Inseminering

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hampus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 051

hampus

Trådstartare
Hej! Ställer en möjligen dum fråga men vill veta om det verkligen ska komma ut sperma ur stoet efter insemination.Inseminatören ska väl in genom livmoderhalsen och lägga sperman i livmoderhålan.Mitt sto inseminerades och kom hem samma kväll och brunstar för valacken och ut kommer vit sperma.
Undrar faktiskt,känner mig lurad,rätt eller fel? Tacksam för svar.

Sv: Inseminering

Nej. Du är inte lurad.
Livmodern klämmer ut överskottet, vilket är bra. Annars kommer det att stå typ en halv dl vätska kvar i livmodern. De spermier som behövs finns efter 30 minuter efter seminering i äggledarna, där befruktningen sker. Den sperma som inte behövs kläms ut.

Sv: Inseminering

Hej!
Tack för ditt svar,det var snällt.Nu lärde jag mig något nytt vilket var bra.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 491
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31