Inreda kallvind - hållfasthet?

Lupin

Trådstartare
Jag funderar ju på att inreda kallvinden, men ju mer jag läser på och kollar upp desto mer fundersam blir jag. Hur vet man om takstolarna håller för att isolera under taket och sätta upp tex gips eller nåt annat väggmaterial i snedtaket?

Sen så är taket lite halvflakt och det är någon slags mellanting mellan snedtak och w-fackverk, det blir nog bara ståhöjd a la vuxen på en liten yta mitt i, men tanken är att vinden ska bli lekrum + ett litet gästrum i ena änden. Ingen toa eller dusch och bara "vanlig" el uppdragen till lampor och några få uttag i väggarna.

Hur vet man om golvbalkarna klarar tyngden med inredning, möbler och folk?

Mitt hus är ett tegelhus från 1961, enplans med delvis inredd (gillestuga) källare under hela. Det finns bara kutterspån i golvfackverket där uppe och jag hade tänkt komplettera med lösull om det behövs/där det behövs. Tänker också såga upp för ett fönster i vardera tegelgavel, men jag vill inte kludda med själva taket och tänker inte sätta in takfönster eller kupor. Det får räcka med gavelfönster av lämplig dimension.

Det finns bra plats att bygga trappa upp från boningsvåningen, typ mitt i huset och den hamnar då i mitten av vinden där uppe. Det kan väl bli bra? Fn finns det bara en vindslucka upp, men jag har kollat måttet och det går att få upp golvspånskivor med 620 mm bredd på snedden.

Men först och främst måste jag ta reda på om konstruktionerna klarar av den extra belastningen av att inreda kallvinden. Går det att mäta och se själv, eller ska jag ta hit någon? I så fall vem?

:)
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

En konstruktör skulle säkert kunna hjälpa dig. Med lite mått (dimensioner, spännvidder, c/c-avstånd) och beräkningar kan man reda ut om den befintliga konstruktionen håller eller om det behövs förstärkningar nånstans.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Det låter som ett hyfsat stort projekt och jag antar att du behöver bygglov/-anmälan. Hör med kommunen, kanske kan de hjälpa dig och annars kan du få tips om vem du ska vända dig till.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Det behövs bara bygglov om man ska ha badrum/toalett på vinden. Man behöver inget för att isolera under snedtak och göra utrymmet beboeligt. Mitt projekt blir betydligt mindre än hon som inredde bostad ovanpå stallet, finns tråd om det här inne med bilder. :D Och det är ju inget som kommer att göras på en helg eller ens en vecka, planerar att ta tid på mig och ta det pö om pö.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

En konstruktör skulle säkert kunna hjälpa dig. Med lite mått (dimensioner, spännvidder, c/c-avstånd) och beräkningar kan man reda ut om den befintliga konstruktionen håller eller om det behövs förstärkningar nånstans.

Jag har en sån där Anticimex-tilläggsförsäkring, kan man ringa dem och be dem ta sig en titt kanske?

Jag stack upp huvudet igår kväll och fotade på måfo (becksvart), ska se om jag kan få upp några bilder...
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Bygganmälan brukar krävas för "ändrad användning" även om det inte krävs bygglov.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Bygganmälan brukar krävas för "ändrad användning" även om det inte krävs bygglov.

Vår kommun är fräcka som löss när det gäller sånt. Det skulle enligt uppgift räcka med bygganmälan för att byta ut det gamla röda tegeltaket mot röda betongpannor i samma nyans, inget ändrades i varken användning eller utseende på huset. Inte mer än att taket blev nytt och fint och gav ett bättre skydd för huset (underlagspapp och läkt byttes också). Men kommunen passade på att kräva bygglov för ca 2500 kr på kuppen. Inte vågar man protestera mot deras fräckhet heller och bestrida deras faktura, för då lär man väl inte få bygglov om man behöver det i ett senare skede. :mad:
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Jag funderar ju på att inreda kallvinden, men ju mer jag läser på och kollar upp desto mer fundersam blir jag. Hur vet man om takstolarna håller för att isolera under taket och sätta upp tex gips eller nåt annat väggmaterial i snedtaket?

Sen så är taket lite halvflakt och det är någon slags mellanting mellan snedtak och w-fackverk, det blir nog bara ståhöjd a la vuxen på en liten yta mitt i, men tanken är att vinden ska bli lekrum + ett litet gästrum i ena änden. Ingen toa eller dusch och bara "vanlig" el uppdragen till lampor och några få uttag i väggarna.

Hur vet man om golvbalkarna klarar tyngden med inredning, möbler och folk?

Mitt hus är ett tegelhus från 1961, enplans med delvis inredd (gillestuga) källare under hela. Det finns bara kutterspån i golvfackverket där uppe och jag hade tänkt komplettera med lösull om det behövs/där det behövs. Tänker också såga upp för ett fönster i vardera tegelgavel, men jag vill inte kludda med själva taket och tänker inte sätta in takfönster eller kupor. Det får räcka med gavelfönster av lämplig dimension.

Det finns bra plats att bygga trappa upp från boningsvåningen, typ mitt i huset och den hamnar då i mitten av vinden där uppe. Det kan väl bli bra? Fn finns det bara en vindslucka upp, men jag har kollat måttet och det går att få upp golvspånskivor med 620 mm bredd på snedden.

Men först och främst måste jag ta reda på om konstruktionerna klarar av den extra belastningen av att inreda kallvinden. Går det att mäta och se själv, eller ska jag ta hit någon? I så fall vem?

:)
Det är inte mycket jobb(i förhållande till övrigt) att förstärka takstolarna om du är orolig.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Det är inte mycket jobb(i förhållande till övrigt) att förstärka takstolarna om du är orolig.

Ok, det låter ju bra. :) Men jag är frågande om golvet med, det kan tydligen också vara för klent för att orka bära upp innergolv, möbler, folk mm? Är det också "enkelt" att förstärka i så fall?
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Golvet bärs upp av takstolarnas horisontella bärlina,viken du förstärker samtidigt.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Golvet bärs upp av takstolarnas horisontella bärlina,viken du förstärker samtidigt.

Tack. :) Återstår bara att hitta rätt person som kan kolla på vinden och ge ett utlåtande.

Har bestämt mig för att gå grundligt tillväga och skyffla bort den gamla kutterspånsisoleringen som ligger i golvfacken där uppe och lägga ut lösull istället, innan jag lägger på golvspån.
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Jaha, nu har jag studerat husritningarna och konstaterar att jag får lägga enr mina planer på att inreda vinden. Taklutningen är 27 grader och takstolarna är helt enkelt inte tänkta för någon slags inredd "ovanvåning".

Men jag ska i alla fall byta ut kutterspånet mot annan isolering (vet inte om lösull eller sånt man rullar ut blir bäst?) och tilläggsisolera enligt konstens alla regler med vindavledare och luftspalt etc etc. Får se om jag lägger på lite mer/tjockare lager när jag ändå är igång.

Har hittat info om någon slags ventilationssystem där kallvinden bara ventileras när utomhusluften är tillräckligt torr, det kanske kunde vara en bra idé?
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Det är bra att tilläggsisolera vinden, men inte nödvändigt att ta bort sågspånet först. Det har faktiskt vissa bra egenskaper. Mest är det väl en smaksak om man låter det ligga kvar under isoleringen eller inte.

Enda sättet att veta hur just din vind reagerar på tilläggsisolering är att vänta och se. Kanske sköter den sig finfint med bara ett par ventiler extra. Eller så blir det kondens, takdropp och otäcka svampar. Får du fuktproblem på vinden är de systemem du nämner bra. Dock krävs det att vinden är i princip helt lufttät för att det ska fungera optimalt och vindsutrymmena är sällan så täta på äldre hus.

För att säga det jag vill ha sagt. Det är omöjligt att veta hur din vind fungerar efter tilläggsisolering. Ta hjälp av någon som kan det här med fukt och värme. Och då inte bara representanter för specifika produkter, som så klart bara vill sälja sitt eget system.

Om jag var du skulle jag tilläggsisolera och montera ett par extra ventiler. Sen skulle jag hålla tummarna och vara vaksam på hur klimatet utvecklar sig där uppe.

Lycka till!
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Det är bra att tilläggsisolera vinden, men inte nödvändigt att ta bort sågspånet först. Det har faktiskt vissa bra egenskaper. Mest är det väl en smaksak om man låter det ligga kvar under isoleringen eller inte.

Enda sättet att veta hur just din vind reagerar på tilläggsisolering är att vänta och se. Kanske sköter den sig finfint med bara ett par ventiler extra. Eller så blir det kondens, takdropp och otäcka svampar. Får du fuktproblem på vinden är de systemem du nämner bra. Dock krävs det att vinden är i princip helt lufttät för att det ska fungera optimalt och vindsutrymmena är sällan så täta på äldre hus.

För att säga det jag vill ha sagt. Det är omöjligt att veta hur din vind fungerar efter tilläggsisolering. Ta hjälp av någon som kan det här med fukt och värme. Och då inte bara representanter för specifika produkter, som så klart bara vill sälja sitt eget system.

Om jag var du skulle jag tilläggsisolera och montera ett par extra ventiler. Sen skulle jag hålla tummarna och vara vaksam på hur klimatet utvecklar sig där uppe.

Lycka till!

Som svar ang kutterspånet: mmnjjjjaa :D Det är väldigt brandfarligt och i mitt gamla hus är det inte gips i undertaket, utan tretex. Jag vet inte om det är tillrådligt att bara fylla på mineralull/lösull i facken, ovanpå kutterspånet? Och sen lägga på/rulla ut mer ovanpå, tvärsöver? Kutterspån är väl nästan explosivt vid brand?
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

:p

Kutterspånet är absolut ingen höjdare vid brand. Men det är ett hygroskopiskt material, som kan hjälpa till att balansera fukten på vinden. Spånet drar till sig fukt när det är lite för fuktigt och avger detta när det blir lite torrare i luften. En av anledningarna till att man hade färre fuktproblem på vindar förr än man har idag.

Men är du rädd för brand så ska du plocka bort spånet. Vi gjorde samma grej här för några år sedan och råddes att inte plocka bort spånet, trots att vi också har undertak av treetex. Vi fyllde upp i facken med mineralullsskivor och sen täckte vi allt med mineralull på rulle som rullades ut.
Det kanske har kommint nya råd om hur man ska göra sånt här, jag vet inte. Kommunens energirådgivare kanske kan ge råd om det...
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Om man täcker kutterspånet med mineralull så kan det väl inte längre arbeta hygroskopiskt? Och om det blir nån läcka så suger spånet upp vattnet och sen kommer det ingen stans pga mineralullen? :confused:

Ska absolut ringa kommunens rådgivare. :idea:

Jag har ju braskamin i vardagsrummet, därav min oro för vad en ev brand kan innebära. Men man kan kanske montera upp gipsskivor utanpå tretexen i taket istället för att skyffla bort kutterspånet?
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Den hygroskopiska verkan blir om man täcker med mineralull främst med den eventuella vattenånga som kommer nerifrån, dusch, torkning av tvätt osv. Jag misstänker att det i ditt gamla hus inte sitter någon plastfolie i taket. Sen lyckas man sällan göra det så tätt att fukten stängs in. Hur som helst, alla saker har bra och dåliga sidor.

Rent spontant känns det mer praktiskt att sätta gips i taket än att skyffla bort spånet. Men det där med brand är jag tyvärr inte så hemma på. Läser lite i Boverkets byggregler om brand, men det är ju inte direkt applicerbart i det här fallet.

Hur ser rökgången ut från kaminen? Rör eller murstock?
 
Sv: Inreda kallvind - hållfasthet?

Har varit uppe på vinden idag och inspekterat ganska så grundligt. Jag kommer inte att ta bort kutterspånet, det är välfyllt mellan bjälkarna och under sitter någon slags papp. Ingen ångspärr precis.

Jag har murad skorsten med fyra kanaler, den går ända nerifrån källaren. På vinden är det oisolerat närmast skorstenen, glömde att mäta men det såg ut som att det var 10 cm. Där borde man väl kunna fylla med lösull? Det brinner ju inte och det kan väl vara bra att isolera ända in mot murstocken?
 

Liknande trådar

Hemmet Finns det någon annan här inne som isolerat och inrett kallvinden i sitt gamla hus och har tips, råd, idéer och kanske även...
Svar
6
· Visningar
5 557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp