• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 804
F

FiaPiaLisa

När är det dax? Beror det mest på rasen eller individen?

//FPL

Sv: Inridning

jag anser att det har med individen att göra. själv sitter jag inte in mina hästar innan dom är 3 år fyllda, men det har hänt att jag väntat tills dom är 4-5 år oxå om jag inte ansett individen tillräckligt "färdig" i kroppen. "förr" fick man lära sig att inte ha för bråttom-det kan slå tillbaks.

Jag tycker man ska se till individen. Alla utvecklas olika snabbt. Min hingst fick jag hem då han var 3 år. Han var då inkörd. Han är idag 5 år och först nu börjar han se ut som en häst i kroppen och jag har suttit på han 2 ggr. Men som sagt alla är olika snabba i utvecklingen. :D

Jag säger individen men nästan ännu mer uppväxten. En unghäst som ända sedan den föddes fått tillräckligt med bra mat och lagom med rörelse har ligger sååå mkt före en som inte fått samma balans i sin uppväxt.

För mig är det viktigaste att se till individen. Den bör vara mogen både fysiskt och psykiskt. Min 05:a, connemara, är väldigt mogen psykiskt och fysiskt och kommer nog hängas på under sommaren. Till hösten sittas på för att ridas in mer "på riktigt" om ett drygt år.
Sen finns det andra unghästar i stallet som inte är i närheten av utvecklade för att sittas på ännu och då är det bättre att vänta. Tömköra, promenera och löshoppa för att bygga upp kroppen och skallen ordentligt.

Precis som tidigare svar så hänger det lite på individen, hur utvecklad den är och om psyket hängt med.

Jag rider in min Welsh Cob-04 nu och hon ska vara färdig för clinic nr 1 i slutet av mars. Hon rids ca 30 minuter ca 2-3 ggr i veckan, jobbas vid handen 2 ggr i veckan och så vilar hon övriga dagar. Hon kommer att vara med på clinics i mars, april och i maj. Hon kommer ev.att få delta på lägerveckan också men sen blir det semester hela sensommaren och hösten då träningen tar vid igen. Hon är en skön fröken som gillar att jobba och det är nu upp till mig att ta vara på det och inte överjobba henne så hon tröttnar...

Hon rör sig på mycket stora ytor som underhåller och utvecklar henne när hon inte tränas.

Liknande trådar

Mat Dax för semlor igen. Vilken nyhet är ni mest nyfikna att prova. Själv ska jag ta tag i hajpen Dubai semla :D 4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 969
Senast: hastflicka
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 861
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka