inridnings problem!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare IrishCobTinker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 518
I

IrishCobTinker

jag har en 4 årig valack, som jag har börjat inridningen med.
Har jobbat han jätte mycket från marken i en rundkorall. Han har sadel och träns på sej utan problem. Har börjat hänga på han, men han blir jätte sur när man gör det.
Han är kollad av veterinär och är inte skadad/har ont.
Han stegrar sej och sparkar när jag hänger.
Tips och hjälp hur jag ska gå vidare??

Sv: inridnings problem!!

Alltså, du lär inte kunna få hjälp med inridning via ett forum, du behöver få hjälp av en duktig tränare.

Om hästen inte har ont så beter han sig sådär för att du gör något fel eller för att du har missat något i hans utbildning. Vad kan vi ju inte svara på ens om vi såg en film, du behöver hjälp, live, helt enkelt.

Hur är han i övrig hantering, vad säger han när du lägger på sadeln?
Hur mycket hanterad är han sedan tidigare?
Är det en tinker/ic? Stam? (nyfiken, har en IC-korsning själv och är lite frälst :love:)

Bättre du tar hjälp av tränare så inget händer..

Hur är han när du tar på olika täcken?
(Både tysta och prasslande.)

Har han alltid stegrat och haft sig när du hängt eller har de börjat på senare gångerna?
(Kan tycka du är tråkig och vill att du går ett steg längre.)

jag har en 4 årig valack, som jag har börjat inridningen med.
Har jobbat han jätte mycket från marken i en rundkorall. Han har sadel och träns på sej utan problem. Har börjat hänga på han, men han blir jätte sur när man gör det.
Han är kollad av veterinär och är inte skadad/har ont.
Han stegrar sej och sparkar när jag hänger.
Tips och hjälp hur jag ska gå vidare??

Vad menar du med att ha jobbat den från marken i en rundcorall? Hur har ju tränat inför inridningen? Att "jobba jättemycket" är inte bra om det inte ger någonting - varken förbereder, eller stärker.

Ta ut din ridlärare, eller någon annan utbildad människa som kan unghästar, och be dem titta när du tränar.

Gissningsvis är orsaken till problemen:
* Illasittande sadel
* Oförberedd häst
* Smärta
* Häst som är mentalt eller fysiskt övertränad och behöver paus

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 135
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
336
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 084
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka