Insektstäcke..vill ha Era erfarenheter

Lillsillen

Trådstartare
Vilket täcke använder du?
Typ av häst?
Passform?
Med eller utan Hals?
Magplatta?

Det finns ju massor att välja bland, kan vi inte samla in lite info om hur nöjda eller inte alla hussar o mattar e med:laugh:

Sv: Insektstäcke..vill ha Era erfarenheter

På vår förra häst hade vi eksemtäcke pga eksem. Då var "Boett" ganska bra, men det bästa är nog ändå det på H**ks för drygt 1 000 kr. Mkt prisvärt. Det har både hals, huva och magplatta, men för vår pålle räcker det bra med bara täcket och den fastsydda halsen, alltså ingen huva o magplatta.

Vilket täcke använder du? Jag använder Horseware Rambo Protector
Typ av häst? Halvblod, men med smal bog...
Passform? Riktibt bra, Sitter där det ska, trots rullningar mm. Det stramar inte på bogen, som jag har upplevt att andra flugtäckn gör...
Med eller utan Hals? Med och utan hals, den är avtagbar!
Magplatta? Nepp, men det är specialdesignade sidor på det, så dom blir som en magplatta! Dom är liksom långa, men bara under kryssgjordarna...

Övrigt? Bra, kraftig väv som inte går sönder i första taget. Riktigt bra kvalitet!!

Diana

Vilket täcke använder du? Har 3 olika. Mest använt är Bucas Buzz-off. Sedan Rambo dustbuster plus, sist domani.

Typ av häst? Korsning med halvblod, åt det grova hållet. Shettis (har bara buzz off till henne)

Passform? Alla passar bra! Dock inte domani på min häst, det blev skav på manken, rejält. Därför används det inte numera.

Med eller utan Hals? Alla med hals.

Magplatta? Inte dustbuster med ja på de övriga.

Vilket täcke använder du? Jag har Mark Todds flugtäcke och ett eksemtäcke, tror det är MT det också...

Typ av häst?Hbl

Passform?Sådär, eksemtäcket är en storlek för litet, och flugtäcket har jag sytt om för att det ska passa över bogarna, men det spännen för mycket över bogspännet då, annars är det ett bra täcke.

Med eller utan Hals? Jag hade velat ha ett flugtäcke med halvhals, men det finns inte, så nu kör vi med helhals.

Magplatta?Absolut, men jag hade kunnat tänka mig utan.

Vilket täcke använder du?
Bucas Buzz Off

Typ av häst?
Lusitano, rätt smal i hela kroppen.

Passform?
Bra, skulle nog dock köpt en storlek mindre men det skaver ingenstans.

Med eller utan Hals?
Med, tror inte jag skulle kunna tänka mig utan.

Magplatta?
Med, skulle inte vilja ha utan.

Jag hade ett till min häst men den skavde bort manen på ett naft så jag tog bort den..
Det har ju inte varit så mkt knott och mygg i år pga utav värmen så hon har klarat sig bra med bara mygg medel=)

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: hamilton1
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 604
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet