Det första man måste tänka på är att NH inte är ett hanteringssätt eller en metod, utan en livsstil. (endel säger filosofi). Detta innebär att man inte bara kan rida in en häst med NH. Snarare måste man först börja se hästen och dess vardag efter det tankesätt som NH bygger på, med alla de sociala regler som finns i en flock (flockbeteende), och att låta sin häst ha det så likt det naturliga livet som möjligt, under de förutsättningar man har.
Så att rida in en häst "med NH" utan att ha ett visst tankesätt och en viss livsstil blir som vissa kallar det "repviftning", dvs. man vet inte vad man gör utan det blir en metod vilket gör att hästen inte alls blir lyhörd, hörsam och litar på dig som sin ledare.
Men ja, det finns ett sätt att rida in en häst på, som går efter det tankesätt och den livsstil man ska ha om man vill bli sin hästs positiva ledare. Men det är inget jag rekommenderaratt man "provar på själv" eftersom man då missar hälften av det som ska göras. Rekommenderar att du i såfall far på kurser (jag rekommenderar alltid min tränare) och lär dig grunden. För som alla vet så kan man inte göra en piaff utan att hästen kan halvhalt.