Insektssvullen häst?

Eastwick

Trådstartare
Finns det någon annan som har en häst som blir prickig och svullen av insekter? Ettåringen som spökat hela sommaren känns lite svullen igen, han var ju kanonfin efter att ha varit i Skara och fått kortison men nu upplever jag att det sakta kommit tillbaka. Denna gången är han pigg och glad, hostar inte, så luftvägsinfektionen är säkert borta men han känns grov, framförallt halsen där han också blir rejält prickig av insekterna. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Insektssvullen häst?

Min är känslig mot knott. Han blir helt sönderbiten och lymfkörtlarna(?) sväller, men han påverkas inte på nåt annat sätt. Allt det försvinner nu när det närmar sig höst
Men det kanske beror på vilken sorts insekter dom har det jobbigast med?

Att spraya/svampa på äppelcidervinäger+olja+vatten där han var värst angripen funkade jättebra på honom! Annars är skillingarydsalvan bra, om inte annat för att hålla flugor och andra insekter borta.
Vitlöksolja (som jag alltid fick höra var såååå bra mot insekter) funkar inte alls.
Men om hästen blir väldigt starkt allmänt påverkad är det alltid bäst att ta dit vet.

:bow:

Fbldonnan här blir alldeles full av bulor och prickar av insekter. Hon är helt enkelt känslig.

Sen, jag hade ju ett ungsto (hbl) som jag fick ta bort pga autoimmun sjukdom, hon reagerade ju extremt på insekter (iom att ummunförsvaret gick i spinn), så det KAN ju vara ngt annat.

Iom att han svarade på kortison skulle jag tippa på att han helt enkelt är överkänslig/allergisk mot vissa insekter? Ge honom ett flugtäcke? (ja jag vet att han är en åring, men jag anser att nödan har ingen lag, och både nämnda hblsto och min nuvarande åring har insektstäcke, av olika anledning dock)

Jo, insektstäcke har han ett... men då måste han gå själv för kompisen är nog det mest "klåmulade" djur man kan tänka sig och det innebär att två leksugna ettårshingstar får gå ensamma i var sin hage = lika mycket pest det om inte värre. Jag har smörjt med diverse olika grejor men inget som egentligen hjälper... *suckar*

Är dus äker på att täcket tar stryk? Annars kanske du kan prova. Sanslöst nog har klåmulade åringen här låtit bli flugtäckena, trots att han försökte mörda vintertäcken på löpande band?

Hm... om du sett dessa två leka med varandra så hade du förstått... ;) De betäcker varandra från alla håll samt kryper på knä hej vilt i stort sett HELA tiden!!! Vi undrar ibland att det går utan skador. Men roligt har de och täcke är inte att tänka på. :D

Har du provat att sätta Swift(?stavning) på honom ? Mina åringar var ordentligt prickiga tidigare i sommar då vi verkligen haft invation här i sommar av både mygg och knott. Satte på dem Swift och sedan har de faktiskt varit nästan prickfria så uppenbarligen hjälpte det mkt för dem.

Jodå, han är grundligt Switchad, grundligt RB 86ad, grundligt probad samt diverse andra billigare medel och inget hjälper. Han får helt enkelt komma in när insekterna är som värst, har aldrig mockat så här mycket skit på en sommar. Det värsta är att jag inte kan luska ut vilken typ av insekter det är han reagerar värst på, finns det någon vi har här som inte finns i Tyskland?

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 073
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 160
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka