Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd
Tyvärr tar jag sällan fakta från internet. Jag pratar om saker med människor och väljer sen om jag vill tro på det eller inte. På så sätt får jag mer kompletta svar, efter som att jag då kan fråga om jag har en undran som kommer upp pga något personen säger. Dessutom vet jag vad det är för folk jag pratar med på ett annat sätt. Mycket är också egen erfarenhet. Jag är ingen kattmänniska - jag pysslar främst med hästar och har inte mycket kunskap om andra djur - men jag har haft katter runt omkring mig hela mitt liv och ser ett och annat ändå.
Jag säger inte att innekatter mår dåligt i alla fall - jag nämnde dessutom i mitt första inlägg varför jag är av åsikten och att det handlar om logiskt tänkande. Jag menar att efter som att mycket talar emot innekatt - varför då tvinga dem att vara inne? Verkar det inte lite riskabelt? Om de inte vill gå ut - fine. Jag menar att man ska ge dem valmöjligheten och inte hindra dem.
Att leva kort tid pga av att man förolyckas är inte lika illa som att dö av brist på någonting. Detta nämnde jag i ett annat inlägg. Jag väljer att låta min katt få det den behöver och dö i en olycka, ist för att låta honom dö av psykiskt dåliga förhållanden. Vill han gå ut, så behöver han gå ut, och då får han självklart gå ut.
Hade du inte häst? Får/fick han gå som han ville, alltså inte instängd i box/hage?
Jag har häst ja. Jag köpte honom strax innan jag fyllde 15 och om jag haft smama kunskap som jag har idag, så hade jag antagligen inte köpt honom. Anledningen är att jag endast hade ett enda stall att välja på, och hagarna där är inte att rekomendera. Nu har jag dock äntligen fått möjlighet till lösdrift - vilket är vad jag strävat efter hela tiden.
Och ja, han får gå som han vill. Reglerna säger dock att jag måste ha box/hage och det är ju fullt förståerligt. Jag är dock mkt mån om min hästs psykiska välmående och ger honom därför möjligheten att gå, ofta. Jag leder honom alltid utan lina/grimma, jag rider utan träns och jag har även gått med honom i skogen utan några som helst linor. Jag har åkt av då jag ridit och han har då blivit fri att gå vart han vill.
Han väljer att vara där jag är, och om jag inte är där, så går han hem. Om jag visste att han inte tivdes så hade jag sålt eller avlivat honom. Därför ger jag honom möjligheter, samt provar och ser vad han vill. Han kan ju inte tala, så jag får gå på emotionella signaler, samt handlingar. Jag har även släppt honom och sagt åt honom att gå, och sen vandrat hem, men han kommer efter. Jag har dessutom övervägt att göra mig av med honom då jag ansåg att hagar och hagkompisar inte var tillräckligt tillfredsställande - men förbättringar fick mig att ha honom kvar.
Hittade honom även en gång i hagen då grinden sprungits ner av en annan häst som ville in till dem. Han hade stått där i mer än en halvtimme och väntat på att någon skulle stänga - inte gått ut. Han har varit ute på gården tusen gånger, men varför skulle han gå ut själv när han har flock och trygghet där och dessutom trivs bra med människorna? Han är dessutom inte en flockbunden häst och struntar fullständigt i om han blir ensam i hagen, och går ofta åt sitt eget håll utan att se efter o någon annan följer med(gäller äv ridturer).
Katter och hästar är olika djur, som du kanske förstår. Hästar är flockdjur som jagas och ensamma är de dödsdömda. Det som vi hindrar dem ifrån när vi har dem i hagar är vandringen, som är naturlig. Men genom att ge dem stora utrymmen med mycket mat, samt byte av hagar, så får de dessa behov så pass uppfyllda att de kan må hur bra som helst och inte vill gå. Därför är hästar också lätta att påverka. Jag kan lätt få en häst att tycka om någonting som han innan inte gillade. Jag har aldrig tvingat min häst till någonting - och vi har gjort saker som inte är kul. Min hantering är baserad på övertalning och jag tar inte ens in honom från hagen om det inte går utan lina - jag har inte rätt att tvinga en annan varelse till någonting. Alla varelser har rätt till en enda sak och det är att bestämma över sitt eget liv. Även min häst.
Katter är ensamvarjar och jägare. Och därav svårpåverkade och de behöver ensamtid. De behöver ströva på egen hand på stora ytor och de behöver jaga. Jag anser att detta inte tillfredställs när katten tvingas stanna inne i ett hus och dessutom suktar man dem med friheten genom att gå med dem i koppel!? Katter behöver inte rastas som hundar, det är inte därför de behöver gå ut.
De är olika djur, men olika behov - så jag tycker att det är ganska underligt att du vill jämföra dem. Däremot kan nog alla som känner mig intyga att min häst inte är fången. Han ges möjligheter hela tiden, men han har ingen anledning att gå. Det är det jag menar att man också borde göra med katter - de får stanna, men de är fria att gå om de vill.