Inreda musikrum

Singoalla

Trådstartare
Jag och min sambo ska flytta till en större lägenhet och därmed göra ett utav rummen till ett musikrum :) Vi har ett digitalpiano, ett aukustiskt piano, en basförstärkare, en gitarrförstärkare (som kanske åker upp på vinden dock) och ett antal gitarrer och basar. Sammanlagt 6-7 st. Helst skulle vi vilja ljudisolera det rummet men det blir nog ett senare projekt.

Nu undrar jag; Hur fasen gör man ett sådant rum snyggt? Vad kan man ha? en soffa åtminstone? Hylla för noterna? :crazy: Jag vill så gärna att alla rummen ska bli fina i nya lägenheten men jag kan verkligen inte se framför mig hur det här rummet ska kunna bli snyggt!
 
Sv: Inreda musikrum

Jag och min sambo ska flytta till en större lägenhet och därmed göra ett utav rummen till ett musikrum :) Vi har ett digitalpiano, ett aukustiskt piano, en basförstärkare, en gitarrförstärkare (som kanske åker upp på vinden dock) och ett antal gitarrer och basar. Sammanlagt 6-7 st. Helst skulle vi vilja ljudisolera det rummet men det blir nog ett senare projekt.

Nu undrar jag; Hur fasen gör man ett sådant rum snyggt? Vad kan man ha? en soffa åtminstone? Hylla för noterna? :crazy: Jag vill så gärna att alla rummen ska bli fina i nya lägenheten men jag kan verkligen inte se framför mig hur det här rummet ska kunna bli snyggt!
Det låter som ett kul projekt!:)
Soffa... kanske, men inte nödvändigtvis. Gärna några stoppade barstolar eller ståstolar att sitta och spela på, gärna matta/-or på golvet. Ju större och tjockare desto bättre för ljudmiljön i rummet, och skönare att gå barfota på. :laugh: Hylla för noter... ja, den kan vara väggfast och inte nödvändigtvis stå på golvet, så känns golvytan inte lika upptagen och kan utnyttjas för t.ex. ett piano. Gitarrer och basar kan hänga i bra vägghållare, så blir det både snyggt och utrymmeseffektivt.
Ljudmiljön i rummet kan ni anpassa efter egen smak, mjuka ytor i allmänhet är av godo för att få en "tightare" känsla.
Att ljuddämpa ett rum i en lägenhet effektivt så att man inte stör grannarna kostar en hel del arbete och även en del pengar. I ett normalt betonghus är stomljuden - de ljud som fortplantas i själva byggnadsstommen - bökiga att komma undan, och i ett trähus är massan i golv och väggar inte tillräcklig för att dämpa effektivt. Man behöver i praktiken bygga ett rum-i-rummet, och det är ett ganska omfattande jobb. Så enklast är att hålla nere ljudnivån på kvällarna, och placera förstärkare (främst basförstärkare) på mjuka dynor eller kuddar så de inte rör stumt vid golv eller vägg.
 
Sv: Inreda musikrum

Ja, en heltäckningsmatta vore ingen dum idé. Min pappa jobbar som mattförsäljare så vi kan nog få rabatt :D En stor fluffig, kanska tjock matta. Ljudisoleringen var väl mer tänkt som kanske ljuddämpning, fast på hög nivå. Men alltid kommer ju ändå gå igenom. Jag tror det är så känsligt eftersom vår nuvarande granne bli vansinnig så fort jag sätter fingret på första tanjenten, oavsett vilken tid på dygnet det är eller om jag vart knäpptyst en vecka. Men till en början så får vi nog bara dämpa så gott det går med som du säger, dynor och tyger.

Vi kommer nog hänga upp gitarrerna och basarna, vi har hängare från nuvarande lägenheten. Jag vet inte vilken typ av aukustisk piano det är, ska byta ut det nuvarande. Rummet är ju inte superstort, utan som ett vanligt sovrum. Kanske några barstolar/snygga pallar är bättre än en soffa? Lättare att spela då kanske. Kommer ju iaf finnas en pianopall.

Någon som har tips på färger på väggar, gardiner och heltäckningsmattan? Vi har mycket brunt/gräddvitt/guld så jag är lite nischad. Skulle behöva nya ideer :banana:
 
Sv: Inreda musikrum

Ni kommer nog att få göra ett omfattande arbete, jag hade själv blivit helt vansinnig om jag var er granne och ni inte hade ordentligt ljudisolerat.
Vi har en flygel och det hörs i hela huset när vi spelar.

Jag hittade den här tråden, kanske ni kan få några tips därifrån?
http://www.byggahus.se/forum/isolering/50310-ljudisolera-igen.html

Googla annars på ljudisolering så hittar ni säkert ex. på golv och väggbeklädnad (har ni granne ovanför kanske även taket behöver åtgärdas).
 
Sv: Inreda musikrum

Som skylt-fetischist skulle jag givetvis sätta upp en sån här... :)

c301_stor.gif
 
Sv: Inreda musikrum

golvet är det knepigaste att isolera och väggarna så kan ni räkna bort ca 20cm runtom för att få ljudisolering.
skall hitta länken och lägga ut.
golvet... hum, det blir tuffare...
 
Sv: Inreda musikrum

golvet är det knepigaste att isolera och väggarna så kan ni räkna bort ca 20cm runtom för att få ljudisolering.
skall hitta länken och lägga ut.
golvet... hum, det blir tuffare...
Rum-i-rummet som sagt. Det man gör i praktiken är att man bygger ett löst golvparti som vilar på så mjukt material att vibrationer i det inte överförs direkt till det befintliga golvet. Det finns olika sätt att lösa den friläggningen, golvet kan vila på fjädrar, gummidistanser, luftkuddar etc. De nya väggpartierna skall inte heller vara fast förbundna vid de befintliga väggarna, utan vila på det nya golvet - och samma sak med det nya innertaket. I praktiken bygger man en fristående, avfjädrad, låda. Material i både golv, väggar och tak behöver vara relativt tungt, eftersom massa är det enda som räknas. Dubbelt 9mm gips är minimum om det skall vara någon idé, helst byggs väggar och tak som dubbelväggar (ex.vis 1x9 eller 1x13 mm utvändigt, 2x9 mm invändigt) och ex.vis stenull i spalten, golv med stomme av fiberskivor, därefter golvgips, därefter ytmaterial. Särskilt noggrann måste man vara vid fogar och skarvar - dubbelgips läggs lämpligen med åtminstone några centimeter överlapp, hörn och fogar tätas noggrannt med fogmassa. Dörr och ev. fönster är kritiska, tätningar här får inte lämna några springor eller luftspalter. Det spelar ingen roll hur omsorgsfullt vägg/golv/tak konstrueras och byggs om fogar och tätningar inte är bra, det räcker med millimeterbreda springor för att omintetgöra uppåt 80% av ljudisoleringen.

Om man följer ovanstående omsorgsfullt kommer man att kunna spela i princip ohämmat (med undantag för lågfrekventa ljud som bastrumma och elbas) i rummet utan att störa grannar. Det är dock både kostsamt och tidskrävande att bygga så seriöst, och inget som man normalt gör i en hyreslägenhet. I praktiken är det billigare att a) spela halvtyst och bara på dagtid eller b) hyra en replokal. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hemmet :laugh: Jag & min sambo har precis fått våran nya lägenhet. Men varken han eller jag är duktiga på att inreda. Så vi vill nu ha tips...
Svar
6
· Visningar
1 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp