Inspänningstyglar.....!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Caramella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 062
Sv: Inspänningstyglar.....!

glömde tillägga att jag aldirg skulle använda mig av något annat än gummisnodd eller martingall.. :D hej på er.. haha :banana:

Därför att en gogue inte "hänger och slänger" mellan frambenen på samma sätt som en chambon. Jag Vågar helt enkelt inte ge mig ut och rida med chambon, så sprallig som han var i den perioden hade det varit lätt hänt att trassla in ett framben i repet.

En gogue kommer lite högre upp. Och man Måste inte spänna den så hårt, det går väldigt bra att använda gogue och samtidigt ha nosen en bra bit framfor lodplanet.Jag var jättenoga med att kolla just det. Plockade även isär en martingal och satte på en halsring, här tar vi minsann inga chanser! ;)

Sen resonerade jag mig fram til att en chambon faktisk drar mer i munnen än vad gogue gör om hästen slänger upp huvudet, vilket är en annan anledning till att jag tycker den funkar bättre att rida med. Nu har jag inte användt den alls senaste året, pållen har kommit på själv att han är väldigt snygg när han går på tygeln, och han gillar att vara snygg! :)

Vad har du för häst om du lyckas ha en snodd "löst spänd"?? ALLA jag sett/provat har varit alldeles för korta för att kunne ge nån eftergift öht, på en normalstor ridhäst (165-175).

Snodd är bästa sättet att lära hästen att gå bakom hand enligt mig.... :smirk:

Centaur skrev:
Därför att en gogue inte "hänger och slänger" mellan frambenen på samma sätt som en chambon. Jag Vågar helt enkelt inte ge mig ut och rida med chambon, så sprallig som han var i den perioden hade det varit lätt hänt att trassla in ett framben i repet.

En gogue kommer lite högre upp. Och man Måste inte spänna den så hårt, det går väldigt bra att använda gogue och samtidigt ha nosen en bra bit framfor lodplanet.Jag var jättenoga med att kolla just det. Plockade även isär en martingal och satte på en halsring, här tar vi minsann inga chanser! ;)

Sen resonerade jag mig fram til att en chambon faktisk drar mer i munnen än vad gogue gör om hästen slänger upp huvudet, vilket är en annan anledning till att jag tycker den funkar bättre att rida med. Nu har jag inte användt den alls senaste året, pållen har kommit på själv att han är väldigt snygg när han går på tygeln, och han gillar att vara snygg! :)

Ah, den aspekten har jag inte tänkt på =) Trevligt med folk som tänker igenom vad de sätter på btw!

Jag rider ibland, mkt ibland på graman och tycker att man kan ha det om man andvänder den rätt och är en erfaren ryttare...
Det brukar inte behövas rida med den många gånger, så kommer hästen "ihåg" och går i rätt form ett bra tag efter man har andvänt den så jag tycker det är en utmärkt hjälp....

Två frågor bara,,,,varför har folk emot nosgrimma (ingen kritik)och vad är en gogue???

Det fungerar helt enkelt. Han är inte lat som i seg, utan mer lite avtrubbad. För att få honom att koncentrera sig och jobba är gramanen bra. Annars går han mest i egna tankar. Ska tillägga att jag inte rider på graman mer än ca en gång i veckan, och alltså inte för att få honom "på tygeln" som vissa kallar det. I form är inget man kan få en häst att gå i via hjälptyglar, det kommer först när hästen är avslappnad och frivilligt jobbar. Det är denna avslappning och koncentration som jag vill uppnå.

Senast ändrad av en moderator:

Centaur skrev:
Vad har du för häst om du lyckas ha en snodd "löst spänd"?? ALLA jag sett/provat har varit alldeles för korta för att kunne ge nån eftergift öht, på en normalstor ridhäst (165-175).

Snodd är bästa sättet att lära hästen att gå bakom hand enligt mig.... :smirk:

Jag har en ponny, och vad ja vet så finns det ponny och full på vissa gummisnoddar så att få den löst spänd är inga problem, att få hästen att gå bakom hand med en lös gummisnodd tror jag knappas va. kanske om man rider med spänd gummisnodd men eftersom den är löst hängande känner inte hästen av den förens hon är på väg att "nocka" mig därför mendade jag att det funkade bra. för när hon känner det motståndet då så blir ja inte nockad..

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 168
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 376
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 069
Ridning Rubriken ställer frågan. Hur skulle ni rida en häst som är som beskrivningen nedan? Tips som "rid mer dressyr", "ta ut en equiterapeut"... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 108
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka