Inriktningen på islandsavlen

Vilken inriktning på framtida islandshästavel skulle du föredra?

• Det är bra som det är

Röster: 14 20,9%
  • Vi bör i första hand avla på högt bedömda (elit)hingstar

Röster: 7 10,4%
  • Vi bör avla på bredd och anpassa bedöminssystemet därefter

Röster: 36 53,7%
  • Vi bör släppa avlen fri eller nästan fri

Röster: 10 14,9%

• Antal omröstningsdeltagare
    67
Sv: Inriktningen på islandsavlen

jodå jag har honom just för min egen avels skull!

Men då så vore det väl lämpligt att se till att få honom bedömd i Danmark då.
Så slipper du ju allt detta trassel.

Men den resan blir då rakt inte billigare än att bara göra ett fäl och betala och se glad ut.
Utan att matcha en hingst, det är dyrt det.
Även om man inte behöver åka till Danmark.

Priserna är satta för att där inte skall bli någon "lågbugetavel" på obedömda och icke godkända hingstar.
Med de priserna så tänker man sig för både en och två gånger innan man avlar bredvid stamboken.
Och när man gör det så har man en mycket god anledning som gör att man tar det där priset.

Vad är det som du håller på med egentligen?
Och varför kan du inte ta det pris som är?
Är det inte viktigt nog för dig?

Senast ändrad:

Men då så vore det väl lämpligt att se till att få honom bedömd i Danmark då.
Så slipper du ju allt detta trassel.

Men den resan blir då rakt inte billigare än att bara göra ett fäl och betala och se glad ut.
Utan att matcha en hingst, det är dyrt det.
Även om man inte behöver åka till Danmark.

Priserna är satta för att där inte skall bli någon "lågbugetavel" på obedömda och icke godkända hingstar.
Med de priserna så tänker man sig för både en och två gånger innan man avlar bredvid stamboken.
Och när man gör det så har man en mycket god anledning som gör att man tar det där priset.

Och varför kan du inte ta det pris som är?
Är det inte viktigt nog för dig?

Jag har ju tagit priset på honom! Han är ju reggad! Men jag vill fortfarande ha det enhetligt inom FEIF och att Sverige inte skall hålla på med pekpinnar och storebror fasoner! Sprid kunskap istället för att ta straffavgifter! Och se till att vi har samma möjligheter i Sverige som andra FEIF-länder! Man skall ju inte behöva kringgå det hela och visa i annat land! Ren principsak också att jag inte ekonomiskt vill stötta detta bedrägeri! Och för etthundrafemtioelfte gången: Han är duktigt grov! Betydligt grövre än tex Hlekkur frá Hofi så jag tror inte han går in pga exteriörpoängen men jag anser att det är fel att bara avla på smäckra hästar och att den här typen absolut också skall avlas på, utan att straffas ekomomiskt för det! Mina avelsmål är alltså inte överens med dagens. En annan anledning till att han inte visats i Danmark är mina återkommande skador de sista åren... Annars hade han nog visats i fjol.

Det blir inte dyrare att träna honom än att träna en vanlig ridhäst! Jag har matchat en hingst och det var inte dyrt alls. Kostade mig ett par träningar hos Magnus Lindquist + transport, logi och visningsavgift, that is it! Alla hästar skall ju ridas in och tränas, oavsett om det är hingstar eller ej och oavsett om man gör det själv eller lejer tränare. Kunskapsbehovet hos tränaren är lika stort om man vill ha ett bra resultat! Men sedan är det ju inte säkert man fortsätter rida avelsdjuren. När jag vet vad jag har och hur lättränad en häst är, så är jag nöjd, och det får jag veta genom att rida in dem själv. Då kan de få gå i avel enbart. Jag har ju avlat för att få fram en ny pärla, lika härlig som den jag miste, och jag tror jag lyckats men de är inte så gamla så jag kan rida dem än. Min hingst är ett led i den aveln, inte att mål! Hans avkommor är helt klart bättre än han själv både exteriört och gångartsmässigt men framför allt så har de ett mycket lätthanterligt psyke! Det är ju kombinationen av sto och hingst som skall passa och han passar mina ston ypperligt och avkommorna har verkligen överraskat positivt! Och jag är mer intresserad av att rida hans avkommor helt ärligt och längtar till den dag de är gamla nog!

Senast ändrad av en moderator:

Jag avlar på det jag tror på, precis som du! Men inga genetiska färgexperiment! Jag avlar på vad jag vill ha som ridhäst, men gärna med färg också! Men svart är också en färg! Finns ju inga hästar utan färg! Men för mig är lynne, lättridenhet, lättlärdhet, samling, självbärighet, säkerhet på foten och god balans samt en frisk och sund exteriör, oavsett lättbyggd eller grovt byggd, det viktiga. En vacker färg är bara pricken över i! Men nu råkade min Silfur-Reynir vara silversvart och jag råkade ramla över honom när han var till salu och föll för hans lynne, gångarter och utstrålning. Mitt svarta 2:aklassto av gammal, grövre och gedigen modell (och inte proffsvisad utan av sin förre ägare Stina Helmersson),som jag betäckte med honom, råkade få just ett silversvart hingstföl vilket är den enda avkomman och mina enda chans att gå vidare med detta blod. Och av 4 avkommor råkar 3 ha blivit silversvarta och en svart, varav den svarta nog är den bästa och definitivt bör visas om det går och där finns en till som ser mycket bra ut! Men de är inte 3 år fyllda än... Men jag hoppas SIF besinnat sig tills det är visningsdags... Annars får det väl bli Danmark...

Dråpligt är att om min gårdshingst varit ett sto hade jag kunnat använda en godkänd hingst och reggat alla avkommor i grundstambok till normalpris och visat alla avkommor! Men fast min hingst är efter 2:a klassto och avelsvärderad hingst som i alla fall fick medel på gångarterna totalt och 8 på tölt och trav, så får inte han reggas i grundstamboken och inte visas! Det krävdes enligt EU endast avelsvärdering för att använda en hingst till andra ston då. Idag krävs inte ens de utan det är friskhetsintyg som gäller!

Det här har med avel att göra så jag skriver här om vad jag har upptäckt på World Fengur.Av alla högt bedömda 4-gångs hingstar har jag inte kunnat hitta någon som är efter 2st 4-gångare.Det finns däremot flera som är efter 2st femgångare.Detta fann jag lite märkligt , då jag hört att för att få 4-gångare skall man använda 4-gångare, och för att 5-gångare använda 5-gångare.Otur fra Saudarkroki med 9,5 i pass är far till Orri fra Pufu 8,61 i rid och Rökkvi fra Harlaugstödum 8,54 i rid , Odur fra Brun 9,7 i pass är far till Töfri fra Kjartanstödum 8,55 i rid dessa har två femgångare som föräldrar.Eldjarn fra Tjaldholum 8,85 i rid och Garri fra Reykjavik 8,75 i rid ,dessa är efter en 4-gångare och en 5-gångare .Detta tyder på att det måste åtminstonde en 5-gångare med som förälder för att få 4-gångs hästar.

Nja - måste och måste.
Visst 2 4-gångare med absolut inga anlag för pass, kan bli litet vanskligt.
Där så kan man få 3-gångsavkommor.
De bästa töltarna finns i spannet "nästan 5-gångare", så man brukar fösöka att balancera sig där någonstans.
Vilket också gör att man kan "klämma" litet pass ur de flesta rigtigt bra 4-gångarna.
Och så vips är de 5-gångare på pappret.

Så om jag säger så här.
Även mina 4-gångare är 5-gångare.

Det är knepigt det där och dessutom som ett lotteri.

Är det Tinna?

Ja. Känner du till henne? Ett stort, kraftigt sto runt 140, djup och bred bringa, 5-gångare med klockren tölt och rätt mycket vilja, ingen hög bedömning men fullt ok. Stina har tävlat med henne också för längesedan. Hon är 25 år gammal nu. Om du känner till Stinas hästar kunde du ju gissat på Silja också som Stina också visat själv till klass 2 och som är mamma till min Saga e Ari från Alvargården. Tinnas absolut vackraste avkomma med det vackraste steget och väldigt fina gångarter är efter Ari. En stor kolsvart hingst vid namn Tindur med underbart lynne. Jag menade visa honom, men tyvärr visade det sig att han var klapphingst så han kastrerades som 3-åring och en kompis äger honom. Han har fått mycket beröm för sina gångarter och sin otroliga förmåga till samling fast han är 145 i mankhöjd, bla av Anna Skulasson. Saga har också väldigt braexteriör och gång.

Det här har med avel att göra så jag skriver här om vad jag har upptäckt på World Fengur.Av alla högt bedömda 4-gångs hingstar har jag inte kunnat hitta någon som är efter 2st 4-gångare.Det finns däremot flera som är efter 2st femgångare.Detta fann jag lite märkligt , då jag hört att för att få 4-gångare skall man använda 4-gångare, och för att 5-gångare använda 5-gångare.Otur fra Saudarkroki med 9,5 i pass är far till Orri fra Pufu 8,61 i rid och Rökkvi fra Harlaugstödum 8,54 i rid , Odur fra Brun 9,7 i pass är far till Töfri fra Kjartanstödum 8,55 i rid dessa har två femgångare som föräldrar.Eldjarn fra Tjaldholum 8,85 i rid och Garri fra Reykjavik 8,75 i rid ,dessa är efter en 4-gångare och en 5-gångare .Detta tyder på att det måste åtminstonde en 5-gångare med som förälder för att få 4-gångs hästar.

Jag vill hålla med dig och det är en känsla jag har också att man inte skall avla på enbart 4-gångare utan åtminstone ha en 5-gångare. Men jag har inga bevis för det. Det är dock intressant det du skriver, men kan vara slump...

Nja - måste och måste.
Visst 2 4-gångare med absolut inga anlag för pass, kan bli litet vanskligt.
Där så kan man få 3-gångsavkommor.
De bästa töltarna finns i spannet "nästan 5-gångare", så man brukar fösöka att balancera sig där någonstans.
Vilket också gör att man kan "klämma" litet pass ur de flesta rigtigt bra 4-gångarna.
Och så vips är de 5-gångare på pappret.

Så om jag säger så här.
Även mina 4-gångare är 5-gångare.

Det är knepigt det där och dessutom som ett lotteri.

Jag håller med! Det går utmärkt att använda två 4½-gångare, dvs de har lite pass men inte så höga poäng. Men det är lite lotteri också vad man får. Muska som är 4-gångare har jag alltid betäckt med 5-gångare och ändå alltid fåt 4-gångare (Jag ser på fölen då och de har visat mycket tölt men ingen pass). Sedan betäckte jag henne med min naturtöltande hingst som föredrog tölten och knappt använde traven som föl, men ingen pass. Med honom fick hon en 5-gångare med mycket pass och 5 starka gångarter! Det beror antagligen på vad som ligger bakom. Min hingst farmor var en av Danmarks snabbaste passhästar en gång i tiden så det kan tex komma därifrån.

Läste en artikel från Holtsmuli, Siggi och Lisbet Sæmundson (stavfel...) där de avlar på bra 4-g ston med 4-g hingst och 5-g ston med 5-g hingst. De får ju fram bra avkommor. Som jag minns från artikeln så sades det att bra 4-g med starka fyra gångarter ger avkommor med samma egenskaper.

Ja, jag har ridit Tinna en hel del.
Och hon var den vackraste av hästar.
Om jag minns rätt så fick hon rätt bra på extriörbedömningen.

Du borde nog visa den där hingsten i Danmark.

En anekdot om Tinna.
Reine Brynofsson har ridit på henne för fotografering.

Jag vet inte vilka hastar du menar hos Siggi. Hvinur fra H. ar efter 2-femgangare.Jag befinner mig utomlands ,bokstavsproblem.

Ja, jag har ridit Tinna en hel del.
Och hon var den vackraste av hästar.
Om jag minns rätt så fick hon rätt bra på extriörbedömningen.

Du borde nog visa den där hingsten i Danmark.

En anekdot om Tinna.
Reine Brynofsson har ridit på henne för fotografering.

Vad glad jag blir att du gillar Tinna! Ett underbart sto av den riktigt "gamla" sorten! Sonen jag har har bättre gångarter. Ibland ångrar jag att jag inte tog en avkomma efter Tindur för han var verkligen perfekt i allt, utom just att han var klapphingst. Han var så otroligt vacker i hållning och steg och lika kolsvart som Tinna och jag är svag för den färgen... Men jag tycker inte man skall avla på klapphingstar för jag misstänker det är ärftligt och hans sten låg så långt upp i bukhålan så det krävdes en buköppning.

Hade min gårdshingst hingst haft Tindurs exteriör då hade jag inte varit orolig för en exteriörbedömning, men han är betydligt grövre än Tindur och tyvärr inte lika högrest samt har betydligt kraftigare hals. Han har fått rätt mycket av Tinna och är inte så lik sin far som ju var liten, 132, och kompakt. Men hans store son, den vi tror passerar 150, är väldigt lik Tindur och riktigt snygg. Blir intressant att se hur han ser ut om ett par år!

Den lille silversvarte killen som också är en son till min gårdshingst, är väldigt vacker men inte så stor, runt 137 och han ser mindre ut för han har en rejäl manke. Men han verkar vara ren 4-gångare som sin mor. Underbart lynne har alla min gårdshingst avkommor fått och de är så lätta att ha att göra med och så positiva till människan så man blir rörd av tillgivenheten. Här kommer Silfur-Reynirs Gladur frá Ytra-Skördugili-lynne fram som han ärvt efter mamma Rökkvadís. Den har många velat köpa av mig men han är min ögonsten och en riktig ängel. Det är mycket Silfur-reynir över honom men han har helt klart bättre exteriör, om man skall gå efter vad domarna vill ha.

Skall jag vara ärlig tycker jag själv bättre om min gårdshingsts avkommor än han själv. Han är en snäll och stor nallebjörn och rör sig bra men den lataste hingst jag haft och lättfödd så det räcker så han var gårdens fetaste häst i höstas... Men han kan sätta fart också så när jag ridit in honom så blir det kanske annorlunda, men så snabb som sin far tror jag aldrig att han blir! Han var otroligt explosiv och så snabb i galoppen så Magnus Lindquist tom var impad! Och jag älskar snabba galopper.

Tack för att du peppar mig! Behöver det för jag är väldigt less på att jag jämt blir skadad så det inte blir något av inridningar och visningar. Det är inte hästarnas fel utan min ständiga otur! Om barr jag håller och tiden räcker till så skall jag göra ett försök. Det var meningen jag skulle visat honom i fjol egentligen. Men annars får det var som det är. Huvudsaken för mig är att han ger mig bra avkommor jag är helnöjd med, de där speciella änglahästarna som bar är snälla och goa och som samtidigt märks i hagen med sin utstrålning!

Diskrimineringen gentemot de inhemskt avlade gårdshästarna jämfört med de avlade i utlandet. Sämre registrering med minskad användbarhet och höga straffavgifter. Om man vill ha det så måste det vara lika för alla dvs alla gårdsavlade oavsett land skall registreras och betala lika mycket, även om de har vanliga papper i hemlandt, annars är det handelshinder! Tidigare vägrade man tom regga dessa svenskavlade hästar vilket totalt stred mot EU-reglementet som säger att man är skyldig att regga dem! Och inom alla raser inom hela EU är det så och det är tillåtet att avla på egen hingst på egna ston. För andras ston krävs friskhetsintyg på hingsten och det är så jag vill ha det: En grundlig, årlig veterinärbesiktning av alla hingstar, bedömda som obedömda! I en veterinärbesiktning ingår en exteriörbedömning ur sundhetssynpunkt men också lynnesbedömning mm. Det är fullt tillräckligt. En hästveterinär skall ha kunskapen att avråda att en hingst används i avel pga felaktig exteriör. !

Jag håller med dig till fullo ang. friskhetssynpunkt! Och som jag skrev i mitt inlägg så tycker jag inte att bilage-reggade hästar behandlas rättvist i Sverige. Jag ser det dock som långsökt att det skulle uppfattas som handelshinder...men det är möjligt att du har rätt.

Vad gäller gångarter så tror jag inte det är många som är så dumma att de använder en hingst med dåliga gångarter! Jag skulle varken använda egen eller annans med det och vet då rakt inte någon som skulle det! Har man ett sämre sto så vill man ju förbättra gångarterna på avkomman (och borde inte avla på det stot) och har man ett bättre sto så inte tusan slösar man bort henne på en dålig hingst!!! Det resonemang du pratar om bland avlare känner jag inte igen alls! Möjligtvis någon oseriös hästhandlare men han lär inte tjäna pengar på det och det lär bli en väldigt marginell avel! Och för den delen lär man inte stoppa den hur man än gör för en sådan har så många ston så det lönar sig att lösa licens och betäcka, men inte i längden om det blir dåliga avkommor! Det är ju inte så att folk letar efter dåliga hästar!
Jag pratar inte om de som avlar regelbundet. Jag pratar om de "vanliga" människor som sååå gärna vill ta ett föl på sitt sto - som inte alls kanske är lämpat för detta ur veterinärmedicinskt och lynnesmässigt perspektiv. Där tror jag helt klart att det saknas kunskap om lynne, gångarter, exteriör etc. Och det är där jag tror att den största kärleksaveln existerar - inte hos "erkända" avlare! Jag tror att många fritidsavlare saknar kunskapen om kompatibilitet mellan sto och hingst - de kanske väljer en tokigt flott hingst med jättebra bedömning - utan att den passar stoet ifråga. Resultatet skulle kunna bli ett föl med sämre gångarter, lynne och exteriör.

Nej, folk letar sannerligen inte efter dåliga hästar. Men vad jag tycker är bra häst och vad en annan tycker är bra häst kan skilja sig ordentligt - därför att kunskapen om vad som är en bra häst ur exteriör- och lynnesmässig synpunkt saknas!

Kärleksavlen sker till 99% på ston, inte hingstar! Och aveln på ston är fri och har alltid varit! Det är inte många som är beredda att hålla en hingst som inte är bedömd och inte många som är beredda betäcka med en sådan så inkomster skall man inte räkna med. Det kräver lite mer kunskap att hålla hingst. Dessutom så tycker jag inte man skall lägga sig i den aveln heller så länge djuren är veterinärmedicinskt friska! För man tar föl efter ett sto man älskar för sin egen del och dessa avkommor brukar stanna i familjen!

Exakt! Man trånar efter en flott hingst som inte alls passar stoet med resultatet att avkomman blir jobbig (exteriör och/eller lynne och/eller gångarter). Kärleksaveln i ett nötskal. När det visar sig att det gulliga fölet inte töltar eller är fräckt så säljer man det. Och vips så har du den hästen på marknaden!

Såvida man nu inte valt en alltför het hingst för dess stora gångarters skull så man inte klarar av avkomman, vilket jag sett alltför många gånger. :cool:

Där säger du ju själv att kunskapen saknas bland kärleksavlare...

Det hade varit bättre de hade valt en lugnare men frisk gårdshingst till sina ston för den kategorin vill bara ha en ursnäll häst att älska. Och det sker idag också så den aveln lär du inte stoppa! Eftersom de vet att de inte avlat något tävlings- eller avelsämne så skiter de i att ta de dyra kostnaderna och reggar dem i ASRP istället.

Fortfarande finns risken att kunskapen som behövs för att avla - saknas! Jag är inte ute efter att stoppa denna typ av avel. Men du verkar gilla att lägga ord i munnen på folk... :cool:

Vad gäller majoriteten så tror jag inte ett smack på att den vill ha aveln enligt den stryrning vi har i dag! Det är denengagerade tävlings- och utställningseliten som vill ha det så!

Det är ju ett antagande du gör. Då borde ju aveln mer eller mindre självdö om det vore så som du säger? Ingen borde vilja avla på de "flotta tävlingshästarna" som så många trånar efter på tävlingar?

Jag är övertygad om att de flesta vill ha en mer grövre och bruksanpassad häst men ändå bra gångarter. Så jag skulle inte hojta högt om majoritetens! Även de som debatterar här så oavsett vilken typ av häst de har så vill de flesta ha bort bilageregistret och regga alla lika. Sedan är lilla Sverige i klar minoritet jämfört med övriga FEIF-länder dessutom!

Jag har inte sagt ngt om att behålla bilageregistret - var har du läst det?

Du kanske tycker att aveln skal styras upp inom hela SIF så alla andra varianter än den av eliten önskade islandshästen försvinner ura aveln och med den egenskaper och den genetiska variationen. Inaveln lär ju öka i alla fall. För om man skall ha det på ett visst sätt skall det vara konsekvent. Sverige är alldeles för litet för att vår avel skall förändra islandshästen!

Återigen lägger du orden i munnen på folk. Tänk vad trevligt om den här diskussionen kunde vara fri från sådant. Jag får väl upprepa det jag har sagt tidigare (precis som du tycker att du får upprepa saker) att jag är FÖR en bredd bortom tävlingshästar inom isis-världen! Jag vill ha friska hästar som mår bra; lynne, exteriör, gångarter, sundhet är viktigt för mig.

Jag gillar inte styrning, jag gillar att man går kunskapsvägen istället och sedan har friheten att avla så länge man avlar sunda och friska hästar! Det spelar inte ens någon roll om de är tregångare och används som vanliga ponnyer, bara de är sunda och friska! Men trots allt vill de flesta ha minst 4 bra gångarter, tölt + grundgångarter och en frisk häst. Det är ingen som önskar något annat! Frihet till vilken exteriör som helst så länge den är veterinärmedicinskt sund och gynnar bra ridbarhet och det är hur lätt hästen är att rida in, lära och träna samt lättheten för gångarterna som avgör om exteriören är bra eller dålig! Inget annat!

Om tölten saknas anser jag knappast den att vara en islandshäst...även om den rent genetiskt är det. Därför tycker jag det spelar roll om de är tregångare eller inte!

Jag vet inte vilka hastar du menar hos Siggi. Hvinur fra H. ar efter 2-femgangare.Jag befinner mig utomlands ,bokstavsproblem.

Tror jag läste om deras avel i Ridsport, minns inte nu. Dock minns jag att de sade de avlar 4 g på 4 g, 5 g på 5 g. Om de avlade 4 g på 5 g kan jag inte komma ihåg alls nu, undras om man kan hitta något o läsa om dem på nätet?

;) Förstår vad du skriver!

Tror jag läste om deras avel i Ridsport, minns inte nu. Dock minns jag att de sade de avlar 4 g på 4 g, 5 g på 5 g. Om de avlade 4 g på 5 g kan jag inte komma ihåg alls nu, undras om man kan hitta något o läsa om dem på nätet?

;) Förstår vad du skriver!

Funderar på om det stod om dem i Eidfaxi. Jag känner också igen att jag läst detta.

OA

Jag har hört Siggi föreläsa om sin avel och då nämnde han precis detta!

Jag ser lnlägg som handlar om att man kan avla 4-gångare på 2 st 4-gångare, men jag kan inte hitta några hingstar som blivit avelsgodkända på WF.Däremot finns det hur många som helst efter 2st 5-gångare.

Ur boken "Islandshästen Vägen till framgång med hästen som partner" om aveln på Holtsmúli:
Tumregeln är att hitta en hingst som är så lik stoet som möjligt när det gäller ridegenskaperna. Ett bra töltsto betäcks av en bra tölthingst, ett bra fyrgångssto leds under en toppfyrgångshingst, ett elitfemgångssto går till en femgångshingst med toppmeriter. -Vi hoppas på att de positiva anlagen ska förstärkas ytterligare i avkomman. Jag vill inte korsa fyrgångare och femgångare och få halvblandningar - med skritt, tölt, trav, galopp och halvdan pass - så kallade "fyra och en halvgångare".

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 610
Senast: Enya
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 959
Senast: Blue
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 518
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31