Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu hoppar jag över E tävlingen den 18 utan sattsar på grundutbildningen så länge. Så mkt bus i den hästen för tillfället så det är ingen ide att åka då. Finns dock en D den 1/11 och en E den 15/11 så jag får se om han lugnat ner sej tills dess.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Är mest intresserad av reining men man måste ju prova alla grenar en gång iaf :D förutom fartgrenarna.. det är inget för mig. Kanske blir det trail som blir favvogrenen, det vet man ju ej förrän man provat :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag gillar pleasure,trail,reining och barrelrace bäst. absolut inte kossegrenarna. Nu återstår det bara för mej och Phigalle att lära oss. Mitt mål under 2010 är att tävla på D nivå.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Starta någon gång på d-nivå är vårt mål oxå 2010 men vi får väl se hur det går med senskadan...

Annars är det reining framförallt som jag vill tävla men jag tycker även att wh,wr verkar kul. :laugh: Skulle va roligt om man kunde ställa upp och tävla vh om några år oxå :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

instämmer wh är kul!

Igårkväll så kom äntligen våran nya transport så nu blir det lättare att åka på träningar och tävlingar om jag nu har råd med det efter inköpet. Men jag älskar den redan:love:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Oh! Vill se bild på transporten!! :D

I nästa vecka så blir det ultraljud igen! Håll tummarna :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Självklart håller vi tummarna!

Har inga bilder än på transporten men det kommer. När Phigalle kommer så ska det tränas lastning. Vill kunna lasta själv istället för att som nu måste vara tre st.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu har jag varit och hämtat Phigalle som varit på träning i en vecka och även kört med min nya transport. Lite krångel in men stod som ett ljus de två km hem :D
Väl hemma så ville jag testa att lasta ur själv vilket jag aldrig gjort men som är ett av målen med lastningen. Fällde ner lämmen och gick sedan in och kopplade lös häst,slängde över repet över halsen och gick ut genom skötardörren. Öppnade dörrarna bak och Phigalle stod bara där och väntade. Ingen tendens att kasta sej bak alls. När det gått någon minut sa jag "back up" och han backar lugnt ut och ställer sej vid mej så det var bara att ta grimskaftet.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Åh va kul att det gick bra! Oftast är hästarna mycket lugnare att lasta ur själva. Hade en häst som kastade sig om man var två som lastade ur. En som öppnade och en som stod där fram men när jag gjorde det själv (gjorde då precis som du) så var han hur lugn som helst och bara stod och väntade på backkommando :laugh:

Är det en BOY du köpt eller? Tänkte eftersom den hade dörrar innanför lemmen ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag blev verkligen jätteglad och stolt över både honom och mej:D Ikväll är det ridskolelektion och jag ska köra själv utan gubbe så jag tar med en kompis så får vi se om vi kommer hem hela. Har inte suttit på Phigalle sedan förra söndagen,sista dagen på clinicen så jag vet inte alls hur han kommer att vara.

Det är en Boj Bravo 220 SE -04 med delad skötardörr.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ja det ska bli skönt med egen transport. Nu blir det ju lättare att träna lastningen,åka och träna,tävla istället för att hyra och låna.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu har vet. varit här och gjort ultraljud. Läkningen har gått mycket fortare än väntat och vet. var väldigt nöjd med resultatet! :laugh::bump::banana:
Han behövde inte ens behandlas igen utan skall vila 4 v till och ledas 30 min/dag. Jag fick sitta på 5 min om dagen men risken fanns att rehab.tiden skulle ta längre tid då och det vill jag absolut inte riskera! Nu väntar 1 laserbahendling i veckan under 4 veckor oxå och om han är bra sen så får jag nog börja rida!! Det vore helt underbart!!! :laugh: Han var inte halt längre men markerade lite på böjt spår och vid böjprov men förra gången var han 3 gradigt halt så det är en jätteförbättring! :D Vet. trodde oxå att han borde bli helt återställd :laugh: Mycket skönare nu när man ser ett slut på vilan. Då är det inga problem alls att leda för hand 4 veckor till!! :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

vad skönt att höra att han är på bättringsväg!!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

*kl*

Var på ridlektion på ridskolan igår, dressyr denna gång. Hemma gick Phigalle rakt in i transporten utan hjälp så det var bara för min man att stänga därbak. Lastar fortfarande brett men flyter det på nu att han går in på en gång så ska vi börja träna lasta smalt. Att lasta ur själv är inga som hellst problem:love:
På ridpasset så var han fullkomligt mjuk och lyhörd:love: Lektionen gick mest i trav och vi fick vända rätt upp, svänga vänster, öppna längs långsidan,vänd rätt upp,svänga höger, öppna längs långsidan och så fortsatte det ett tag. Vi har aldrig ridit öppna i trav men det gick mkt bra! Den andra övningen var att trava längs fyrkantspåret och göra en 10 meters volt i varje hörn med avsaktning til skritt några steg i mitten på varje långsida. Sedan tränades det galoppfattningar men han fattade fel massor av gånger innan vi fick kläm på det. Saken är att jag rider med händerna för nära magen och när jag fattar galopp och han börjar bocka som vanligt så blir det inget framåt så det tränade jag på.
Sedan gick han rakt in i transporten igen utan hjälp!

jag är helt överväldigad av lycka under hela kvällen igår.
:love:Phigalle:love:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Vad kul att han börjar bli bra!

Tja... Tiny var ju med på uppvisningen 10 oktober, andra gången hon var i ridhus. Nemas Problemas. Hon gjorde allt som Liona gjorde, fast bara i skritt. Vi hade med en pressening som jag packade in mig och Liona i, och sedan drog Lena den av oss, över Tiny och ner på marken. Rörde inte en min! Hon är verkligen orädd och stencool i de flesta lägen. Hon har gått med bett 4-5 gånger nu, och verkar tycka det är helt okej (hade lite dåliga erfarenheter av det sedan innan och har gått på hackamore sen vi köpte henne)

Hon har blivit starkare och bär sig väldigt bra i alla gångarter, och speciellt i galoppen! :love: Skönare galopp har jag nog aldrig känt på nån gång.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

kl

och nu lämnar jag denna tråden...
hästen har blivit såld...
innan försäljningen stod hon 3 veckor vid sin uppfödare då jag inte riktigt hade möjlighet att träna henne, så jag red henne samma dag som jag lämnade henne och helt otroligt vilken skillnad på häst, de hade övat väldigt mycket på galoppen så nu tog hon utan några problem och orkade hålla den, vi galopperade till och med på rakbanan och helt utan problem, var sååååå stolt över min lilla häst.
har ju även haft lite problem med lastningen på senaste tiden men när jag lämnade henne och hon skulle byta transport efter 3 timmars båtresa så bara gick hon på den nya transporten hur lungt som helst...

så...
nu är jag hästlös och funderar på vad mna ska hitta på nu då... men men det löser sig nog.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Va kul att det går bra med Tiny! :laugh: Kan du inte uppdatera lite på hemsidan om invigningen :) Lite bilder om ni tog några ;) Har ni nåt inplanerat med Tiny i höst/ vinter eller? Med Silver blir det ju bara igångsättning. Tänker ta det riktigt lungt med honom så att han verkligen håller. Finns ju ingen anledning att stressa nu heller när det blir kallt och mörkt... så han ska nog få lite extra tid på sig. vi kan nog ändå vara klara för någon e-tävling nästa år ;)

western_ivy: Va bra att du fått sålt din häst (även om det givetvis är jättesorgligt) hoppas att du hittade en bra köpare! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp