Inred min sadelkammare!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Martenix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 448
M

Martenix

Japp, har tömt hela min sadelkammare på saker nu och ska måla om inom kort är planen..
Vill nu ha massor med smarta tips om förvaring och liknande! Sadelkammaren är hyfsat stor, ganska avlång och det är bara jag som huserar därinne!:devil:
Ska ta mått och bilder så snart jag får tid..
Så hjälp mig hur jag ska placera allting, smarta saker att förvara all världens "skit" i och fiffiga lösningar ni har i ert stall! Gärna bilder också..;)

Sv: Inred min sadelkammare!

Hade ingen aning om vart tråden skulle ligga så moderator får gärna flytta den till lämpligare ställe! :D

Ska ge mig ut och fota på momangen!:D

21889708.jpg

ena kortsidan.. det är en stor "låda" som inte går att flytta så det hindrar lite...
21889709.jpg

nästa kortvägg med dörren.
21889711.jpg

21889712.jpg

forts.
21889713.jpg

21889714.jpg

Och så lite bilder på resten. Ignorera att det är stökigt, det brukar faktiskt inte se så ut, jag är lite halvpedant i vanliga fall.;)
Måtten var på ett ungefär 1,75 m och 3,25 m.
Vad skulle ni valt för färg, tror jag vill ha en ny, lite ljusare färg..
Sen får gärna hela sadelkammaren vara så lättskött som möjligt:angel:

Vad får det kosta? Nära till ikea?

Jag gillar att man kan stänga in saker i sadelkammaren. Ger ett mycket renare intryck.
Jag har kontorsmöbler med jalusidörrar i min sadelkammare just nu. Kommer jag ha i den nya också. Och så gardrober såklart. Till allt annat. Hatar när det kan damma på sakerna. vill inte ha skitiga saker på hästen ju;)

Hur många personer och hästar har sadelkammaren?

Nu har jag kluddat ihop något som inte alls är skalenligt. TROR att vår sadelkammare (där jag har medishästen) är ungefär i mått med din.

Det röda är en lång radda med småskåp (tror det är 10 st) som används som stallapotek och att förvara div smågrejer i.
Under dem kan man ställa sina egna stallkistor eller liknande.
Ovanpå förvarar vi våra hjälmar.

Det blå är sadelhängare, på kortsidan är det tre i höjd och de på långsidorna är två i höjd. (glömde rita till: Intill den blå sadelhängaren vid de röda skåpen är det en selhängare till vår travsele, bara som kuriosa sådär)

Det bruna "pinnarna" är helt enkelt en lång planka med utstickande runstavar modell grövre där man hänger sina träns, longeringslinor och dyl.

Den bruna fyrkanten i hörnet är bara ett skåp med någonting i (vet inte vad)
Dåligt med fönster är det, tyvärr.

Täcken har vi ett eget rum till. Schabrak och sånt förvarar vi i garderober i stallet eller i stallkistorna under "det röda"

Om du inte har 15-20 sadlar själv eller en massa inackorderingar så kanske du har möjlighet att ha garderober istället för sadelhängare.
Vet att du hade något icke flyttbart men min "snygga" ritning kanske kan ge någor förslag?

Lycka till!

Hyfsat nära till IKEA är det allt..;)
Det är två hästar för tillfället, men brukar alltid bli någon mer...
Och det är eget stall med endast mina hästar så jag huserar fritt.:devil:

Det bruna "pinnarna" är helt enkelt en lång planka med utstickande runstavar modell grövre där man hänger sina träns, longeringslinor och dyl.

Lycka till!

Smart, har ni gjort den själv eller är den köpt?

Jag vågar inte svara på det eftersom jag är ganska ny i stallet, men jag skulle gissa på att den är hemmagjord.
Bara en kraftig bräda med rejäla rundstavar i.

Edit: Jag tror att vi har runt en 10 träns hängande på et sån där stav. Visst blir det lite pyssel varje gång man ska ha tränset som hänger längst in, men hellre det än att ha träns hänga lite varstans i sadelkammaren, alt ligga på golvet eller över en sadel någonstans...

Senast ändrad:

väggarna kan du måla orange! och så kan du ställa in röda och rosa lådor!! och röda sadelhängare!:devil::rofl: nej men jag skulle tycka de va fint med nån ljus blå färg eller nått? nej uch jag har verkligen ide torka nu! jag brukar va ganska bra på sånt! får återkomma:D

OJ så snyggt det lät! måste jag genast göra:devil:
Nej men blått är en färg jag funderat på ,eventuellt någon blågrå färg... Så svårt att bestämma sig bara;)
Angående den där plankan med rundstavar så blir jag bara mer och mer förtjust i tanken!

bygg nån typ av hyllor på hela väggen med den där lådan på, på så sätt får du nytta av hela utrymmet runt den.
Vi har hyllor längs den väggen innerst. Sadelhängare på ena långsidan och träns på kortsidan vid dörren.
Andra långsidan har vi ett fikabord mot en hylla och några extra tränshängare....

måla det svarta brandbildrött, och ha vitt upptill, alla krokar, hängare, hyllor och korgar svarta.. det kommer att bli APLÄCKERT!
hitta nån gammal udda stol och måla svart också..

edit: grejen med svart, blått eller gråblått på väggarna är att det blir väldigt kallt och trist.. satsa därför på en fräsh varm färg istället.. och inte för mörk, därför går min röst på brandbildrött.. du kommer inte att ångra dig.. ;)

för att hålla det snyggt och prydligt så har jag några tips..
* häng alla sadlarna i en grupp, 2 hängare på höjden och så längt ner som möjligt men att man ändå ledigt kan dra sopkvasten på golvet..
* hyllor längst upp precis så att man kan ställa upp plastbackar med lock på dem, i dessa lägger du alla benskydd, lindor, läder, etc etc etc som inte behövs just för tillfället..
* snatta åt dig köksskåp från nån som renoverar, slipa och målas den svarta, skriv hästarnas namn med vit snygg text och sätt upp över sadlarna, sätt andra under tränsen med röd text (så det vita och röda följer väggfärgen)..
* köp "redskapshängare" för krattor/sopar på en byggbutik och häng benskydden på..
* IKEA har några skolådor i plast, ganska platta och med utfällbara fack, finns dom i svart så köp sånna att lägga lindor i..
* får du smala kökskåp så sätt dem ovanpå varandra och montera på en spännhasp, kläm in täckena och dra åt låset så inte dörren öppnar sig... dom där töntiga magnetlåsen poppar ju upp för ingenting, dessutom skyddas täckena mot möss..
* INGENTING PÅ GOLVET! bara stolen får stå där, och en sopkorg.. lättstädat = prydligt..
* ha allt längs ena långväggen, på andra långväggen kan du sätta upp hästbilder i svarta ramar..

Senast ändrad av en moderator:

Något jag brukar sakna i sadelkammare är en tvättkorg av något slag. Istället ligger vojlovkar/schabrak och smutsiga täcken överallt.

Jag vet int ehur andra gör, men jag tvättar iaf inte ett schabrak i taget utan väntar till jag har samlat på mig några st.

Planen är att köket ska bytas ut innom kort så jag får väl nalla skåp där..;)
Ang. färg så blir blått lite kallt, men det känns så, frächt på något sätt tycker jag.. :angel: Och rött har jag aldrig gillat... Vad anser ni om grönt? Har funderat på det också nämligen.

Men ni ska ha stort tack för alla era idéer hittills, fått massa inspiration!:bow:
Fortsätt med förslag så ska jag klura vidare!

Planen är att köket ska bytas ut innom kort så jag får väl nalla skåp där..;)
Ang. färg så blir blått lite kallt, men det känns så, frächt på något sätt tycker jag.. :angel: Och rött har jag aldrig gillat... Vad anser ni om grönt? Har funderat på det också nämligen.

Men ni ska ha stort tack för alla era idéer hittills, fått massa inspiration!:bow:
Fortsätt med förslag så ska jag klura vidare!

jag tycker du ska ha en varm crem färg eller latte kanske de är alltid snyggt å så vanliga hyllor med tex lådor i där du kan ha all skit :)

Du kan t.ex. ha en hylla med lådor/korgar av något slag i.
Ha inte mer grejjer än nödvändigt, du behöver kanske inte ha 5 sadelhängare när du har 2 hästar, så länge du har en plan vart du skulle kunna hänga upp en till :)

Antingen har du sadelhängare, en låda och en träshängare som hänger på en linje (nere till upp) till vardera häst elr så införskaffar du en pall och har sadlar ovanför varandra eller hur man ska säga ;)

Jag har fyra sadlar för tillfället men ska försöka sälja av iallfall en, ev två.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således... 2
Svar
20
· Visningar
892
Senast: MiaMia
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
865
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 705
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej, jag behöver snygga och smarta tips att förvara utrustning är det någon som har tips bomba bilder på era sadelkammaren och lösningar!😊
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Solhäst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka