Inreda ladugård till stall

Constance

Trådstartare
Sådär, då är alla familjemedlemmar överens om att innertaket måste höjas. Eller tas bort helt ;)

Jag ska bygga stall i halva ladugården. Måtten kommer bli ca 8*10 meter. Det är 4 fönster och 2 ytterdörrar. Taket är för närvarande inte ens 2,20 m högt, så på något sätt måste takhöjden ökas. Gräva ur går inte då det mest är berg under betongen, och då kvarstod varianten att höja innertaket.
Ovanpå innertaket är höskullen, men då vi numera inte har några köttdjur så har vi bara använt den andra halvan av höskullen, alltså inte över den delen där jag ska bygga stallet.

Min fundering är då om man ska ta bort hela innertaket och därmed ha öppet ända upp till taknocken (ca 10 m) eller om man bara ska höja innertaket till kanske 4-5 m ovanför betonggolvet? Fördelar och nackdelar med båda varianterna?

Jag tänker att man borde få mycket bättre luft och ventilation för hästarnas skull om man har öppet ända upp till nocken. Men samtidigt så borde det bli mycket kallare under vintern?
Sambon tycker att det borde vara bättre att höja innertaket ett par meter för att kunna hålla värmen bättre.
Men samtidigt så har jag mina hästar går på lösdrift så de kommer befinna sig i stallet vid utfodring av kraftfoder samt vid ruskväder. Så det kanske sak samma med kyla/värmen eftersom hästarna kommer vara inne så korta stunder?


Sen undrar jag lite om höjden i sadelkammaren. Hur högt i tak kan det vara utan att man storknar? :angel: Jag tänker mig en stege och flera hyllor längs med väggarna en bit upp. Hur långt orkar man klättra?
 
Sv: Inreda ladugård till stall

jag har gjort precis det du ska göra! Vi har precis öppnat upp helt o hållet. Då vi inte har nåt behov av loft. Det blev en HELT annan atmosfär. Vi har dock inte ännu tagit bort alla balkarna. Det med att förvara foder eller strö har rätt höga krav. Väggar/tak ska motstå brand i 10 minuter, och man räknar med att de brinner igenom 1 cm trä/minut. Du måste alltså ha 10 cm tjockt golv plus då vägg eftersom du ska använda halva ladugårdsloftet. Jag har valt att lösa de genom att använda hösilage, samt förvara halmen en bit ifrån själva stalldelen.

Jag har 7 st boxar i mitt stall (ca 18x8 meter), o har ännu inte känt på hur en vinter är. Men jag tror att hästarna mår bättre såhär. Visst riskerar man att vattnet fryser typ varje dag. Men om man fyller på vatten när man släppt in dem istället så är de nog inga problem. Vi ger våra hästar betforvatten morgon o lunch, o när de är som kallast har de även en blötare ensilage. Allt för att de ska smörja magen så mkt som möjligt för att undvika kolik.

Som kompensation har jag värme i både sadelkammare o vatten/tork rummet. Så att blir de riktigt jävligt för oss som är där o sliter ;O Så kan man alltid gå in i värmen. :)


Min sadelkammare har inte högt i tak. strax över 2 meter skulle jag tro. Enligt mig som är rätt kort är de lagom :) Den är å andra sidan rätt stor (3½xnärmare7 meter). Men om jag skulle tänka som du så hade nog ca 3 meter varit lagom. Varje hyllplan ca 50 cm högt o 60-70 djupt. Då får man plats med schabrak, större förvaringslådor, o ett o annat täcke om man vill vika ihop dem. På 3 meters höjd kan jag tänka mig o ha täcken som ej är aktuella för säsongen, gamla träns o andra tillbehör samt avmaskningsmedel o såna preparat man inte använder så ofta som inte skall förvaras svalt.
 
Sv: Inreda ladugård till stall

Ta bort taket helt, det gjorde vi! Stallet är oerhört luftigt och du får inga problem med ventilation. Jag har haft hästarna i stallet två vintrar nu varav den sista ju var hysteriskt kall, och hästarna mår prima. Jag har som mariaauto en stor varm sadelkammare precis bredvid, så fryser nån människa ihjäl så kan de krypa in där. ;)

Det som blir lite lurigt är vatten och foder. Jag har valt att inte ha vattenkoppar utan vattnar i hink. När det var mins 30 i år blev det problem med vattnet trots att vi har utomhusvattenkranar och värmekablar i stallet, men då var det bara att ta vatten i sadelkammaren i stället. Jag fodrade också med ganska blött ensilage och det frös som en isglass, så vi fick såga isär det och lägga det i sadelkammaren på tining innan vi fodrade med det när det var som värst, men det gick det också. Säger jag som var gravid och inget kunde göra, men jag tvingade alla andra. :)

Man ser inte riktigt takhöjden här men du ser de gamla bjälkarna som det tidigare innertaket i ladugårdsdelen låg på:

http://iloapp.lundgren-sporthorses.com/blog/ostergarden?ShowFile&image=1235124358.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda ladugård till stall

Appropå sadelkammare så valde jag att behålla det låga innertaket där, så där är lågt i tak. Det gör dock inget då där är isolerat och varmt. Det blev som sagt var en stor sadelkammare på 50 kvadrat då jag inte kunde flytta en timmrad vägg. Då har jag dock liten köksdel, ett täckesförråd och ett torkrum där inne också.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
884
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·
Anläggning vi har precis köpt gård. där finns det ett gammalt kostall som vi vill bygga om till stall. Vi har mätt att lägsta bjälken där inne är...
Svar
3
· Visningar
7 821
Senast: kvandi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 854
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp