och studiebidrag när de bor på annan ort, kolla upp hur mycket han får ut innan du sätter ett pris och kolla vad det kostar att hyra ett rum så har du lite mer + @Lovisaleonoras länk att gå på. Med mat och tvätt så är iaf 3000 helt rimligt i mina ögon, minst.

Vad händer om det tar slut mellan dem, kommer han kunna fortsätta bo hos er eller hjälper ni honom hitta nytt boende? Personligen hade jag hellre sett att han bodde någon annanstans, det är inte direkt ovanligt att hyra rum när man pluggar på annan ort även under gymnasietiden.
Om han ska bo hos sin flickväns familj eller annanstans måste väl ändå vara en personlig fråga. Trivs man gott ihop så är en person till i familjen väl bara trevligt?

Konkret ersättning för mat, el, etc är självklart. Konsumentverket är bra i det.
Tar pojkvännen en självklar del i familjen och tvättar, städar och gör allt annat som det är normalt att man hjälps åt med, så räcker med ersättning för förbrukning. Seglar han runt på räkmacka blir det kanske ett annat läge.
 
Självklart tar vi alla personliga apekter i antagande. Såsom att det kan ta slut, kidsen socala liv och skolgång mm.
I dags läget kommer vi hyra ett hus bestående av två lgh och tonåringarna kommer då att bo på övervåningen i den lilla tvåan men måltider och tvätt sköts av oss i huvudsak.
Vad jag ville bolla var om 3000kr kunde anses rimligt. Han har ju kollat efter boende i kommunen men det finns inga lämpliga sas.
Han får ju resväg nu också men betydligt bättre kommunikationer än från sin hemort.
Tackar för tips och ska gå in och läsa konsumentverkets rekommendationer.
Sen att jag tycker hans föräldrar verkar otroligt passiva är ju en annan sak. Jag hade inte accepterat att min dotter aldrig var hemma och hade hon valt att tillbringa mesta delen av sin tid hos pojkvännen hade jag iallafall diskuterat någon form av ersättning och stämt av med hans föräldrar..

Tycker ju det borde ligga i deras intresse att återkoppla till oss, men, men.
 
Min pojk bor på naturbruksinternat och för det betalas ca 600/vecka för dubbelrum mån-fre. Skollunchen är ju fri men dom får också frukost, kvällsmat o fika. Ska dom bo kvar över helgen pga lång resväg så kostar det 350 kr/helg. Man får ju söka inackorderingstillägg men det täcker inte allt på långa vägar.
Så 3000 i månaden är billigt.
 
Självklart tar vi alla personliga apekter i antagande. Såsom att det kan ta slut, kidsen socala liv och skolgång mm.
I dags läget kommer vi hyra ett hus bestående av två lgh och tonåringarna kommer då att bo på övervåningen i den lilla tvåan men måltider och tvätt sköts av oss i huvudsak.
Vad jag ville bolla var om 3000kr kunde anses rimligt. Han har ju kollat efter boende i kommunen men det finns inga lämpliga sas.
Han får ju resväg nu också men betydligt bättre kommunikationer än från sin hemort.
Tackar för tips och ska gå in och läsa konsumentverkets rekommendationer.
Sen att jag tycker hans föräldrar verkar otroligt passiva är ju en annan sak. Jag hade inte accepterat att min dotter aldrig var hemma och hade hon valt att tillbringa mesta delen av sin tid hos pojkvännen hade jag iallafall diskuterat någon form av ersättning och stämt av med hans föräldrar..

Tycker ju det borde ligga i deras intresse att återkoppla till oss, men, men.
Varför kan de inte sköta mat och tvätt själva så ser de vad det kostar
 
Betalar strax under 3000 i varmhyra för min 1:a på 36 kvadrat så jag tycker 3000 låter som en riktigt bra deal med tanke på servicen och att dom ändå har "egen" lägenhet, tror inte han kan hitta så mycket billigare ens i enbart hyra.

har för mig att internatet på min skola gick på 2-3000 och de lär nog inte blivit billigare sen 2009 ;)
 
Vi har hyr ju huset som en enhet och tvättmaskin,spis,ugn mm tänker vi ska användas nere men ev.kyl och micro. Men tvätten är jag ju glad att slippa så den får han sköta själv och/eller ta med hem på helgen till sin mamma. Det är nog det bästa och jag håller med att det blir lite konstigt:crazy:.. Iallafall känns det inte som ni tycker jag ockrar :). Kom in 2500 igår från pappan. Så det har ju grabben fixat och sen gör vi en höjning till3000kr när vi tillträder huset vi hyr. Tycker ändå det är som konstigt att päronen inte återkopplar ett något till oss men men..
 
Vi har fått dotterns 16-åriga pojkvän på halsen ;).. Han har bott hos oss sedan april till och från.
Till saken nu när gymnasiet börjar så är hans resor från hemorten helt knas.
Meeen, vi kan inte ha honom gratis boende.
Föräldrarna verkar inte så slagkraftiga heller i hur dom agerar och tänker..
Sen är dom nog inte ovilliga att betala mm. men jag tkr bara det är märkligt att dom inte hör av sig. Tonårskillar äter mycket och fyller en del..

Men vad är rimlig ersättning?
Tänkt omkring 3000kr.
Då är det ju frukost, lättare kvällsmat, tvätt, mat helger lär det ju bli också..
Vi har väl också varit lite mesiga i att inte jräva och förtydliga men..
Pojken är ju supergo men lite lat..

Jag tycker det är väl tidigt att flytta i hop även om det är hemma. Varför söker inte killen ett ett rum på studie orten?
 
Självklart tar vi alla personliga apekter i antagande. Såsom att det kan ta slut, kidsen socala liv och skolgång mm.
I dags läget kommer vi hyra ett hus bestående av två lgh och tonåringarna kommer då att bo på övervåningen i den lilla tvåan men måltider och tvätt sköts av oss i huvudsak.
Vad jag ville bolla var om 3000kr kunde anses rimligt. Han har ju kollat efter boende i kommunen men det finns inga lämpliga sas.
Han får ju resväg nu också men betydligt bättre kommunikationer än från sin hemort.
Tackar för tips och ska gå in och läsa konsumentverkets rekommendationer.
Sen att jag tycker hans föräldrar verkar otroligt passiva är ju en annan sak. Jag hade inte accepterat att min dotter aldrig var hemma och hade hon valt att tillbringa mesta delen av sin tid hos pojkvännen hade jag iallafall diskuterat någon form av ersättning och stämt av med hans föräldrar..

Tycker ju det borde ligga i deras intresse att återkoppla till oss, men, men.

Jag tror man är olika i olika familjer, mina föräldrar hade aldrig tagit betalt för min pojkvän, vilket innebär att dom troligen inte hade frågat om pojkvännens föräldrar hade velat ha betalt heller. Kanske är något liknande i erat fall? :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp