• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Queen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 914
Q

Queen

Finns det någon sida där det står hur man rider in hästen steg för steg med horsemanship?

hade stor användning av boken -starting colts-, av mike kevil, hittade den i en western affär. den är tyvärr på engelska, men va 17, fram med ordboken...man får lära sig många termer på nytt språk, vilket jag faktiskt haft mycket användning för. annars är det bästa tipset att lyssna på hästen, och inte bara vara helt fokuserad på att komma upp o sätta igång. lägg ner så mycket tid på hästen som möjligt,ha kul(!), lär känna varann o skit i pressen från andra människor. tömkör mycket ute i skogen eller bara promenera..lycka till!!! :)

Ja, men det spelar ingen roll om den är på engelska :D
Jag måste endå träna lite engelska när jag ska på språkresa till England nästa sommar :rofl:

Det första man måste tänka på är att NH inte är ett hanteringssätt eller en metod, utan en livsstil. (endel säger filosofi). Detta innebär att man inte bara kan rida in en häst med NH. Snarare måste man först börja se hästen och dess vardag efter det tankesätt som NH bygger på, med alla de sociala regler som finns i en flock (flockbeteende), och att låta sin häst ha det så likt det naturliga livet som möjligt, under de förutsättningar man har.

Så att rida in en häst "med NH" utan att ha ett visst tankesätt och en viss livsstil blir som vissa kallar det "repviftning", dvs. man vet inte vad man gör utan det blir en metod vilket gör att hästen inte alls blir lyhörd, hörsam och litar på dig som sin ledare.

Men ja, det finns ett sätt att rida in en häst på, som går efter det tankesätt och den livsstil man ska ha om man vill bli sin hästs positiva ledare. Men det är inget jag rekommenderaratt man "provar på själv" eftersom man då missar hälften av det som ska göras. Rekommenderar att du i såfall far på kurser (jag rekommenderar alltid min tränare) och lär dig grunden. För som alla vet så kan man inte göra en piaff utan att hästen kan halvhalt.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej, jag vill ha en egen häst men jag vet liksom inte hur jag ska kunna få min pappa att gå med på att köpa häst. Är det någon som vet... 2
Svar
35
· Visningar
2 949
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Med hjälp av den Nobelprisbelönade Crispr-tekniken har argentinska forskare tagit ett kontroversiellt steg in i framtiden – fem...
Svar
3
· Visningar
404
Senast: fejko
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka