Inridningar 2009!! =)

Sv: Inridningar 2009!! =)

Hej! vilka fina hästar alla har och det verkar gå så problem fritt för er alla! vad roligt! jag är nyfiken på hur ni har planerat och lagt upp er träning? speciellt är jag intresserad av hur ni när det är dax lär hästen galopp? lycka till allihop!
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

huuu. stackars liten.:crazy:
hoppas han blir bättre snart och inte har så ont.:)

idag gick det lite bättre för oss i ridhuset,:) vi har fått backa några steg men nu börjar det gå framåt igen. vi tar det lugnt och övar på longeringen och att skicka ut på volten och för hoppningsvis få till en HEL volt...:cool: vilket för tillfället är problemet.

Det där med hel och rund volt är trixit!!:D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hej! vilka fina hästar alla har och det verkar gå så problem fritt för er alla! vad roligt! jag är nyfiken på hur ni har planerat och lagt upp er träning? speciellt är jag intresserad av hur ni när det är dax lär hästen galopp? lycka till allihop!

Alla gör ju olika men jag brukar lära hästen galopp rätt fort. Börjar ju såklart med att först skritta några gånger och efter det så travar man på ridpassen tills det känns ok och då brukar jag låta hästen falla in i galopp. Inom en månad har jag iallafall galopperat. :laugh: Rider oxå alltid in mina hästar i skogen och då kommer galoppen så naturligt. Plus att dom hela tiden går fram väldigt bra då dom brukar tycka att det är väldigt roligt och då slipper man oftast bocksprång. :laugh:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Det där med hel och rund volt är trixit!!:D

jepp, men idag klarade vi det i skritt i båda varven och trav i ena.:laugh:
men inte i trav i det andra, hon går halva varvet sen vänder hon ut baken och bara tittar på mig, och då är det bara att börja om, gå nära och skicka ut igen.
någon som har tips på hur man får henne att inte vända ut baken? det går inte att driva på utan hon verkligen hoppar runt med baken...:confused:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

jepp, men idag klarade vi det i skritt i båda varven och trav i ena.:laugh:
men inte i trav i det andra, hon går halva varvet sen vänder hon ut baken och bara tittar på mig, och då är det bara att börja om, gå nära och skicka ut igen.
någon som har tips på hur man får henne att inte vända ut baken? det går inte att driva på utan hon verkligen hoppar runt med baken...:confused:

jag brukar börja med en liten volt, och om dom har tendenser att väda ut rumpan så försöker jag att få drivingen längre fram ungefär vid sadelgjordsläget. och sedan när dom har fattat grejen långsamt öka volten. jag vet inte vilken drivpunkt som du har nu, men det brukar fungera väldigt bra att flytta fram den.

hoppas du förståar hur jag menar.. känner att jag börjar bli expert på luddiga inlägg:angel:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

jag brukar börja med en liten volt, och om dom har tendenser att väda ut rumpan så försöker jag att få drivingen längre fram ungefär vid sadelgjordsläget. och sedan när dom har fattat grejen långsamt öka volten. jag vet inte vilken drivpunkt som du har nu, men det brukar fungera väldigt bra att flytta fram den.

hoppas du förståar hur jag menar.. känner att jag börjar bli expert på luddiga inlägg:angel:

jag tror jag förstår...
jag har börjat fokusera mera på bogen, medans jag håller kroppen i typ sadelgjordsläget... hoppas någon förstår.:confused:
jag har oxå mindre volt och släpper ut efter hand det går bättre. höger varv börjar fungera men vänster är jätteknepigt. så nu kör vi korta pass och slutar så fort båda varven funkar åtminstone i skritt.
så lite framsteg blir det, och positiva avslut.
känns just nu som jag inte gör annat än berömmer henne:idea:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag antar att du menar att hon vänder baken bort från dig och står med huvudet rakt mot dig??

Min erfarenhet är att hästar som gör så inte riktigt förstår vad man menar med kroppen. Att man har kroppen riktat för långt fram på hästens kropp och att det tror att det är en halt man vill ha. Funkar alltid för mig om jag flyttar min kropp ännu längre mot hästens rumpa (lite överdrivet långt bak tom) så att dom inte behöver undra över om det är framåtdrivning eller avsaktning man ber om....

Men vi kanske inte pratar om samma problem ens?? :):D
 
Senast ändrad:
Sv: Inridningar 2009!! =)

tror inte att det är problemet, snarare att hon kommit på ett sätt att slippa jobba.
men det går framåt nu.
till en början var det troligen det som var problemet men nu utnyttjar hon det till sin fördel, för det funkar bra i ena varvet men inte i andra trots att jag nu blivit väldigt medveten om mitt kroppsspråk.
dessutom måste jag vara nästan framför henne för att hon ska stanna.

tack för idéerna ändå, alla tips mottages tacksamt.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

tror inte att det är problemet, snarare att hon kommit på ett sätt att slippa jobba.
men det går framåt nu.
till en början var det troligen det som var problemet men nu utnyttjar hon det till sin fördel, för det funkar bra i ena varvet men inte i andra trots att jag nu blivit väldigt medveten om mitt kroppsspråk.
dessutom måste jag vara nästan framför henne för att hon ska stanna.

tack för idéerna ändå, alla tips mottages tacksamt.

Ja, dom lär sig snabbt hur dom kan slippa undan! :D vi ska ju vara smartare än dom men det är inte alltid så lätt.... :D:rofl::banana:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Nu har min pålle varit hos mig i två ca veckor. När han kom till mig hade han ju aldrig haft täcke och han var väldigt lurig med bakdelen. La man på lite tryck så gick han emot och även kickade om man inte backade undan. Vi har jobbat massor inne i stallet framför allt på gången. När han kom kunde man inte gå in i boxen utan att han vände rumpan till och nu kan jag bosta och lägga på täcke när han är lös i boxen utan att han vänder sig eller liknande. Han har blivit jättemycket bättre på så liten tid. :D Han är mycket bättre på att flytta undan för tryck och på ena sidan så behöver jag bara lyfta på handen lite för han han ska flytta sig, det krävs lite mer på andra sidan men det kommer nog så småningom. :laugh:

Just nu är vi inte ute och tränar alls för det är isgata hos oss. :grin:
Hur gör ni andra med unghästarna i det här vädret??? Eller har ni ridhus?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

jag har hästen upstallad precis bakom ridskolan som har 2ridhus... perfekt!
ridhusen är typ helt tomma på dagtid, så man kan vara själv och ta det lugnt.
så med detta väder blir det typ bara i ridhus, annars brukar jag varva med promenader i skogen och så.
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Jag ska rida in mitt Paintsto nu till våran..eller i början av sommaren. Hon föddes 2007 och blir två. Har väl funderingar på att vänta ytterligare.

Jag har kört väldigt mycket NH med henne. Vi har fått över broar, bommar, pressenning (stavning?), arbetat i rundcorall osv. Envis häst så jag har ingen brottom. Ska sätta på sadeln snart... :D
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Isgata här med!
Mörker, dimma, regn, glans-is, frusna lerknölar - vad gör man?
Vi går in i skogen och klättrar. Har även lagt ut lite bommar på den isfria gårdsplanen, så vi "leker" lite över, genom och kring dem. Försöker peta in lite tricks i träningen också, men där är vi verkligen gröna...
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Hos oss kan man inte ens gå i skogen för det har kört bilar på skogsvägarna så nu är det is där med! =(
Hoppas att det smälter snart! ;)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Lägger in detta här med :angel::angel:

Var inne på återbesök med min lille kille i går och fick klarteckan att rida honom :banana: (se här för vad som har hänt)

Åker till Sälen i morgon, men när jag komemr hem därifrån blir det en premiärtur i skogen :bump: !!!! Synd bara att min sadel inte ligger så bra på honom :crazy: så det blir väl i engelsk sadel till jag får sålt westernsadlen och köpt en som passar.........vill ha en ny nu!!!!!!!!

Inkörningen ska vi väl oxå komma igång med nu efter Sälen, har ju fått den nya selen och svängel så han kan börja dra däck :banana:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

idag har jag hängt på min lilla dam och hon var jättelugn och snäll, brydde sig inte det minsta.
på söndag kommer en kille från klubben som är duktig med ungästar och ska sitta upp på henne.
jag har inte ridit på ett bra tag så jag låter någon van ta första gångerna...
sedan är planen att vi ska vara med på en clinic i månadsskiftet februari/mars, det ska bli kul.
hur går det för er andra nu?
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Ska precis börja sätta igång Chili nu efter vintervilan :)
Red lite barbacka i rundcorallen i grimma och grimskaft i tisdags (mest för att det är så himla mysigt att sitta på en varm häst när det är kallt;)) Vi hade lösjobbat lite och så kom jag på att jag ville sitta upp. Så jag parkerade chili brevid staketet, klättrade upp och över på henne. bebis stod hur snällt som helst den lilla gullpluttan :love:

Men som sagt, det är tänkt att vi ska komma igång nu igen. Har träning igen 1/3. Den 11/2 kommer vi att åka till klinik och dra vargtänderna så vi får se, det blir nog en liten ridvila där också :)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

nu har sweety haft ryttare på ryggen:D
hon var jätteduktig, funderade på att bocka en gång men kom på andra tankar och kunde till och med slappna av lite i traven på slutet...
nu är matte stolt nu:bow:
blir en ny omgång på onsdagkväll, sen är det väl kanske min tur att ta mig upp på henne med. :angel:

men till mitt problem... jag har nu insett vilken värdelös sadel jag har...:eek: suck!
tar dock upp det mera ingående i en annan tråd. vill inte kapa denna.

så hur går det nu för alla er andra?:)
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Här går det bra! :) Det går fortfarande inte att vara ute för vi har is överallt!! :laugh: Men det blir långa sköna dagar i hagen nu när det börjar bli ljusare. Min pålle har blivit så lugn och trevlig att hantera i stallet. Har slutat vända rumpan till som han gjorde när han kom. Han verkar verkligen trivas här! Dessutom kommer det två nya kompisar till honom på söndag som vi köpt. Två stycken unghästar som blir ett år nu i vår så det kommer nog bli full rulle i hagen. :D:bump:
 
Sv: Inridningar 2009!! =)

Här går det framåt... idag har vi tagit premiärturen i ridhuset helt själva.
det gick jätte bra. hon är så snäll.:love:

har i måndags och igårkväll varit vid en kille som är van att rida in unghästar som har suttit upp dessa dagar och hon har skött sig jättebra hela tiden. igårkväll satt även jag upp och skrittade lite med ledare.

så nu är jag så glad, äntligen har jag suttit på min lilla Sweety.:D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
635
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 726
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp