Innertygeln vid galopp?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Danne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 3 493
D

Danne77

Såg på en gammal tråd att det skrevs att man inte skulle ta innertygeln vid galopp. Det gäller på både volt och fyrkantsspår vid hörnen eller? Varför får man inte gör det?

Min instruktör nämnde det med och att man kunde rida omkull med, så jag antar att det är orsaken...Men hon sa inte hur man håller hästen på volten i galopp eller ställer den i hörnen då man inte får ta innertygeln och stänga med/korta upp. Undrar mycket över detta. Hur håller man hästen böjd och hur svänger man då utan att ta innertygeln, för man måste ju hålla hästen böjd på volten och kunna svänga.

Från en lite fundersam kille.

/Dann

Om du ska vara så brutal att du rider omkull, spelar det nog ingen roll vilken tygel du använder?! Lite märklig motivering!

Du håller hästen ställd och böjd i rörelseriktningen med sits och kroppshållning ev. understött av skänklarna, tyglarna har inte speciellt mycket med de hela att göra, eller ska inte ha iallafall. Jfr de som rider utan huvudlag, de rider inte bara rakt fram i all oändlighet... Förenklat kan man säga att du skapar låsningar i hästkroppen med tyglarna som påverkar bakbenen, och eftersom inner bak är det som måste sättas in längst under hästkroppen i galopp, är det den tygeln man måste vara lättast med. Förutsatt att du har en häst som orkar galoppera kan du ha en lätt kontakt på inner och använda den ledande. På en ung/orutinerad häst kan man till och med fatta galopp med hästen utåtställd, för att ytterligare underlätta för hästen att föra fram innersidan.

Stänga med/korta upp ska du väl öht inte göra med innertygeln? Har du hästen böjd/ställd (annars finns det ju ingen inner/yttersida) så gäller samma sak där, ju kortare du vill att hästen ska gå, desto mer måste den sätta under sig, speciellt inner bak vid böjning, och då måste du lätta på innerhanden så att du inte låser hästen.

Hoppas det blev lite klarare, åtminstone vad gäller galoppen/ Å

Har för mig att den gamla tråden mest handlade om galoppfattnignar och där är det ofta lättare för hästen att fatta galopp om man är lätt i innerhanden eller till och med har hästen utåtställd i fattninge så att benen, egentligen ytter bak, får ordentligt med plats att fatta galoppen.

Tycker annars du fick ett utmärkt svar av ovanstående!

Om man tar i innertygeln (för mycket) resulterar det att hästen faller inåt på innerbogen och tappar bakdelsaktiviteten och det vill man ju inte! Men det är svårt, jag vet! Många hästar tycker det är väldigt bekvämt att slippa jobba och bara faller inåt.

Man måste ha stöd på ytter hela tiden (i alla gångarter) yttertygeln ska alltid vara sträckt. Sen får skänklarna sköta resten.

Du böjer hästen runt den inre skänkeln, självklart kan du ta i innertygeln, men du har ju mer stöd i ytter. Du behöver ju inte göra så mycket mer med inner än att ställa hästen och fortsätta vara mjuk. Du håller hästen kvar på spåret med sits och skänkel, driv med ytterskänkel och sits, håll in bogen med ytterskänkel och yttertygel, böj runt innerskänkel och ställ med innertygel.

Ställningen ber du om med sitsen, svänger gör du enklast för trängande yttertygel.

Genom att "hålla" i innertygeln så låser du innerbog och då blir det mkt svårare för hästen att galoppera och ffa att fatta rätt galopp.

Vill du ta i inner så ta tygeltaget uppåt framåt istället. Ser inte så tjusigt ut men fungerar bättre tills man har koll på sitsen.

Inner tygel är ju den som bryter av galoppen, just för att man hindrar hästens inre framben att föras fram. Men naturligtvis måste man kunna vända ändå, inte alla hästar är så välskolade att det går att vända/forma dem enbart för sits och skänkel utan då får man ta ett vändande, böjande eller ledande tygeltag. Så jag skulle vilja uttrycka det som att man inte ska förhålla eller "bli hängande" i innertygel om man inte vill bryta av förstås.

Du håller hästen ställd och böjd i rörelseriktningen med sits och kroppshållning ev. understött av skänklarna, tyglarna har inte speciellt mycket med de hela att göra, eller ska inte ha iallafall. Jfr de som rider utan huvudlag, de rider inte bara rakt fram i all oändlighet... Förenklat kan man säga att du skapar låsningar i hästkroppen med tyglarna som påverkar bakbenen, och eftersom inner bak är det som måste sättas in längst under hästkroppen i galopp, är det den tygeln man måste vara lättast med. Förutsatt att du har en häst som orkar galoppera kan du ha en lätt kontakt på inner och använda den ledande. På en ung/orutinerad häst kan man till och med fatta galopp med hästen utåtställd, för att ytterligare underlätta för hästen att föra fram innersidan.

Det här var en oerhört bra förklaring. Jag har länge haft problem med galopp - för sådär en tio år och tjugo kilo sedan funkade det galant, men när jag nu började rida igen efter ett långt uppehåll fungerade just galoppen jättedåligt. Jag tappade galoppen efter några steg, eller hästen sprang iväg med mig, eller så var det något annat som hände... För mig har det blivit bättre efter en privatlektion på en välskolad privathäst. Då fokuserade vi på sitsen och det hjälpte väldigt mycket. Det du skrev ovan är dock något som jag inte riktigt hade tänkt igenom tidigare, det är liksom en del till av gåtans lösning. Så - stort tack! :bow:

Hur gör ni när ni samlar i galopp?
Precis det här problemet hade jag igår när jag red så det var ju intressant att det fanns en tråd om det.

När jag försökte samla så bröt han av till trav, just för jag tog i innertyglen. Så bra att jag fick koll på det här och nu!

Hur gör ni? Antar att jag använder skänklarna för dåligt.

Nu har vi inte kommit så långt som till att samla galopp ännu men istället för att ta i innertygeln (som ju betyder stopp och belägg) så försök att "sitta" in honom i samling, kanske behöver putta på lite med skänklarna för att han ska förstå att du inte vill att han ska stanna. (För visst stannar du genom att "låsa" sitsen och då stannar han genom att sätta under sig och "stoppa"?).

Och som vanligt bara några steg i taget.

Som ovanstående skrev så måste man ju sitta till ganska mycket. Jag tar hellre på yttertygeln om jag vill korta upp, men det krävs ganska ordentlig drivning. Nu är ju inte jag någon direkt bra ryttare, men det är väl ungefär så jag tänker. Driv - sitt till - och ev. ta upp lite i ytterhanden och sen fortsätta driva.

Halvhalt och lätta i varje galoppsprång. Hästen ska vara så lydig och stark att halvhalterna kan göras med sätet, ytter tygel hjälper till att förtydliga, överskänkeln håller mjukt om och underskänklarna ligger avvaktande men kan gå in för att motverka om hästen styr bakdelen inåt eller utåt (i vilket fall jag skulle anse att hästens styrka är för liten i förhållande till ryttarens krav).

Varje halvhalt säger till hästen "vänta" innan den tar nästa galoppsprång. Efter varje "vänta" lättar man till sytrådskontakt och hästen ska stanna kvar i tempo. Genom att göra på detta sätt, samlar sig hästen själv som respons på min ridning, det är inte jag som ryttare som håller ihop den. Klarar den inte det, har man begärt för mycket och då går man ner och ser till att detta fungerar i trav.

Inom parentes sagt att jag anser att det inte någonstans i utbildningstrappan måste finnas ett stadium där man rider ihop hästen mellan hand och skänkel så att hästen ligger i handen. Om jag har jobbat tillräckligt med först avbrott/igångsättningar och sedan tempoväxlingar inom gångarten, ska hästen hela tiden ha burit sitt huvud själv och aldrig ha behövt ha nosen bakom lod. Att man sedan kan rida med mera i handen när man rider frisk galopp ute i naturen eller att hästar som lärt sig andra reaktionsmönster på hjälperna (ex vis travhästar) kräver en annan ingångsport är en helt annan sak, men för mig är detta grunden till om jag ska kunna rida dressyr med hästen. / Å

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 909
Senast: JohannaB
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 145
Senast: Svartkatt
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner... 2
Svar
28
· Visningar
4 151
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka