Bukefalos 28 år!

Insektsmedel för flugor/mygg?

Totola

Trådstartare
De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms.
Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för dessa om jag förstått det rätt, och även så brukar de flesta marknadsföras/refereras som bra för något utav dessa.

Så min fundering är- är det något insektsmedel för häst ni upplever fungerar bra för mygg och/eller flugor?

Broms har jag så gott som gett upp att hitta medel till, fästingar har jag hittills *peppar peppar* aldrig varit med om någon häst som fått (bor ju en bit norrut) och knotten biter inte på pållen.

Därför funderar jag på att strunta helt i flugmedel för att spara en slant, använder flughuva för att skona ögonen och resten av hästen verkar inte lida av insekterna. Alternativet är om man hittar något som fungerar bra på ovanstående! ;)

Helst ska det inte kosta skjortan eller vara livstids karens. Höga krav! :angel:
 
Sv: Insektsmedel för flugor/mygg?

Jag har beställt Ultra Shield eller vad det heter till värsta plågan senare, men behövde ett medel till dess.
Hade ett medel från förra året som när man sprayade så satt flugorna kvar :crazy:
Tog iaf ett medel på Granngården för att ha tills det nya kommer.
Och det funkar kanon. Sprayade på ryggen där hästen hade 30-40 flugor och inte en enda kom tillbaka den halvtimmen jag var med hästen.
När vi sen ett par timmar senare åkte förbi hagen såg vi inte en enda fluga.

Renons heter den. Kostar ca 120 kr flaskan. Finns en större refill att köpa till.
O karenstid.
 
Sv: Insektsmedel för flugor/mygg?

Intressant att du tycker Renons funkar bra, för den generella uppfattningen verkar vara att det är skräp! :p
Haha fast själv är jag benägen att hålla med, eftersom det är det medlet jag använt ett par säsonger nu... ;) Bra för att vara "billigt" och jag gillar att det inte är någon karens, men nog sjutton brukar man se flugor sätta sig där fem minuter senare..
 
Sv: Insektsmedel för flugor/mygg?

Kanske vi har känsligare flugor :)
jag har kollat flera gånger under de senaste dagarna och enda stället jag sett flugor är på flughuvan.

Detta funkar mycket bättre än det andra jag haft, är som en liten blå dunk med siffror i namnet. Luktar skunk men flugorna sitter kvar när man sprayar.
 
Sv: Insektsmedel för flugor/mygg?

RB86 kanske du tänker på?

Det kommer jag också ihåg sist jag använde det, att där satte det sig flugor på direkt precis där man svampat på det. Misstänker att det funkar bättre mot andra insekter.

Haha låter ju bra iaf att du tycker Renons fungerar bättre, själv har jag inte så mycket att jämföra med nu på senare år iom att jag använt ett och samma på en endaste häst! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Vi har massa insekter som bits (knott, blinningar, bromsar, myggor, fästingar) och min häst gillar det inte. Han och hans kompisar...
Svar
6
· Visningar
1 031
Senast: tara
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 377
Senast: lil-sis
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 608
Senast: Liten
·
J
Hästvård Det är väldigt mycket flygande saker just nu och det hindrar mig från att kunna sova över i sommarstugan då myggmedlet jag har inte...
Svar
1
· Visningar
1 337
Senast: Constance
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp