Inreda min nya sadelkammare del 2

Fillifjonkan

Trådstartare
Hur ska jag tänka...?

Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i dagsläget ej att stå på box) Shettisarna har väldigt lite utrustning så de kommer inte att få någon garderob utan troligtvis kommer vi att enbart utnyttja 2 garderober (vi har överlag inte så mycket prylar åt våra hästar). Ev kanske vi hyr ut en boxplats om det finns något behov (troligtvis inte där det är väldigt lite häst häromkring).

Den vägg där vi ska få plats med garderober och sadlar är ca 4m lång. Minimum är 2 garderober men om vi ska ha inackordering så är det ju bra med iaf 3 garderober. Det kommer att bli 2 "rader" med sadelhängare ( har i dagsläget 4 sadlar men ev ska en sadel till köpas in) med totalt 6 sadelhängare.

1. Vilka mått behövs för att få plats med 2 sadlar i bredd och 3 st sadlar i höjd?

2. Vilka mått har era garderober? Jag vill ju kunna lägga in täcket på ett lättsamt sätt utan att det ska "hänga ut". Standardmått eller större?

3. Är det smartare att ha separat plats för täckeshängare mellan sadlarna och garedroberna ist? Kanske det ser rörigt ut?

4. Vanliga dörrar på garderoberna eller skjutdörrar? Dock så vill ej sambon borra i golvet så ist måste dörrarna hänga från taket, kanske de "slår" lite fram och tillbaka då vilket kanske inte är så roligt....

5. Hur brett bör man ha mellan tränshållarna?

6. Hur har ni inrett inuti garderoberna? Har ni många hyllor för att inte ha för många täcken på varandra så att man lätt kommer åt det man vill ha utan att behöva ta ut allt? På andra långväggen har vi satt upp ett mindre begagnat kök med massor med plats i skåp för sadelsmörjningsgrejor, salvor, sjukvårdsutrustning m m så det som vi kommer att förvara i garderoberna är mestadels täcken, schabrak, ev lindor och benskydd.
 
Vi är 5 hästar på 4 ägare i vår 4x3m sadelkammare (och då har vi också badrum där inne).
Vi har inga andra förvaringsmöjligheter än denna sadelkammare och har alltså fått optimera den rejält. :)

1. Vilka mått behövs för att få plats med 2 sadlar i bredd och 3 st sadlar i höjd?
Hur mycket som krävs beror ju en del på om det är en westernsadel eller en ponnyputa som skall hänga där. Våra hopp- och dressyrsadlar hänger på vanliga hängare utan schabrak/sadelgjordar som tar en massa plats och enligt mig ger ett rörigt intryck, då kan våra hängare sitta aningen tätare.
Jag hade räknat med minst 60 cm per sadel i bredd. De lägsta sadlarna hänger 90 cm ovanför golvet.

2. Vilka mått har era garderober? Jag vill ju kunna lägga in täcket på ett lättsamt sätt utan att det ska "hänga ut". Standardmått eller större?
60cm breda och 50 cm djupa (superstandard). Jag hade velat ha dem både djupare och lite bredare för att slippa vika schabrak och för att undvika att täcken "väller ut".
80 brett och 60 djupt är att föredra.

3. Är det smartare att ha separat plats för täckeshängare mellan sadlarna och garedroberna ist? Kanske det ser rörigt ut?
Det beror på om du är i behov av att hänga täcken på tork? Jag hade inte velat ha smutsiga eller blöta täcken hängandes nära sadlarna. Och om du vill ha rymliga garderober är det lätt att det blir för trångt att hänga täcken på ett luftigt sätt längst den väggen. Jag hade föredragit hyllplan för täcken.

4. Vanliga dörrar på garderoberna eller skjutdörrar? Dock så vill ej sambon borra i golvet så ist måste dörrarna hänga från taket, kanske de "slår" lite fram och tillbaka då vilket kanske inte är så roligt....
Vanliga dörrar fungerar fint.

5. Hur brett bör man ha mellan tränshållarna?
Går utmärkt att ögonmåtta. Våra sitter med ca 6cm mellanrum.

6. Hur har ni inrett inuti garderoberna?
Uppifrån och ned:
- Hyllplan, grunt (ca 30 cm). Hoppschabrak, vikta.
- Hyllplan, grunt. Dressyrschabrak, vikta.
- Hyllplan, djupt. Korgar för benskydd, handskar, mössor och ridkläder.
- Hyllplan, djupt. Täcken.
- Stående längst ned i garderoberna: Stor plastback. Täcken
Insida dörr, uppifrån och ned:
- Två hjälmkrokar bredvid varandra.
- Trådkorg för lindor med 5 underhängande krokar för träns/grimmor.
- Tre krokar i knähöjd för shortchaps/handdukar
Vi har också en stor plastback stående på varje garderob, för att inte gå miste om mellanrummet mellan garderob och tak. De grunda hyllplanen är ett måste för att kunna hänga hjälmar/träns etc på insidan av dörren.

En garderob som bara skall innehålla täcken hade jag maxat med flyttbara hyllplan, det är det optimala när du vill kunna ta i och ur olika saker men alltid hålla ordning. :up:

Kort och gott hade jag utnyttjat väggen ungefär såhär från vänster till höger:
- 0-120cm Två rader med sadelhängare.
- 120-160cm Två rader med tränshängare.
-160-400cm Tre stycken 80cm garderober. (Alternativt två garderober och sist en 80 cm yta för täckesgalgar eller öppna platsbyggda hyllplan)

/Pedant pryl- och förvaringsnörd.
 
Senast ändrad:
Har ni inga förvaringsmöjligheter i stallet? Beroende på hur många täcken ni har tar det väldigt mycket plats och tjocka vintertäcken är båda för stora och för tunga att knöla in i en vanlig garderob, då går den snabbt sönder. Jag har två stora garderober från Jysk (totalt 3 m breda och ca 2.5 m höga) i sadelkammaren där jag har lindor, skydd, läder som inte använd, ridtäcken, fintäcken, några jackor, hjälmar, handskar etc. Har många hyllplan och dessutom 3 lådor per garderob. Extra överskåp för att utnyttja höjden, skulle kunna ha två ovanpå varann om jag behövde mer plats. Alla andra täcken (har många...) ligger i en jättestor väldigt rejäl garderob som står ute i stallet. De behöver ju inte uppbevaras varmt. :)

Avstånd mellan sadelhängare beror på vad du har för sadlar. Håll upp några sadlar mot väggen för att se hur stor plats de behöver. Är det för trångt blir det väldigt bökigt att ta ut de som är i mitten. Jag har ca 10 cm mellan tränshängarna för att det är snyggare med avstånd, men det skulle gå att ha 6-7 cm i stället. Obs det gäller riktiga hängare, inte enkla krokar. Rek att göra en snygg fasad bräda som ni målar/laserar och fäster tränshängarna på. Det blir mycket snyggare och är dessutom enklare att få det rakt och snabbt att flytta på dem om man vill göra om.

Vad för täckeshängare hade ni tänkt er? Jag har alla stall/utetäcken som används ofta hängandes på krokar på väggen ute i stallet. Hänger endast in i sadelkammaren om något behöver torkas.

Tycker också det bör finnas bekväm sittplats i sadelkammaren för att vaka över hästar, vänta på veterinär/hovslagare, slippa stå när man grejar med saker osv. Jag har en stor skinnfåtölj som är superskön men tar upp mycket plats, ni kan ju ha en mindre stol som är flyttbar.
 
Tack för dina svar!!!!

1. Jag har en westernsadel som ska stå på en sadelvagn, resten är vanliga sadlar.

2. Ok, då får det blir den större varianten av garderob.

3. Vi har inte så många täcken och jag hänger aldrig upp täcken på tork utan de får torka på hästarna (har i 10 års tid enbart haft tillgång till vårat bilgarage som inte har någon port = kallt så där har vi all utrustning samt sadlar/tränsar hästarna. Stallet är nu under uppbyggnad). Jag tänkte någon form av täckeshängare som förvaring för täckena. Då hänger de ju plant så då borde de väl inte ta så mycket plats? Kanske är garderob bättre iaf.

Tänkte köpa byxhängare till schabraken just för att det ska se snyggt och välordnat ut. Troligtvis kommer det enbart att bli jag och min dotter som kommer att husera i stallet med våra 4 hästar men det jag funderar på är om vi ska ha en inack så måste det finnas plats åt den hästens grejor också. Den andra långsidan av väggen består av ett kök med köksskåp och där kan vi ha sjukvårdsgrejor, sadelvård mm. Så egentligen kommer vi att ha massor med plats men jag vill liksom få det välordnat och dessutom förberett för en ev inack (vilket vi troligen inte kommer att ha med tanke på att det finns väldigt få hästar här där vi bor).

6. Hmmm vad behöver man egentligen ha i garderoberna? Är det smidigare att ha benlindor/skydd i korgar utanför eller blir det för rörigt? Byter du om helt till stallkläder när du kommer dit eller varför har du ridkläder i garderoben? Hmm kanske det blir så att vi enbart har schabrak och täcken i garderoberna.... Måste nog fundera lite. Ska vi bygga till andra eller ska bygga till oss, typ så funderar jag nu. Absolut att hela ytan upp till taket ska användas!

Tränshållarna ska vara på ena kortsidan troligen även 2 lokselar.
 
Tack för ditt svar!

Stallet är under uppbyggnad (ska putsas invändigt en gång till och målas innan vi kan ta in hästarna)men jag vill ha så lite grejor som möjligt i själva stallet. Vi har inte så mycket täcken då de två shettisarna bara har regntäcken och de andra har bara några få täcken var.

Tränsen kommer att hänga på ena kortsidan, vill att det ska se snyggt och prydligt ut så då får det bli ca 10 cm mellan dem. Vi håller på att tillverka egna sadelhängare av träpinnar på en oregelbunden bräda som ska betsas och lackas (finns dyra orginal men billiga att göra själv) och ska göra likadant för tränsen.

Egentligen har jag inte tänkt så mycket på täckeshängare utan det var en snabb idé av min sambo. Täckeshängarna ska isf inte ha som funktion att torka täckena utan mer som förvaring. Fast när jag tänker efter blir nog garderoberna bäst.

Vi tänkte ha ett nedfällbart bord och två enkla stolar vid ena kortändan som man lätt kan stuva undan när de inte används.
 
med alla måtten så är det ju lite vad för täcken och träns osv som ni har. håll upp 2 träns bredvid varrandra mot väggen och mät ca 5cm mellan dem(t ex mellan pannbanden) så blir det nog ett bra mått mellan alla tränsen :) 10cm mellan hängarna låter lite lite. (hade kunnat mäta mina men kommer nog glömma bort det så fort jag kommer hem..)
samma med täckena, vik ihop de största och se hur stor yta de tar upp ^_^. hade nog själv inte velat ha mer än 2 tjocka täcken på samma hylla, men man vill ju ha lagom plats också att lägga in täckena så lägg på ett par dm över så blir det nog bra :). (så kan ni köpa fler utan att garderoben svämmar över lika lätt ;))
svängdörr med hasp hade jag haft på garderoberna, så man kan klämma ihop dörren så det sen snyggt ut även om allt bara är inpressat :p.
ska ni ha schabraken i garderob också så är det smidigt att bara mäta hur långt de största schabraken är och lägga på en 5cm för att få en hum om hur djupa de ska vara.

täckeshängare för ev torkning kan ju räcka med att ha några krokar i taket så man hänger upp täckena i spännena på, eller på en täckesgalge, och har en ordentlig avfuktare i sadelkammaren såklart :).
 
Tack för dina svar!!!!
3. tänkte någon form av täckeshängare som förvaring för täckena. Då hänger de ju plant så då borde de väl inte ta så mycket plats? Kanske är garderob bättre iaf.
Det absolut plattaste sättet att förvara täcken på är på täckesgalgar, tänk ridsportbutik.
Jag tycker dock inte om att ha leriga och smutsiga täcken framme i en sadelkammare, utan föredrar att låta dem torka på annan plats (för att slippa fukt i sadelkammaren och av estetiska skäl) för att sedan vika undan dem (även det av estetiska skäl). Jag har ett 550gr 145cm Rambo med hals som viks ned utan problem i min modell mindre garderob, dock i trådback, eller utdragbar låda, inte på hyllplan.

Tänkte köpa byxhängare till schabraken just för att det ska se snyggt och välordnat ut. Troligtvis kommer det enbart att bli jag och min dotter som kommer att husera i stallet med våra 4 hästar men det jag funderar på är om vi ska ha en inack så måste det finnas plats åt den hästens grejor också. Den andra långsidan av väggen består av ett kök med köksskåp och där kan vi ha sjukvårdsgrejor, sadelvård mm. Så egentligen kommer vi att ha massor med plats men jag vill liksom få det välordnat och dessutom förberett för en ev inack (vilket vi troligen inte kommer att ha med tanke på att det finns väldigt få hästar här där vi bor).
Byxhängare i en garderob eller inte?
Idén är bra men jag är för petig för att ha schabrak hängandes framme. Dels p.g.a att rena schabrak blir dammiga och dels för att det blir "osymmetriskt" så fort inte alla schabrak hänger på plats eller om man blandar olika färger/former/längder etc. (Ja, det är på den nivån)

6. Hmmm vad behöver man egentligen ha i garderoberna? Är det smidigare att ha benlindor/skydd i korgar utanför eller blir det för rörigt? Byter du om helt till stallkläder när du kommer dit eller varför har du ridkläder i garderoben? Hmm kanske det blir så att vi enbart har schabrak och täcken i garderoberna.... Måste nog fundera lite. Ska vi bygga till andra eller ska bygga till oss, typ så funderar jag nu. Absolut att hela ytan upp till taket ska användas!
Jag har ju "allt" i garderoben eftersom vi inte har någon annan stans att ha våra saker.
Att ha benlindor etc. framme är ju också en fråga om plats/tillgänglighet/damm?.
Jag har vardagsskydd och vardagsbenlindor ute i stallet (i en IKEA trones). Finskydd och finlindor ligger i skåpet. Jag tror att en bra grundregel är att ha det man använder dagligen lättillgängligt och "framme" medan det som inte används varje dag skall ligga förvarat i t.ex. garderob.
Yes, jag byter alltid om i stallet.


Lite OT men vi fick in en ny hyresgäst i lördags, med två hästar.
Jag drömde mardrömmar (helt utan påkommen anledning) om att det var ommöblerat och framplockat saker i sadelkammaren. :rofl: Mötte personen i fråga (ponnymama) dagen därpå och möttes av ordning och reda samt ett hav av komplimanger för vår välorganiserade sadelkammare :love:.

De bästa sadelkamrarna jag sett när man har varit mycket utomlands i stall och så är de dom som är byggda som kök. Med djupa hyllor/skåp med snygga luckor, diskho etc.
Det enda som faktiskt hänger framme är sadlar och träns. Benskydd man använder till vardags ligger snyggt i rottingkorgar vid skötselplatserna etc. Schabrak ligger alltid vikta i skåp.

Bygger man rätt från början och tar hänsyn till att vi är bekväma varelser i grunden som inte kommer att gå 10m extra varje dag för att just de skydden skall ligga just i det skåpet, så har man plötsligt ett vackert stall med sadelkammare som bara råkar hålla sig snyggt varje dag. :)
 
1. Vilka mått behövs för att få plats med 2 sadlar i bredd och 3 st sadlar i höjd?

Räkna på 60 cm bredd per sadel och lika brett emellan. Minst 120 cm vägg behöver du då på väggen. I höjdled 50 cm mellan sadlarna, lägsta från marken minst 65 cm (annars blir det väl lågt), så med tre på höjd blir högsta på 165 cm.
2. Vilka mått har era garderober? Jag vill ju kunna lägga in täcket på ett lättsamt sätt utan att det ska "hänga ut". Standardmått eller större?
Vi har tre garderober, en per box. En lite större, 60x60 och två mindre 50x50. Hade gärna haft större garderober, så får du plats med minsta 60x60 kör på det.
3. Är det smartare att ha separat plats för täckeshängare mellan sadlarna och garedroberna ist? Kanske det ser rörigt ut?
Rena täcken har jag i Gekås-kassar bredvid garderoberna. Täcken som används dagligen hänger i stallet eller ute i ladan.
4. Vanliga dörrar på garderoberna eller skjutdörrar? Dock så vill ej sambon borra i golvet så ist måste dörrarna hänga från taket, kanske de "slår" lite fram och tillbaka då vilket kanske inte är så roligt....
Vi har vanliga dörrar.

5. Hur brett bör man ha mellan tränshållarna?
En decimeter minst, blir lätt trångt annars tycker jag.

6. Hur har ni inrett inuti garderoberna? Har ni många hyllor för att inte ha för många täcken på varandra så att man lätt kommer åt det man vill ha utan att behöva ta ut allt? På andra långväggen har vi satt upp ett mindre begagnat kök med massor med plats i skåp för sadelsmörjningsgrejor, salvor, sjukvårdsutrustning m m så det som vi kommer att förvara i garderoberna är mestadels täcken, schabrak, ev lindor och benskydd.
Många hyllor är bra! Vi har bara en hylla. Sedan har jag skruvat i en tränshängare i bak i vardera garderoben, och sedan får resten staplas på golvet. Det är osmidigt, så har planer på att ställa i trådbackar eller montera lite fler hyllplan i dem i stället. Nu har jag typ rena schabrak i en ikeakasse på golvet och sedan diverse lindor, borstar mm ovanpå.

Har också ett skåp ovanför en liten diskbänk där jag har hjälmar, sjukvårdsutrustning, reflexer, broddar mm småkrafs, och en plastback bredvid diskbänken där jag har benskydd och extra stigbyglar, sadelgjordar mm större krafs. Diskbänken har en trådback där jag har putsgrejer och handskar och lite annat krafs.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 635
Senast: Monifa
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 987
Senast: Badger
·
Hemmet I september flyttar jag och mina barn till ny lägenhet :) Jag har dock idétorka hur jag ska fixa i dotters rum. Tänkte att ni kanske kan...
Svar
5
· Visningar
1 516
Senast: Din_vante
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp