Inridning?

A

Anders76

Hej!

Jag har en liten fråga. Min (nu fyra år) unghäst "reds in" i maj förra året. Hon satts på ca 15 ggr och skrittades och travades under ryttare. Sedan har hon pga olika orsaker blivit stående utan att ridas. Nu har jag hittat en tjej som vill ta hene på foder.
Hon har varit hon denna flicka i ca tre veckor på prov då mitt lilla sto är en liten speciell flicka (ranghög etc).

Den blivande fodervärden vet hur lite stoet har gjort och att hon nu inte gjort något på ett år. Jag pratade med henne igår och då visade det sig att hon hoppat min häst. Hon rids i princip varje dag - vilket inte var överenskommet (då hästen är helt rå) och går dessutom bara ute ca 4 timmar varje dag. Jag vill ha ute henne hela dagen.

Hur mycket brukar ni rida era hästar? Reagerar jag för mycket på att hon rids varje dag (inte bara skritt -trav och galopp också)? Överreagerar jag?

Mvh / A
 
Sv: Inridning?

nej, jag tycker verkligen inte att du överreagerar. hästen har ju för det första inte muskler för ridningen än och är väl definitivt inte redo att hoppa med ryttare så snart. får hon dessutom gå ute bara 4 timmar så kan hon ju inte bygga muskler "automatiskt" som hon skulle göra om hon fick gå ute hela dagarna i en stor kuperad hage.
ta hem hästen tycker jag, verkar vara en väldigt okunnig/nonchalant tjej som har hästen.

Amelique
 
Sv: Inridning?

Håller med!! Ta hem din häst innan den blir
förstörd!
 
Sv: Inridning?

Amelique skrev:
nej, jag tycker verkligen inte att du överreagerar. hästen har ju för det första inte muskler för ridningen än och är väl definitivt inte redo att hoppa med ryttare så snart. får hon dessutom gå ute bara 4 timmar så kan hon ju inte bygga muskler "automatiskt" som hon skulle göra om hon fick gå ute hela dagarna i en stor kuperad hage.
ta hem hästen tycker jag, verkar vara en väldigt okunnig/nonchalant tjej som har hästen.

Amelique

Då är det dessutom en tjej som arbetar på ett stort stuteri som "inridare" och unghästutbildare. Det är så man blir mörkrädd! Även om man egentligen känner vad som är rätt känns det bra att få lite medhåll, speciellt för mig som är så petig.

Jag håller på och ringer olika speditörer!

Mvh / A
 
Sv: Inridning?

Amelique skrev:
nej, jag tycker verkligen inte att du överreagerar. hästen har ju för det första inte muskler för ridningen än och är väl definitivt inte redo att hoppa med ryttare så snart. får hon dessutom gå ute bara 4 timmar så kan hon ju inte bygga muskler "automatiskt" som hon skulle göra om hon fick gå ute hela dagarna i en stor kuperad hage.
ta hem hästen tycker jag, verkar vara en väldigt okunnig/nonchalant tjej som har hästen.

Amelique
Kan inte göra annat än att hålla med!!
 
Sv: Inridning?

Jag har en fyraårig ponny som ligger ungefär i utbildning som din - riden ca 15 ggr, skrittad och travad under ryttare.
Lägger upp träningen för en ungponny i det utbildningsstadiet ungefär såhär;

Rider bara ca 3-4 dagar i veckan och då max 20 minuter/gång. Mkt skritt!

Longeras 1 dag i veckan ca 15 min. (För att bibehålla uppmärksamheten på kommandona som jag sedan också kan använda vid ridning; trava, saktaaa mm. Lätt inspänd.)

Utevistelse ca 9 timmar/dag.

Målet är att jag ska kunna rida henne i skritt, trav & galopp (bara så att "knapparna" funkar liksom) innan det blir sommarbete och vila.

Min ponny verkar trivas bra med det upplägget - hon är mkt positiv till det vi ägnar oss åt, otroligt samarbetsvillig och lyhörd. Just - tror jag - för att det är dessa korta korta pass!!

Får ont i magen när jag läser det din häst råkat ut för...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inridning?

Åååh vad arg jag skulle bli! :devil: låter som en mycket oaktsam och nonchalant tjej, ta hem hästen omedelbart säger jag bara innan hon förstör den!
 
Sv: Inridning?

Verkar inte alls bra det där och hon ska jobba med att rida in hästar!?:confused:
Att rida så mycket på en häst utan muskler är inte bra.. Och att den dessutom ändast får vara ute i fyra timmar per dag verkar ju absurt!
I vilt tillstånd sover hästaen i ca fyra timmar och rör på sig resterande tiden!:eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 128
Senast: Sel
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp