Bukefalos 28 år!

Innekatt eller utekatt?

Sv: Innekatt eller utekatt?

Däremot är säkert rexar toppen!

Jag har haft två rexar och en vanlig huskatt.
Alla hårar. Det jobbiga med rexhåren är att de lägger sig som en luddig filt överallt. :crazy: De hårade lika mycket som huskatten, men; de har ju bara underull och inga täckhår vilket gör att det är just bara underull som håras av.
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

Jag har haft två rexar och en vanlig huskatt.
Alla hårar. Det jobbiga med rexhåren är att de lägger sig som en luddig filt överallt. :crazy: De hårade lika mycket som huskatten, men; de har ju bara underull och inga täckhår vilket gör att det är just bara underull som håras av.

Det där är så himla olika. Jag har katter som i princip inte hårar alls, och katter som hårar lika mycket som "normala". Det beror nog mycket på pälstyp. Jag har fött upp en katt som hårar som en hel häst. Hennes mor däremot, "luddar" lite lite. Syns enbart mot svart textil och är kanske en 20ondel av vad hennes dotter hårar. ;)
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

Det där är så himla olika. Jag har katter som i princip inte hårar alls, och katter som hårar lika mycket som "normala". Det beror nog mycket på pälstyp.

Fast hårar gör väl ändå alla katter? :confused: I annat fall skulle ju pälsen behöva klippas menar jag? Sen att de har lite olika mängd hår som byts ut på kroppen eller kanske olika "cykler" (speciellt innekatter) kan jag tänka mig påverkar. Jag tänker att katter som är mer utomhus borde vara mer årtidsbundna i pälsfällning och pälssättning.
Om man har utekatter så kan det ju också vara så att hårmängden märks olika mycket på olika individer för att vissa är ute mer och fäller håren där och andra är mer inne och "gnider av sig" i soffan.
;)
Lite OT, men ändå: ibland har jag sett annonser på rexkatter där det står "allergivänlig katt" eller "katten som inte hårar". No shit, tänker jag. :grin: Klart de hårar; hår växer och byts ut på de flesta djur (liksom på oss människor), utom de raser som istället behöver trimmas eller klippas.
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

På tal om pälstyp.... *Trådrån, sorry*

Kan det variera med ålder också?

Jag har 5 katter. En är 18 år, 2 av dem är 2,5 år, en är 7 månader och en är 2 månader. Alla är bondkatter (fast man ser att de "kommer från" olika raser då de har olika huvudform och kroppsbyggnad allihopa).

18åringen hårar knappt alls men luddar väldigt mycket. Tunna ulliga, mjuka krulliga hår. Lämnar en matta av ull efter sig i förtöljen. Hon är sköldpadda.

2,5åringarna är utekatter, hanen (vit/tabby) hårar periodvis (vinter-/sommarpäls byts?) medans honan hårar massa raka tjocka står typ året runt och mar ser direkt vart hon sovit, hår ÖVERALLT, då hon dessutom är svart som natten.

"Barnen" hårar nästan inte alls. Bägge tabby utan vitt.

Antar att det inte har med fägen att göra..?
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

När folk frågar om mina katter hårar (devon rex) brukar jag säga att jag har en som fäller rätt mycket (dvs gosar man med henne iklädd svarta kläder ser man ut som man krälat i dammet), medan de andra två fäller ungefär lika mycket som jag. Fördelen är att håret flyger inte runt, som det brukar göra med "vanliga" korthårsraser.
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

Fast hårar gör väl ändå alla katter? :confused: I annat fall skulle ju pälsen behöva klippas menar jag? Sen att de har lite olika mängd hår som byts ut på kroppen eller kanske olika "cykler" (speciellt innekatter) kan jag tänka mig påverkar. Jag tänker att katter som är mer utomhus borde vara mer årtidsbundna i pälsfällning och pälssättning.
Om man har utekatter så kan det ju också vara så att hårmängden märks olika mycket på olika individer för att vissa är ute mer och fäller håren där och andra är mer inne och "gnider av sig" i soffan.
;)
Lite OT, men ändå: ibland har jag sett annonser på rexkatter där det står "allergivänlig katt" eller "katten som inte hårar". No shit, tänker jag. :grin: Klart de hårar; hår växer och byts ut på de flesta djur (liksom på oss människor), utom de raser som istället behöver trimmas eller klippas.

Ja, nu är vi OT. ;)
Rexar funkar faktiskt för vissa allergiker, mig och sambon inkluderat. Inte för alla, allergi är ju väldigt individuellt och jag känner också många som reagerar på dem.

Hårlaget påverkar hur katten fäller, utan tvekan. Det varierar mellan individer och mellan hårlag. Ingen av mina katter fäller så mycket som någon av de "normalpälsade" katter jag träffat trots att jag har väldigt välpälsade devons. De fäller, men de fäller väldigt lite i jämförelse med andra katter. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Innekatt eller utekatt?

ínt gör de nå att tråden går åt ett annat håll ;). För tillfället blir det ingen katt, men om det blir en sen så tänkte jag att det får bli en korthårig katt från katthemmet och så får han prova hur pass bra det går allergimässigt. Alternativ två är att köpa två rexkatter och skulle han inte klara av det så får jag ta över katterna.
 
Sv: Innekatt eller utekatt?

Nu är ju tråden gammal... men jag vill inte starta en ny utan bara beklaga mig lite grann! När jag och min sambo skaffade vår katt så fick jag, mer eller mindre, höra från både svärmor och svåger att det var rent djurplågeri att ha innekatt! Och då bor vi i en lägenhet i utkanten av centrala uddevalla... så det är mkt trafik och faror. Blev väldigt ledsen när jag fick höra det, vill ju bara min katts bästa! Plus att det var en kritvit kattunge vi skaffat och hur eftertraktat är det inte att norpa en sådan som springer lös ute?
Så det var skönt att läsa denna tråden och få veta att inte alla ser mig som en känslolös djurplågare...
De säger dock ingenting sånt nu längre, de fullkomligt älskar min katt så :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 775
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 792
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp