Innekissande hundar

Basilika

Trådstartare
Om en hund kommer in någonstans där någon hund tidigare (längesedan) kissat inne, hur stor är då risken att en annan hund går och kissar där också?
Är det någon skillnad på tikar och hanar?

Sv: Innekissande hundar

Tikar brukar ju inte kissa inne, men min hane kissar inte inne hos någon oavsätt om de har varit någon annan å kissat innan, men min förra hane kissade inne hos alla han kom till. men som du säger att någon har kissat där för längesen då tror ja ju inte chansen e så stor kanske, men har du tänkt skaffa valp eller?? dom har ju inte dom instingterna att kissa in revir, men en vuxen hane kan nog känna även om de gått lång tid men han behöver ju inte nödvändigtvis kissa där ändå..

Min mamma hade tidigare en hanhund som kissade inne "överallt". Nu ondgjorde hon sig i helgen för att om jag skaffar en (han-)hund så kommer den kissa där den andra hunden (som varit borta i 1,5 år) kissade.

Det är inte alls säkert att den kommer att göra det.

Min hund är en liten jefvel på att kissa revir inomhus, men jag känner ett antal hundar (bl.a. svärmors hund) som inte alls är lika benägna att göra så.

Varför kissar din hund revir inne? Känner han konkurrens eller vad är det?

Ja kissa inne e ju en domenansgrej som vissa hanhundar tyvärr ägnar sig åt, ja tror dock inte att de är några problem efter 1,5 år om du skaffar dig en hane..

Idag finns det medel som bryter ner tex urin, alltså inte bara döljer doften. Det kan vara en lösning. Jag har upplevt att det är vanligare bland hanar att markera än att tikar gör det.

Förmodligen är det konkurrens. Det är inte alla hundar han kissar revir mot heller.

Håller helt och hållet med dig. Men först gången min hane kom hem till syrran och hennes fyra tikar lyfte han på benet mot den öppna spisen.

Idag finns det medel som bryter ner tex urin, alltså inte bara döljer doften. Det kan vara en lösning. Jag har upplevt att det är vanligare bland hanar att markera än att tikar gör det.
Bra tips! Var köper man det?
Men problemet är att nästan hela deras hus är nerkissat :crazy:

Om en hund kommer in någonstans där någon hund tidigare (längesedan) kissat inne, hur stor är då risken att en annan hund går och kissar där också?
Är det någon skillnad på tikar och hanar?

Hos oss är det tydligen en enda stor toalett för kompisarnas hanhundar. ALLA utom en har kissat inne hos oss på strategiskt utvalda ställen. Och det är några stycken *räknar* 7 stycken av varandra oberoende hanar och de har pissat ett antal ggr var dessutom. Nu har vi förbjudit alla hanhundar i huset. Hade kalas i helgen så då fick tre hanar vara ute på gården men tikarna var välkomna in. Tror ni inte att en av hanarna gått in i stallet o pissat på min prylhylla? När jag var med dem ute så såg jag en till börja lyfta på benet på Hö't!!!! Jag hann dock ryta till rejält o rusa fram så han kröp ihop o smet ut utan att ha pissat... :devil:

Lustigt är att ingen av våra tikar har försökt märka över inomhus (självklart!) men inte heller ute på gården kissar de på de ställen där hanhundarna har sina "pissposter". Däremot är det väldigt noga att kissa över grannes tikars kiss när vi är på promenad ;)

Jag kan ju lova att jag aldrig nånsin kommer ha en hanhund :D Verkar både pinsamt och jobbig när man kommer till ett tikhem som vårat...

*KL*

Min förra hane pissade upprepade ggr (separationsångest) inne, på samma ställen. Det känns tämligen 'impregnerat'. Luktar inte för en människonäsa, men det lär finnas kvar bakom lister och så, urin, och jag har svårt att tro att det är luktlöst för en annan hund.

Idag kom ju ny handhund hem, och har pissat in hela trädgården, varenda jäkla blomma. Luktade ganska länge och noga på 'pisställena' inne, men brydde sig sen inte.

Så de behöver soms agt inte 'pinka över'

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 311
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 315
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka