Innerdörrar bak på släp?

Sv: Innerdörrar bak på släp?

Finns på Ume släpen. Går även att köpa till på vv och star

Man behöver inte stänga hela bakluckan varenda gång man tar in hästen i släpet om det ska stå och vänta.
Det känns stabilare om hästen har brottom ut och trycker sig bak innan man har öppnat.

Nackdelar är väl att de är rätt krångliga att stänga, iaf. på Boj

nackdelar: lätt att fastna, finns ingen panikutlösare (har jag för mig) om man tex lastar hästen när det blåser så blåser den ingen rakt på hästen... fördelar: kan ha öppen baklem och kan inte bli sparkad

Har erfarenheter av Umesläp med dörrar bak. Smidigt och bekvämt på sätt och vis eftersom man kan öppna luckan och det känns ganska tryggt om man har en häst som gärna har bråttom ut.
Dock kan de dörrarna på det släpet jag har erfarenhet av, ibland vara, riktigt tröga och öppna.

vv- är värmlandsvagnen va?
Jag är lite ute efter släp med dörrar bak, efter två sjukt läskiga upplevelser med bom.. Men jag funderar på, går det att köpa ett begagnat boj-släp och lämna in det på nån "boj-mack" och fixa dörrar bak?
Adios¨.

pollan skrev:
nackdelar: om man tex lastar hästen när det blåser så blåser den ingen rakt på hästen

På boj finns det förankring åt innerdörrarna. Dock om man väljer kombiläm så är det liiite mer problem med innerdörrarna....

En annan fördel med Bojs (har endast erfarenhet av dem) innerdörrar är att om hästen vill åka brett eller om man kör utan mellanvägg finns det en "tvärslå" man fäller över så är dörrarna stadiga även utan mellanvägg.

Lillsara skrev:
vv- är värmlandsvagnen va?
Jag är lite ute efter släp med dörrar bak, efter två sjukt läskiga upplevelser med bom.. Men jag funderar på, går det att köpa ett begagnat boj-släp och lämna in det på nån "boj-mack" och fixa dörrar bak?
Adios¨.

vill oxå veta! eller finns det andra trailer märken som "custom makes" - tänker på tex Henra, som brukar vara flexibla? skulle de sätta in dörrar om man bad dem????

förlåt tråd snoendet :o

Har bara sett Ume med bakdörrar men de är inte direkt stabila, står inte emot mycket. Känns säkrare med bom trots att jag sett hästar bryta av sådana också som om de vore träpinnar...

Vi hade det på vårt förra Star (Diamant) eftersom vi hade en ponny som hade problem och slängde sig bakåt och t o m kröp under bommen. Eftersom vi ofta åker med två hästar är det viktigt att den som ska stå kvar också förstår att här är det stängt! Med en innerdörr löstes problemet, byggdes samtidigt som trailern på Star i Bromölla. Jag kan i alla fall rekommendera det! Men nu har vi en annan ponny och ett annat släp med andra finesser... :-)
/nocke/

Läckö-släpet har dörrar som tillval. Men det är nog för lågbudget för dig...

Jag har dörrar i mitt UME släp och de är bara bra! De är lätta att öppna och stänga + alla andra bra saker som andra har sagt. Om man har en häst som sparkar och gör sönder där bak är det dessutom lättare att byta en dörr istället för hela rampen. Och hästen kan inte klämma sig under bommen och fastna med ryggen där. En sak som är dålig är att man inte kan åka brett... Men jag skulle nog köpa med dörrar, det känns säkrare och modernare!

En arbetskamrat till mig har ett Boj med dörrar och kör sin häst brett. Det finns en tvärslå på dörrarna som håller ihop dem, men för att göra det extra säkert har hon satt en vanlig helbom också mellan dörrarna och rampen.

Jag har lastat med bakdörrar på vv.
Nackdelarna väger tyngre är fördelarna enligt mej. Jobbiga att stänga, hästen ska nog inte vara svårlastad utan enkelt kunna gå in en extra bit så man kan stänga dörren. Dessutom är de klumpiga. Inget jag rekomenderar.

man kan typ inte använda linor man man ska få in hästen med linor om baken

pollan skrev:
man kan typ inte använda linor man man ska få in hästen med linor om baken

Jodå det går!

Det jorde vi med ett Boj släp med en kompis häst och det gick enkelt att använda linor

Jag har dörrar bak på mitt Umesläp (boggie årsm -93), och gillar det skarpt! Min häst är hyfsat lättlastad, jag kan tänka mig att det är knepigare med nån som är svårlastad eftersom det kan ta några sekunder att få fast dörren. MEN min häst rusar gärna ut full fart då man skall lasta ur och då är det kanon att kunna öppna bakluckan utan att vara rädd att få hästen i famnen....

Och ja, de håller nog bra, min häst är ett stort kallblod på över 600 kg och stark som en oxe, och ännu har de inte sviktat.

Liknande trådar

Tjatter Kom hem efter kejsarsnitt igår, snittet 2 dagar gammalt. Visar sig att min "medel-mot-hård" madrass är på tok för mjuk för att jag ska...
Svar
6
· Visningar
483
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 308
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·
Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: FruS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31