insekter igen

Baronia

Trådstartare
Hej! Såg en tråd tidigare om små insekter (typ som vek upp bakkroppen). Detta är nåt annat. I sommar, senaste veckorna har vi blivit invaderade av små insekter, som jag först trodde det var nån liten skalbagge. Cirka 1-2 mm, brun bakkropp, svart framparti. De kryper överallt ute på vår uteplats. På blomkrukor, vattenskålar, I våra böcker. på och i tidningar, på oss. Min man säger att dom flyger och biter. Jag har inte sett dom göra mer än att vara och det är otrevligt, för dom finns överallt. Jag har aldrig sett såna förut. Tycks vid första anblicken vara svarta men fotade en och förstorade och såg att baken är brun. Nån som vet vad det är?
 
Grannarna är förtvivlade och hoppar, använder flugsmälla och lider, fullt i tak och på räcken.
 
Trips. Aldrig sett sådana innan men denna sommaren har de bott på mig typ, jag är helt sönderbiten och de kryper överallt.
 
Va? Trips kryper väl bara runt och kliar? De bits väl inte? Jag har bara märkt av att det kliar när de kryper runt och så är de störiga när de kryper på glasen i glasögonen...
 
Jo, de bits. Rätt kännbart också.

Har jag aldrig märkt. Har haft massor med trips krypande på mig. Har aldeig blivit biten. Tycker knappt att de kliar heller. En del människor är ju väldigt irriterade över att det kliar så mycket när de gåromkring på en men jag tycker knappt det. Jag har aldrig hört någon som sagt att de bits.
 
Har aldrig blivit biten av Trips vad jag märkt och jag är rätt pipig 😅
Nu verkar de ha passerat för den här säsongen, för ett par veckor sedan blev jag helt svart när jag cyklade till och från stallet. Kan klia lite men inte värre än så.
 
Jag tror folk förväxlar knott med trips. Det har varit tripsinvasion i sommar på många platser.
Men det verkar som några blivit bitna även av trips.
 
Har jag aldrig märkt. Har haft massor med trips krypande på mig. Har aldeig blivit biten. Tycker knappt att de kliar heller. En del människor är ju väldigt irriterade över att det kliar så mycket när de gåromkring på en men jag tycker knappt det. Jag har aldrig hört någon som sagt att de bits.
Jag är förvisso rätt smärtkänslig, varje gång jag blir biten rycker jag till. Det sticks något djävulskt, för att komma från en sådan liten insekt :p Jag får ibland även små röda märken av betten dessutom.
 
Tack för så många "positiva" svar på min fråga. Jag är snart 75 år och har ALDRIG varit med om en sån här massinvasion av insekter. Har bott i samma lägenhet i snart 15 år, markplan och 2 uteplatser. Det är bara på en sida de små liven huserar. Även min granne ovanpå har samma problem. Hos henne har de samlats i massor i taket på balkongen. Sen ramlar dom ner. I håret, ansiktet, överallt. Och biter. Det räcker att vara ute en liten stund så kryper flera på mig när jag kommit in. Om det är s värmning på g får man väl hoppas att dom snart slutar svärma, för det här har eskalerat i veckor nu. Grannen har sprutat med Radar idag. Vi får väl se om det hjälper?.....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: cassiopeja
·
K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 389
Senast: Idaidut
·
Hästvård Min fånghäst har nu gått ensam tillräckligt länge anser jag och har verkligen länge sett fram emot den dagen då han skulle få gå i hop...
2
Svar
27
· Visningar
2 309
F
Övr. Katt Jag såg inget inlägg om rumsrenhet de 10 första sidorna så jag lägger in en radera om det blev fel :angel: Det är så att vi har 2...
Svar
4
· Visningar
1 061
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp