Innekatt/utekatt - delad tråd

Sv: Innekatt/utekatt - delad tråd

Att ha katt är ingen rättighet.
Där är vi helt överens, och därav har vi inte heller rätt att tvinga dem stanna hos oss eller att hålla dem fågna.

Jag ser hellre en katt som går en snabb död till mötes, eller lider i en dag, än en katt som lider ett helt liv. Det är båda smärtsamma dödar, bara att den ena är mer långdragen. Hur smärtsamt kan det inte vara att dö av dåliga förhållanden? - dvs av att man inte är lycklig. Att lida ett helt liv så att man till slut dör?

Nu säger jag inte att det är så i alla fall. Men innekatter lever oftast kortare liv och vad beror detta på? Att det saknas någonting kanske... Att livet är kort är inte problemet, det är orsaken.

Jag har hört tvärtom, att okastrerade hanar som lever ute lever mycket kort tid.
Sen undrar jag, vad har du för belägg att en innekatt mår dåligt? Jag har haft en innekatt som vekrligen inte trivdes inne, hon visade det klart och tydligt. Så hon lev tillslut utekatt.

Men uppenbarligen är vi tusentals kattägare som trots att vissa av dom har 20-30 års erfarenhet av katter och avel inte kan se att alla våra katter mår dåligt. Så ni som vekrligen vet att en innekatt mår dåligt, precisera hur dom visar det.

Sen vill jag ha länk till källan som säger att innekatter lever kortare tid.

Hade du inte häst? Får/fick han gå som han ville, alltså inte instängd i box/hage?

Vad har du för källa till att innekatter lever kortare tid?
Okastrerade hankatter som springer ute är de som lever kortast tid, har dock inte källan här för jag är inte hemma.

Jag ser hellre en katt som går en snabb död till mötes, eller lider i en dag, än en katt som lider ett helt liv.
Så du tror att dö ute av att bli överkörd tex är en snabb död? :crazy: Alla innekatter lider inte men det är visst svårt att förstå det.

Sv: I morse hände det jag befarat..

MissFideli skrev:
Nu tycker jag du är ute på hal is. Djurplågeri är nått som man enligt lag inte får utsätta djuren för. Att påstå att det är djurplågeri att hålla en katt inne visar bara hur okunnig du är i ämnet.
Trodde ärligt talat att det var slutskrivet här för min del. Har inte så mycket mer att tillföra tycker jag. Har skrivit min ståndpunkt flera ggr nu. Men eftersom du anklagar mig för något som jag inte gjort så....
VAR har jag skrivit att det är djurplågeri?
Jag har skrivit att jag mådde dåligt när jag höll mina 4 första katter inne fast dom besvisligen ville gå ut. Eftersom dom hela tiden försökte smita ut.
Du ska inte anklaga mig för något som jag inte skrivit.
Jag skrev att jag tyckte synd om katterna som inte fick gå ut.
Sedan att om man bodde i lägenhet så tycker jag inte att man ska ha katt.
Och att katthem i typ Stockholm frågar om dom ska vara inne. Det är väl inte så konstigt. Eftersom det inte är på landet. Risk för att katten kommer tillbaka eller blir påkörd.

Jamen då är det så, din katt vill inte vara ute och då behöver den förhoppningsvis inte det.
Poängen är att mina inte vill vara inne jämt. Och att jag släpper ut dem är av samma anledning du inte tar ut din katt, jag vill att de ska må så bra som de bara kan.

AssoSarastro skrev:
Okastrerade hankatter som springer ute är de som lever kortast tid, har dock inte källan här för jag är inte hemma.

Det stämmer säkert, men kom inte och påstå att alla utekatter är okastrerade hanar som är ute och fajtas.
Kanske på landet hos folk som får kattungar jämt och resonerar som så att dör en har man iallafall en fem-sex kvar.
Men som jag bor, med många katter runt knuten (ca 20 katter som håller sej i samma område) är alla kastrerade och det är aldrig några bråk.

DET är ovanligt! Tyvärr är situationen inte så i hela Sverige, det är jättemånga katter som springer runt okastrerade. Hur vet du förresten att honorna är kastrerade?

Senast ändrad:

Därför att jag känner i princip alla som bor här och vet exakt vilken katt som bor vart och med vilka och vem som är ägaren.

Jovisst, och bara för att jag släpper ut dem innebär inte det att jag sparkar ut dem, min äldsta katt kom in för flera timmar sen och var dyngsur och vill inte gå ut mer idag, för det regnar. Men yngsta ser jag genom fönstret.. han är påväg upp i skogen igen och vill han det så varsågod.

Jag har rakt ut frågat folk på utställningar - uppfödare också. Har även erfarenhet av det.

Pojkvännen hade perserkatter som rent av vägrade gå ut ur huset, och tog man ut dem så la de sig under något och väntade på att få komma in. De var rädda helt enkelt. Detta såg jag dock inte själv, utan fick det berättat för mig av hans föräldrar.

Men jag säger INTE att de inte fungerar som utekatter! Absolut inte. Vet ett stall som har ett gäng birmor som stallkatter - fungerar aldeles utmärkt. Min syster har haft två biror som båda varit utekatter. Problemet är att de är för människovänliga. Vem som helst får tag på dem, de hoppar in i folks bilar och de följer med folk hem, samt går med den in i huset. Den hon har nu har tom en familj som den vägrar lämna - även om de försöker skicka iväg henne.

Detta är en nackdel om hon skulle råka på människor som vill ha lite elakt kul med henne - klippa av öronen exempelvis. Sånt händer.

Båda katterna har hon tagit över av en vän(först den ena och sen, när den inte levde längre ville de bli av med resten av sina katter) som inte kunde ha kvar dem och hade rätt många då hon tänkt ha uppfödning(ja det är en ganska speciell människa :smirk: ). Alltså har hon inte valt själv att ha just birma utan har räddad dem från avlivning. Och hon är, som jag, helt emot all form av inlåsning av katter.

Båda katterna har velat gå ut av egen vilja, och hon har inte hindrat dem. Den hon har nu skulle inte fungera som innekatt men är gärna inne på natten, samt håller sig nära huset. Hon har heller inte det klöset som bondkatterna haft och använder inte klor på folk och kan inte klättra(såklart KAN hon, men absolut inte så som en bondkatt kan).

Jag har inget emot raskatter som utekatter, däremot har jag mycket emot folk som låser in katter som inte ska vara inne.

En katt som inte trivs inne visar det. Vare sig det handlar om raskatter eller huskatter. Jag vet en skogis som inte funkar som innekatt, den är ute.

Men som sagt, en katt som inte trivs säger ifrån. Svårare än så är det inte.

Tyvärr tar jag sällan fakta från internet. Jag pratar om saker med människor och väljer sen om jag vill tro på det eller inte. På så sätt får jag mer kompletta svar, efter som att jag då kan fråga om jag har en undran som kommer upp pga något personen säger. Dessutom vet jag vad det är för folk jag pratar med på ett annat sätt. Mycket är också egen erfarenhet. Jag är ingen kattmänniska - jag pysslar främst med hästar och har inte mycket kunskap om andra djur - men jag har haft katter runt omkring mig hela mitt liv och ser ett och annat ändå.

Jag säger inte att innekatter mår dåligt i alla fall - jag nämnde dessutom i mitt första inlägg varför jag är av åsikten och att det handlar om logiskt tänkande. Jag menar att efter som att mycket talar emot innekatt - varför då tvinga dem att vara inne? Verkar det inte lite riskabelt? Om de inte vill gå ut - fine. Jag menar att man ska ge dem valmöjligheten och inte hindra dem.

Att leva kort tid pga av att man förolyckas är inte lika illa som att dö av brist på någonting. Detta nämnde jag i ett annat inlägg. Jag väljer att låta min katt få det den behöver och dö i en olycka, ist för att låta honom dö av psykiskt dåliga förhållanden. Vill han gå ut, så behöver han gå ut, och då får han självklart gå ut.

Hade du inte häst? Får/fick han gå som han ville, alltså inte instängd i box/hage?
Jag har häst ja. Jag köpte honom strax innan jag fyllde 15 och om jag haft smama kunskap som jag har idag, så hade jag antagligen inte köpt honom. Anledningen är att jag endast hade ett enda stall att välja på, och hagarna där är inte att rekomendera. Nu har jag dock äntligen fått möjlighet till lösdrift - vilket är vad jag strävat efter hela tiden.

Och ja, han får gå som han vill. Reglerna säger dock att jag måste ha box/hage och det är ju fullt förståerligt. Jag är dock mkt mån om min hästs psykiska välmående och ger honom därför möjligheten att gå, ofta. Jag leder honom alltid utan lina/grimma, jag rider utan träns och jag har även gått med honom i skogen utan några som helst linor. Jag har åkt av då jag ridit och han har då blivit fri att gå vart han vill.

Han väljer att vara där jag är, och om jag inte är där, så går han hem. Om jag visste att han inte tivdes så hade jag sålt eller avlivat honom. Därför ger jag honom möjligheter, samt provar och ser vad han vill. Han kan ju inte tala, så jag får gå på emotionella signaler, samt handlingar. Jag har även släppt honom och sagt åt honom att gå, och sen vandrat hem, men han kommer efter. Jag har dessutom övervägt att göra mig av med honom då jag ansåg att hagar och hagkompisar inte var tillräckligt tillfredsställande - men förbättringar fick mig att ha honom kvar.

Hittade honom även en gång i hagen då grinden sprungits ner av en annan häst som ville in till dem. Han hade stått där i mer än en halvtimme och väntat på att någon skulle stänga - inte gått ut. Han har varit ute på gården tusen gånger, men varför skulle han gå ut själv när han har flock och trygghet där och dessutom trivs bra med människorna? Han är dessutom inte en flockbunden häst och struntar fullständigt i om han blir ensam i hagen, och går ofta åt sitt eget håll utan att se efter o någon annan följer med(gäller äv ridturer).

Katter och hästar är olika djur, som du kanske förstår. Hästar är flockdjur som jagas och ensamma är de dödsdömda. Det som vi hindrar dem ifrån när vi har dem i hagar är vandringen, som är naturlig. Men genom att ge dem stora utrymmen med mycket mat, samt byte av hagar, så får de dessa behov så pass uppfyllda att de kan må hur bra som helst och inte vill gå. Därför är hästar också lätta att påverka. Jag kan lätt få en häst att tycka om någonting som han innan inte gillade. Jag har aldrig tvingat min häst till någonting - och vi har gjort saker som inte är kul. Min hantering är baserad på övertalning och jag tar inte ens in honom från hagen om det inte går utan lina - jag har inte rätt att tvinga en annan varelse till någonting. Alla varelser har rätt till en enda sak och det är att bestämma över sitt eget liv. Även min häst.
Katter är ensamvarjar och jägare. Och därav svårpåverkade och de behöver ensamtid. De behöver ströva på egen hand på stora ytor och de behöver jaga. Jag anser att detta inte tillfredställs när katten tvingas stanna inne i ett hus och dessutom suktar man dem med friheten genom att gå med dem i koppel!? Katter behöver inte rastas som hundar, det är inte därför de behöver gå ut.

De är olika djur, men olika behov - så jag tycker att det är ganska underligt att du vill jämföra dem. Däremot kan nog alla som känner mig intyga att min häst inte är fången. Han ges möjligheter hela tiden, men han har ingen anledning att gå. Det är det jag menar att man också borde göra med katter - de får stanna, men de är fria att gå om de vill.

Men som sagt, en katt som inte trivs säger ifrån. Svårare än så är det inte
Då är vi på samma spår - att låta katten bestämma själv. Men jag tror att om du släpte ut kissen din så skulle den inte gå in igen, på en gång. Men det kan jag ju inte veta och jag hoppas att jag har fel.

MissFideli skrev:
Men som sagt, en katt som inte trivs säger ifrån. Svårare än så är det inte.

Jupp, och jag flyttade för mina katters skull just för att de skulle vara ute trots att jag inte bor varken på en öde ö eller ute i busken :bump:

Det är tråkigt när debatten handlar om vem som vet mest om katter, och varför bara den egna djurhållningen är den optimala...

Om jag skulle döma efter mina katter skulle alla katter i världen som inte har matte och husse hemma stora delar av dygnet, som inte får följa med på resor, som inte får sova i sängen och ta emot massa trevliga besökare vara olyckliga katter. För det är så just mina katter trivs bäst. De är sällan mer än en meter ifrån varesig varandra eller människor, om de fick välja skulle de gärna större delen av dagen på mattes eller husses axel. Andra människor är också spännande, och de är i sitt esse när vi har gäster. Ändå är de betydligt mer aktiva än de flesta andra katter, både raskatter och huskatter. De flesta utekatter röjer inte runt ute hela dagarna, utan de tillbringar stora delar av dagen med att "softa" på katters vis.

De flesta katter klarar sig utmärkt ute om det inte vore för de hot vi människor hittat på: bilar och människor som vill dem illa. Mina katter är dels avlade (sedan åtminstonne 1600-talet) för att vara så människokära och tillgivna som möjligt, och de är tränade sedan kattungestadie för att inte vara rädda för bilar. Aldrig att jag säljer som utekatt, även om de är mycket duktiga jägare båda två.

Därmed inte sagt att allt är total svart eller vitt som många i den debatten vill få det till, bodde jag som Martha hade jag övervägit att ha en utekatt, men få kattägare bor så långt från allmän trafik och andra människor...

Kanske om man bor inne i stan har man svårig heter att kunna ha en katt som får gå ut å in som den vill, men bor man i en by, eller i en mindre stad, tycker jag att dom ska få gå ut. Katter trevis ändå bäst ute!

Skulle jag släppa ut mina så skulle jag inte få se dom igen. Yoga är alldeles för respektlös och fattar inte att man inte springer rakt ut framför bilar. Abbie är sån som inte lyssnar på sitt namn och är en ganska feg och tillbakadragen kisse, så jag skulle nog inte få se dom något mer. Släppa ut dom? Nej tack, jag har redan förlorat en katt av vad jag tror råttgift.
Att låta dom välja själv är inte direkt något vidare logiskt tänkande, precis som att man inte låter ett barn bestämma själv.
Jag rastar aldrig mina katter ute, dom får gå ut på balkongen när dom vill, det är det enda.
Du kan gärna ta dina fakta från vad du tror, men då kan du inte heller säga att dte verkligen är så. Jag har hört tvärtom, då är det lika mycket rätt. Och så vanligt med katter som försvinner som det är, så har du knappast nån bra grund att stå på eftersom du inte vet vad som händer med dessa. Precis som med sjukdomar på huskatter, man har ingen kontroll eftersom många av dom katter som blir dåliga skjuts, eller drar sig undan för att dö, dvs du vet inte vad det var dom dog av.
Jag kan dock för allt i världen inte förstå hur du kan tycka att hellre att katten dör en plågsam smärtsam död ute i ett dike än att den har allt den behöver inne. Katter dör inte av tristess, lika lite som katter i dödsögonblicket ligger och tänke rpå att dom haft ett lyckligt liv. Det är att förmänskliga ett djur och det är knappast vidare bra.
Jag har hört historier från kollegor som kört på katter. I många av fallen har dom klarat olyckan och ligger och skriker av smärta. En katt kan överleva med totalkvaddad bakdel, men den kan inte komma speciellt långt och det kan handla om timmar i diket av smärta. Att tycka att det är okej bara katten haft det bra är för mig totalt känslolöst och hemskt tänkande. Det enda det kan göra nytta är att få ägaren att känna sig mindre ansvarig till det som hänt.

Liknande trådar

O
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 691
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: Vallmo
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Popcorn
·
Övr. Katt Hej! Jag och min mamma har en katt tillsammans som nu är runt 8 år. Katten bor just nu hos mamma, men mamma kommer att flytta till...
Svar
2
· Visningar
1 728
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025