Inskolning

Shpongle

Trådstartare
Vi är mitt uppe i inskolningen. Mitt barn skolas nu in i en nyöppnad småbarnsgrupp. Det är verkligen super, få barn på tre pedagoger.
Men.. det finns tyvärr ett men.. mitt barn är så mycket äldre än de andra barnen. Hen är snart 2år och dom andra är strax över året, stapplar runt och precis lärt sig gå.
Såg framför mig hur hen skulle hitta jämnåriga och äldre barn se upp till, lära sig av.


Hörde även en pedagog säg till en annan förälder att dom inte kommer göra några utflykter i närområdet (typ lekparken i området) för att dessa små barn har svårt att röra sig i bylsiga vinterkläder. Är rädd att allt kommer anpassas för det minsta. Vill ju att det ska vara utvecklande att få vara där.

Tror ni det kan vara någon nackdel att det är så många yngre barn?

Missförstå mig inte fel nu! Jag menar verkligen inte att höja mitt barn till skyarna att hen skulle vara bättre! Absolut inte! Tänker mest på hens egna utveckling.
 
Jag hade inte velat ha min 2åring (2år och 3mån) med bara dryga 1åringar. Hon går visserligen på en småbarnsavdelning och hon är nu bland de äldsta (från att ha varit absolut yngst när hon började) men hon har flera som är ungefär på samma nivå (3mån yngre till 3 månader äldre ungefär). Alltid när man hämtar henne under utetiden är just de äldre tillsammans och röjer runt bland lekställningar och backar medans de yngre sitter vid pedagogerna. Man märker ju också hur mycket mer de äldre interagerar med varandra medan de små bara "är", precis som hon var när hon började.
Jag hade hört om det planerades inskolas fler äldre barn i gruppen, annars hade Jag nog bytt förskola i din sits.
 
Eftersom det låter som att det är en nystartad grupp så hade jag avvaktat lite. Där kommer ju mest garanterat fyllas på med barn i framtiden. Hör med pedagogerna hur inskolnigarna ser ut framåt. Det kommer ju säkert en del barn till efter sommaren. När jag skolade in min lilla efter sommarlovet en tjej till med 3 pedagoger i typ 4 veckors tid innan det kom två till för att efter julledigheten trilla in fler barn. Så hör med fröknarna så får du nog ett bra svar där.
 
Vi är mitt uppe i inskolningen. Mitt barn skolas nu in i en nyöppnad småbarnsgrupp. Det är verkligen super, få barn på tre pedagoger.
Men.. det finns tyvärr ett men.. mitt barn är så mycket äldre än de andra barnen. Hen är snart 2år och dom andra är strax över året, stapplar runt och precis lärt sig gå.
Såg framför mig hur hen skulle hitta jämnåriga och äldre barn se upp till, lära sig av.


Hörde även en pedagog säg till en annan förälder att dom inte kommer göra några utflykter i närområdet (typ lekparken i området) för att dessa små barn har svårt att röra sig i bylsiga vinterkläder. Är rädd att allt kommer anpassas för det minsta. Vill ju att det ska vara utvecklande att få vara där.

Tror ni det kan vara någon nackdel att det är så många yngre barn?

Missförstå mig inte fel nu! Jag menar verkligen inte att höja mitt barn till skyarna att hen skulle vara bättre! Absolut inte! Tänker mest på hens egna utveckling.

Om jag var nöjd i övrigt skulle jag inte bekymra mig särskilt mycket över det i nuläget. Är man två år så kommer man att utvecklas under alla (normala) omständigheter :). Det finns väl äldre barn på andra avdelningar som ditt barn kommer att träffa på? Och så tänker jag som @BobberiBoo att det lär fyllas på med barn. Om det inte gör det skulle jag kanske börja fundera på att byta förskola när barnet kommit i kompisåldern. Å andra sidan så kommer ju ettåringarna utvecklas snabbt, till sommaren lär de springa omkring och åldersskillnaden upplevas som mindre. Min äldsta började förskolan när han var 2,5 och bondade rätt omedelbart med en kompis som var nio månader yngre, de var bästisar hela förskoletiden och hänger fortfarande med varandra (går i trean nu).
 
Jag hade lyft dessa funderingar med den som är verksamhetsansvarig. Jag förstår dina tankar men det handlar ju mycket om hur verksamheten är i övrigt och vad som är tanken framåt för denna småbarnsgrupp.

Om allt annat är bra så tycker jag inte att åldern på de andra barnen är avgörande. Även om ålderskillnaden är stor just nu så kommer glappet att minska snabbt. Vi har ju barn som är exakt lika gamla och det kan ju inte vara mer än 6-9 månaders ålderskillnad mellan ditt barn och de yngre?

Framåt 3 år börjar det bli viktigare med kompisar, liksom barn då kan ha stort utbyte av utflykter från förskolan. I åldern 1-2 år är det trygghet som är det viktigaste. Stimulansen med lekplats och äldre barn kan ni kanske ge barnet på lediga dagar?
 
I dagsläget skulle jag avvakta tror jag. Såpass liten att kompisarna inte är viktigast, och i en nystartad grupp kommer det förmodligen snart in fler. Relativt snart är det också vår och kanske lättare att göra utflykter?
Beroende på hur förskolan jobbar kanske hen också har utbyte av barn från andra avdelningar? Hos oss är de tex ute ihop och grupperna slås samman vid öppning och stängning.

Att lyfta tankarna med personalen tycker jag bara är bra, men jag hade inte bytt förskola eller så redan nu. Vid drygt 3 tycker jag det började kännas viktigare för min äldsta.
 
Jag hade pratat med personalen. Så små barn är väldigt arbetsintensiva för personalen så jag hade hört efter hur planen ser ut för de större barnen. Jag hade personligen inte varit orolig för barnets utveckling, men för att hen inte ska tycka att förskolan är kul om allt anpassas efter de yngre.
 
Jag hade börjat med att lyfta min fundering med personalen ungefär som du har gjort här. Hur gör de för att möta ditt barns behov som är äldre än de andra.

Men annars hade jag inte brytt mig eller varit orolig. Ditt barn är fortfarande så litet att det viktigaste på förskolan är trygghet och att barnet trivs med pedagogerna. Är det uppfyllt hade jag varit nöjd och förskolan låter ju jättebra!

Jag hade haft is i magen. Dels om det är en nystartad grupp så kommer det ju säkert komma fler barn snart. Och oavsett, om bara några månader så kommer skillnaden vara så mycket mindre mellan ditt barn och de yngre, de klarar mer fysiskt och barnen har mer utbyte av varandra. Om ditt barn inte ens fyllt två ännu så är det ju verkligen inte bråttom med det. Många barn i den åldern är ju fortfarande hemma, själva eller med yngre syskon. Behovet av kompisar osv har inte kommit än på det sättet. De lär väl också träffa andra barngrupper på förskolan och få utbyte av andra barn?

Om du är så nöjd med allt annat hade jag inte riskerat det och bytt förskola eller något sådant.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp