Bukefalos 28 år!

tinis88

Trådstartare
Undrar om man kan få lite tips och något schema hur ni gör när ni börjar rida in era islandshästar. Hur många dagar i veckan ska man rida hur länge varje gång. Någon som kan skriv någon förslag på schema hur ja ska lägga upp det med igångsättning och även med vila.
 
Sv: inridning

Jag brukar träna 4-5 dagar i veckan i ca 8veckor, sedan brukar jag låta hästen vila 2månader och sen sätts den igång igen :)
Tränar i början 5-10min och i slutet på de här första 8 veckorna brukar jag rida ca 20-30min (beroende på vad jag ska göra)

Försöker att rida ut så mycket så möjligt för att behålla hästens vilja till att arbeta.
 
Sv: inridning

Som saraandersson skrev om du vill ha schema.

Jag har en liknande plan i huvudet sen blir det ändå aldrig så ;)
Du går på magkänslan :) Sluta alltid när det går som bäst även om det är efter 5 minuter. Lägg sen in en lekdag istället för att traggla samma sak dagen efter om hästen ändå förstått. Den ska aldrig förstå att det är något jobbigt som väntas av den.


Det är min plan/schema.
 
Sv: inridning

Oj jag lät lite väl som tjuren Ferdinand som bara vill lukta på blommar..

Ibland får man ju givetvis visa framfötterna mer än bara ge efter.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Lady_S
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 498
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
587
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp