Bukefalos 28 år!

Inriktning:Dressyr el. hoppning?

L

Love_energy

Till er som satsar i en viss gren

Varför valde ni just er inriktning till ridning?

Själv tvekar jag vilken inriktning jag ska pysslar med i framtiden, då jag alltid har velat kunna visa upp en häst i bästa form och lättriden, men jag vill ändå hoppa lite lägre klasser.
Tränare brukar tjata på mej när vi hopptränar: för tillfället behöver hon inte börja på nacken utan nu ska hón bara hoppa.(tveksam häst)

Är jag kanske en dressyr människa? själv känner jag att jag har däligt tålamod och blir stressad medans min andre tränare säger att jag har lugnande inverkan på hästarna jag rider:crazy:
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Jag har alltid haft en passion för dressyren men hoppade mest innan. Som ponnyryttare (vilket var för för många år sen) hoppade jag nästan bara förutom enstaka dressyrtävlingar på lokal nivå. När jag gick över till stor häst fortsatte jag hoppa och det gick ganska bra för oss. Men stoet jag hade började krångla och efter en olycka la jag ner hoppningen för gott. Nu är det dressyren som gäller helt ut. Visst tar jag några skutt ibland men det är mest för variationens skull.
Du behöver ju inte välja inriktning helt utan fortsätta skutta lite på klubb-eller lokalnivå.
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Min inriktning är Distans och det blev det pga att det är en av de få grenar som vuxen får tävla ponny.
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Är jag kanske en dressyr människa? själv känner jag att jag har däligt tålamod och blir stressad medans min andre tränare säger att jag har lugnande inverkan på hästarna jag rider:crazy:
Man ser mycket från marken som inte märks när man sitter på ryggen. Om din tränare säger så har denne säkert en poäng. Om du vet med dig att du känner dig stressad kanske du aktivt tänker att du måste lugna ned dig och så känner hästen att du slappnar av? :) Jag är mer inriktad på dressyr för att det ger en SÅN härlig känsla när man känner att hela hästen är med på ens minsta vink! Att kunna flytta 800 kg häst i full fart framåt med hjälp av vikten är obeskrivligt...
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Jag är mer inriktad på dressyr för att det ger en SÅN härlig känsla när man känner att hela hästen är med på ens minsta vink! Att kunna flytta 800 kg häst i full fart framåt med hjälp av vikten är obeskrivligt...

ja precis den känslan bara älskar jag. Då kanske jag är en dressyr ryttare..
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

ponny har jag aldrig haft egen och inte ridit så mycket men ungdomsåren är kanske mer fartfyllda så blir man (läs:jag) lite mer införstådd hur farligt hoppning kan vara, jag som är en aning rädd från början
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Jag älskar att rida dressyr, där man får samarbeta med hästen. Att den gör det man ber den om, och det man tränat på bara blir bättre och bättre, med mindre och mindre hjälper(tankeridning)-det är livet!!!!
Hoppar gör jag gärna, men mest för omväxlingen. Både jag och hästen gör det med skräckblandad förtjusning=)
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Jag är en hoppmänniska ut i fingertopparna, har aldrig varit en fråga om jag kanske mer var en dressyrmänniska... det har liksom alltid varit så från den dagen jag började rida.

Jag tycker det är roligt med dressyr och tycker det är viktigt att ha hästen väl utbildad i dressyren och ha den tillräckligt lösgjord. Men jag tycker inte att det är så viktigt att hästen måste gå i form HELA tiden. Ibland kan man rida utan att fokusera så mkt på formen, ibland är det bra för hästarna att få sträcka ut ordentligt.

Hoppningen är spännande och fartfylld. Hoppa höga hinder är något av de roligaste jag vet. Att känna att man kan lita på att hästen och känna hur den trycker ifrån, det är häftigt och ger en kick :D Och när man vet att ett litet snesteg kan medföra att vi kraschar, att man måste hålla koncentrationen på topp hela tiden... det ger lite spänning...:p
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Hoppningen är spännande och fartfylld. Hoppa höga hinder är något av de roligaste jag vet. Att känna att man kan lita på att hästen och känna hur den trycker ifrån, det är häftigt och ger en kick :D


ja, hoppning är mer spännande då det händer mkt hela tiden.

Den kicken kan jag inte få av dressyren
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Men måste man betämma sig då? Så länge man inte ska tävla på OS nivå går det väl utmärkt att kombinera både hoppning och dressyr?
Roligare, både för dej och hästen :idea:
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

nja jo detär väl klart, men om jag ska rida dressyr vill jag ha en dressyr sadel, och en hoppsadel för hoppning..
men då ekar plånbörsen, tycker inte om allroundsadlar *besvärlig människa*
 
Sv: Inriktning:Dressyr el. hoppning?

Hoppning för jag älskar fart och det är alltid lika kul när man har överlevt efter varje tävling/träning och tagit ännu ett steg närmare OS :angel:
Och det går inte att beskriva känslan när hästen och ryttaren är värsta samspelta och allt går perfekt under en banhoppning :love:

Men dressyr är ju lite grunden till hoppningen:)
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
987
Senast: Fiachi
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 002
Senast: Nizhoni
·
Hästmänniskan hmm, har bestämt mig för att imon erbjuda en tjej i ridklubben att om hon vill så får hon gärna hjälpa mej att sköta en av hästarna...
Svar
18
· Visningar
1 051
Senast: charmant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp