Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: I morse hände det jag befarat..

Jag tror inte vår katt skulle hålla med. Han har en varm skyddad plats när han vill o tillräckligt med mat. Vill ändå leva sitt eget liv o ströva omkring, jaga mm.
PL

Jag är alldeles för rädd om mina djur för att låta dom vara ute fritt.

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Jag har fyra katter, tre stallkatter och en rent inomhuskatt (bondkatt). Jag kan inte påstå att de som går ute mår bättre än hon som är inne. Nu bor jag i villa men jag tror inte det spelar någon större roll hur stort man bor, katterna anpassar sig. Min innekatt vill inte vara ute. Hon sitter gärna och tittar ut i öppna fönster och när dörren står öppen går hon dit och tittar men har aldrig gått utanför. Hon är mycket lekfull, sover INTE 23 timmar per dygn, när jaktlusten sätter i så jagar hon hundsvansar, flugor, leker med barnens leksaker mm.

MissFideli skrev:
Jag tycker att bor man så att man har en väg i närheten som är starkt trafikerad eller har hög hastighet så har man 2 val. Antingen så har man katten inne och ger den en rastgård om man kan, eller också så låter man bli att skaffa katt.

Det tycker jag också :) Men det finns ju ganska mycket mellan det och en öde ö, eller hur? Det handlar väl mer om vart man drar gränsen till "lämpligt" område att ha utekatt. Jag tror inte att det finns särskilt många som skulle släppa ut sin katt om dom bodde precis vid motorvägen eller i lght mitt i city....

När min katt flyttade hit till mig efter 13 år som utekatt, så gjorde jag bedömningen att vägen här utanför var för farlig för att hon skulle få gå ut själv. Det var ett gränsfall och jag velade i flera veckor om hur jag skulle göra, men eftersom folk ibland kör som dårar på vägen (50-väg) så fick det bli promenader i sele istället.

Misse är ganska nöjd med selen och älskar sina promenader, men tyvärr kan jag inte alltid ta ut henne när hon vill. Mitt i natten eller när jag precis skall gå till skolan/jobbet tex... :angel: Det ger mig ofta dåligt samvete och jag känner att det är mer för MIN skull som jag inte släpper ut henne, än för hennes.

Jag vägrar att "välja sida" i inne-/utekattsdiskussionen eftersom jag anser att det finns alldeles för många individuella faktorer att ta hänsyn till, men JAG har bestämt mig för att aldrig mer skaffa en katt som jag inte kan släppa ut. När min tanta är borta, så kommer jag att vänta med att skaffa en ny misse tills jag bor i hus i ett område där jag anser att det är lämligt att ha utekatt.

Som du säger är det ingen rättighet att ha katt, vill jag ha misse i framtiden får jag helt enkelt köpa ett ställe som duger ;)

Men snälla du! Det finns ju massor av hemsidor från kattehem osv. Där står det ofta: vill inte bli innekatt osv..
Dom som jobbar med djuren vet att det skulle vara väldigt svårt att vänja av en katt att inte få gå ut om den en gång har varit utekatt.
Men har katten haft det bedrövligt länge ute så tycker den det är skönt att få stanna inne.
Har en kompis som tog hand om en katt som hade lidit länge. Har bl a förfrusit öronen. Han är inte särskilt sugen på att gå ut.
Men dom flesta katter vill det faktist.
Det är inget som jag sitter och hittar på.

Så bara för att du har läst EN bok så tror du på det?
Klart att dom lever längre om dom är innekatter. Men vilket liv för en katt som från början har varit vild och gått och fångat råttor till leverbröd.

Jag har ägt sammanlagt 12 katter i mitt liv. Bara EN katt ville inte gå bort från vår tomt. Ändå bor vi ensamma här ingen granne i närheten. Hon gick bara ut när det var varmt och soligt. Aldrig när det var kallt ute osv. Men hon fick iaf VÄLJA SJÄLV.
Vi har alltid dörren helt öppen (när det är bra väder alltså) för alla våra djur. Så får dom gå och komma när dom vill.

Jag tror att vissa katter trivs med det, andra inte. Men sålänge de får kärlek och omvårdnad trivs de varesig de är inne- eller utekatter. Det är min åsikt och den kommer inte ändras.

Såbra, länka till alla de sidorna då?

Jag bor för tillfället i lägenhet och skulle inte ens tänka tanken att släppa ut mina 2 bondkatter (!) lösa hursomhelst, dessutom får man inte det i tätbebyggt område.

Mina är nöjda med att gå ut med mig, eller snarare, hanen vill inte gå ut alls, ens nu när vi är hemma hos färäldrarna över sommaren där han kan gå ut om han vill.

De sover inte 23 timmar om dygnet :smirk:

"Nej, tacka vet jag utekatter. Dom är vakna många mer timmar av dygnet och leker ute i stället för att vara inne och våndas. "

hur vet du att dom är vakena mer?
du är väl medveten om att dom kan sova ute också..

Jag har en innekatt och han sover en del JA för det GÖR katter.. Dom sover en hel massa oavsett om dom är ute eller inne katter.
Men det är även en jävla massa fart i min katt, han busar och han grejar och har jätteskoj inne.
Och jag tar ut han ibland i koppel men han tycker inte om att vara ute.
Men visst jag kan slänga ut honom och se om han överlever..

fandango skrev:
Jag tror att vissa katter trivs med det, andra inte. Men sålänge de får kärlek och omvårdnad trivs de varesig de är inne- eller utekatter. Det är min åsikt och den kommer inte ändras.
Som någon skrev här förut. Så länge som dom inte vet bättre så....
Men jag har haft så dåligt samvete att jag lät mina första 4 katter vara innekatter i lägenhet. Så många ggr som dom försökte smita ut och vi fångade dom. Så många ggr som dom satt i fönstret och jamade efter fåglar som dom såg osv..
Men ni som bor i lägenhet. Jag har inte sagt att ni ska släppa ut dom där. Men jag tycker eg inte att man ska skaffa sig katt om dom ska bli innekatter. Min syster bor i Stockholm och har 2 innekatter. Hon har sådant jobb med dom. För dom vill så gärna gå ut. Men får givetvis inte det. Fast det är många katter ute där hon bor.
Det är verkligen synd om dessa katter som får sitta i ett fönster och bara se världen genom det.
Sedan vi för många år sedan flyttade så att våra katter kan få gå ut så ser jag skillnaden på deras livskvalitet. Ni kan skälla och gorma på mig hur mycket ni vill. Men så är det iaf. Ni kanske själva kommer att få se skillnaden själva någon gång.

Jag förstår inte varför det skulle vara synd om inne katterna. Ok, jag skulle inte ta en vuxen ute katt och sätta som ren innekatt. Men tar man dem som små vänjer de sig. Min hona är född "vild", hade inte jag tatt henne så skulle hon skjutits. Första veckan låg hon under en byrå, men sen vågade hon sig fram. Nu är hon världens goaste och hon vill inte gå ut. Jag bor på landet och har hundar som springer ut och in som de själva vill, men katten går aldrig med dem fasten dörren står öppen. Ni som säger att ni vet dem som har bekymmer med deras innekatt, vad för sorts bekymmer är det? Katter är något av det enklaste djur jag haft och jag har haft massor av djurslag. Är bara nyfiken.
Angående sovande katter, jag ser mycket oftare att mina utekatter sover än min innekatt. Jag vet att utekatter brukar jaga på nätterna men jag har inget att jaga i min källare och det är oftast där utekatterna är nattetid. Dagarna ägnas åt att sitta och sova på våran ena traktor (vid fint väder).

Senast ändrad:

sweep skrev:
Men visst jag kan slänga ut honom och se om han överlever..

Slänga ut? Det om något är taskigt.
Även fast jag vet att du bara skrev så så är det inte så jag gjort iallafall, Ifrån Augusti förra året har mina katter börjar vänjts vid att vara ute, genom att altandörren stått öppen hela tiden jag vart hemma så de har kunnat gått in och ut som de vill.
Åkte jag bort så var de instängda, i vintras var de inte ute så himla länge åt gången heller -det var för kallt och typ en halv meter snö utanför dörren.
I vår har de börjat vara ute länge och jag började succesivt med att stänga dörren fast jag var inne och lämnat fönstret öppet istället.
Ibörjan vågade sej (särskilt inte den stora katten) särskilt långt, knappt till grannen och hennes två katter.
Sen var det något tillfälle då jag var hemma hela dagen och de var borta en timme.. sen två och nu som mest sex-sju timmar uppe i skogen.
De kommer hem några gånger per dag genom fönstret och käkar lite mat och sover lite, stora har precis gått ut igen efter ha vart inne och sovit på EM och han kommer väl tillbaka vid åttasnåret.
Lilla katten var hemma när jag var hemma på lunch men han hade dragit när jag kom hem nu på EM.

Jag tycker mycket illa om kommentarer i stilen
Jag bryr mej alldeles för mycket om mina katter för att låta dem vara ute.
Det insinuerar på något vis att vi som väljer att ha dem ute skiter fullständigt i om våra katter dör.
Det gör jag inte, och jag är faktiskt medveten om att det kan hända något med dem ute, men det kan det bevisligen göra inne också.
Bland annat därför jag försäkrade mina kattungar som små trots att de var inne fasten folk tyckte de var onödigt på innekatt -vaddå? De kan ramla ned, få kläm eller brännskador hur snabbt som helst inne.
Hade jag pressat in mina katter och snabbt som sjutton dragit igen dörren framför näsan på dem när jag går ut och jobbar i rabatten eller sätter för så att de inte kan gå ut när jag har dörren öppen för att lufta och svalka här inne, DÅ hade jag vart en taskig jävlig djurägare och det hade slutat med att de smet ut iallafall.

Nu tycker jag du är ute på hal is. Djurplågeri är nått som man enligt lag inte får utsätta djuren för. Att påstå att det är djurplågeri att hålla en katt inne visar bara hur okunnig du är i ämnet.

Katter sover runt 18 h/dygn. Det gör dina också, men du ser det inte eftersom du inte har koll på katten.

Kontakta närmaste katthem, säkert har 95% av dom större katthemmen (alltså som inte drivs hemma hos nån) den policyn.

Jag har inte sett så mycket katter? Tja, eftersom jag är involverad i raskattaveln och har ställt ut några gånger så har jag väl sett kanske 2-3000 katter.

Senast ändrad:

Glömde säga att en av mina innekatter tog en fågel en gång. Alla katter måste inte jaga för att må bra, lika lite som alla hundar måste göra det.

MissFideli skrev:
Kontakta närmaste katthem, säkert har 95% av dom större katthemmen (alltså som inte drivs hemma hos nån) den policyn.

Jag har köpt 2 katter från ett katthem här i Dalarna.
Båda var ämnade att bli stallkatter med möjlighet att få vara inne i huset om dom vill.

De på katthemmet hade absolut inget emot det. Stod inte på kontraktet att dom endast skulle vara innekatter.

Nu så är dock den ena av dom innekatt. Hon vill inte gå ut trots att hon har möjligheten. Däremot så har vi 2 andra grabbar som är ute dagtid men kommer in innan det blir mörkt. Har inte misslyckats med att få in dom en enda kväll på 2 år. Tack och lov.. vill ju att dom ska sova inne på natten.

Mina andra katter som bodde med mig i stan innan vi flyttade hit till landet är fortfarande innekatter. Dom går ut i koppel men är inte så supersugna på det faktiskt. Dom skulle jag absolut inte släppa lösa, dom är ju äldre och har "sin värld" som dom känner till här inne.

Dock så håller vi på att bygga en "rastgård" åt dom på baksidan, så dom kan gå ut genom källarfönstret och vara ute om dom vill.

vacasso skrev:
Slänga ut? Det om något är taskigt.QUOTE]

Ja just det men eftersom det är sååå hemskt att dom är inne så får man ju "slänga" ut dom.

om jag skulle ta ut min katt lös så skulle jag bli tvungen att slänga ut honom för hur ska jag annars få ut honom. han är ju livrädd för att vara ute men det är tydligen helt ok för dom är ju gjorda för att vara ute :crazy:

tror min katt trivs bra med att vara inne och sova på soffan och leka med alla sina leksaker..

han springer och gömmer sig när jag tar fram kopplet så....

Liknande trådar

O
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 691
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 728
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025