Inreda för kattungar?

Trissa

Trådstartare
Jag har lovat ta emot en kattmamma med ungar, eftersom jag har ett rum över. Men vad uppskattar kattungar att leka med/i? Förmodligen är de runt 7-8 veckor gamla. Just nu är rummet i princip helt tomt, men jag tänkte att de skulle få hundkorgen att ligga i till en början. Kanske nån gammal fåtölj skulle uppskattas också? Fler tips behövs!

Sv: Inreda för kattungar?

Ha inga gardiner ner i golvet och inga höga saker dom kan ramla ner från. Inget som går att välta och få över sig, alltså nått tungt. Leksaker som inte innehåller smådelar... Inga blommor i fönstrena... Inga band eller tråddelar som dom kan svälja.

Massor av hållbara leksaker.

Låter som ett vanligt barnrum :D

Kattungar leker med vad som helst nästan...pingisbollar är bland det bästa. De är lätta, rullar snabbt och de uppskattas alltid.

har du något pappersbruk i närheten så kolla om du kan få ut papprullar (som delen som blir kvar på toapappersrullen när den är slut, fast mycket större) av dom.. väldigt uppskattat av katter att kliva på och kypa i..

Tack alla! Då blir det till att inhandla pingisbollar... :D Jag tänkte ta in bitar av rejäla trädgrenar som de kan kravla över också.

Hur är det med kattlåda för såna små? Den jag har är en sån där täckt modell, och det känns som om kanterna är lite väl höga för att de ska kunna ta sig in. Lär de sig på egen hand att lådan är toalett?

Vill kattmamman ha ett "bo", typ i en låda eller så?

Oftast lär dom sig själva, det är en instinkt för dom att gräva ner sina lämningar. Ha därför inte för mjuka bäddar och annat.
Det finns speciella lådor till utställningar, sånna har uppfödarna ofta till sina kullar. Dom är lägre kant på och lättare att ta sig i. Köp några sådana istället för en stor med höga kanter.

Fast är dem 7-8 veckor är de tillräckligt stora för att hoppa in i vilken kattlåda som helst.
Annars kan du ta en gammal plåt eller liknande och lägga sanden i den.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 842
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka