Inspektör till stallet

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Dragonfruit_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 172
Sv: Inspektör till stallet

*KL*

Vi har en gödselplats som är stenlagd,(platta stenar typ trottoar) plus att vi kör ut gödseln på åkrarna minst två gånger/år. Är detta godkänt?

Angående fönster i stall, så talade jag med länsstyrelsen om förprövning i veckan. Och dom sa att det var önskvärt med fönster i varje box (dock inte viktigt att hästarna kan se ut), men att dom inte kunde klaga bara det fanns tillräckligt med fönster/ljusinsläpp.

Så detta kan säkert variera från fall till fall...

/H

Jo..... Din hästhållning skall vara förberedd för att ta hand om ett djur som stallas upp dygnet runt, pga t ex sjukdom.

Och då spelar det ingen roll att dina andra djur går ute så länge det är ljust.

Samma om du har dina djur på lösdrift:
Det skall finnas möjlighet att ställa ett djur i egen box, som dessutom vid behov skall kunna värmas upp.

Knepigt värre!

Hug your horses!
/Mike

/Mike

Tyvärr så verkar det vara olika från kommun till kommun. Både förfaringssätt och kostnader. Det är fritt för kommunen att sätta sina egna regler (hanteringsmässigt) och priser.

Jo, jag vet att vi har kommunalt självstyre, men om det t ex är en timtaxa som tas ut så kan man ändå överklaga den till nästa instans. Därmed inte sagt att man får rätt och slipper betala, men man får åtminstone sitt ärende granskat av en tredje part. Jag vet de som överklagat och fått rätt då det ej ansetts skäligt att man tar ut en avgift för en anmälning som ej är befogad. Däremot har kommunen rätt att ta ut en avgift för sina "vanliga" inspektionsbesök eftersom tillsynsintervallet ska vara med ett visst intervall, eller om det finns brister oftare än intervallet.

Jo, överklaga kan du nog göra, men till vilken nytta?

Kommunerna har rätt att sätta vilken taxa dom vill för detta, och även att utföra detta gratis.

/Mike

Tyvärr så verkar det vara olika från kommun till kommun. Både förfaringssätt och kostnader. Det är fritt för kommunen att sätta sina egna regler (hanteringsmässigt) och priser.

Jo, tydligen, och vår kommun e ju lite....hrm...speciell... Men men, va gör man..? Nu vet jag iallafall att jag har fint stall :D
Vi överlever nog, är bara lite grumpig på grannarna, tycker inte man skickar lappar till varann...vi gick HEM till dom och snackade me dom om att dom sköt raketer typ tre veckor innan nyår. Dom vet att vi inte bits, eller dom borde ju göra det.
känns inte som någon större idé att överklaga, orka tjafsa... Mina hästar mår ju bra och det är det viktigaste

Ja ja...nu är det ju inte mitt stall men.....
Om de skulle behöva ha en häst inne pga. sjukdom så får nog stalldörren lov att vara öppen då...även om det är 20 grader kallt...

Vad jag vet så är det ju ett kallstall hur som helst.
...och när man sett stallet och varit där så upplever man det inte som mörkt eftersom dörrarna alltid är öppna.

Förresten...är det inte rätt så ovanligt att man måste ha en häst inne på det viset? Jag har bara varit med om det ett par ggr på 25 år med hästar och då handlade det om några timmar i väntan på veterinär och sen var det grönt att gå ut igen...

Det finns andra stall i trakten som är nybyggda och godkända utan fönster och med boxdörrarna som enda ljusinsläpp (uteboxar) och när de är stängda så finns ju inget ljusinsläpp..... de hästarna kan ju också bli sjuka och behöva stå inne....även om det är 20 grader kallt ute...

Det här med regler är minsann inte lätt... ;)
//M

Jo, överklaga kan du nog göra, men till vilken nytta?

Kommunerna har rätt att sätta vilken taxa dom vill för detta, och även att utföra detta gratis.

/Mike

Som jag skrev så vet jag en som har fått rätt i sitt överklagande mot att kommunen tog ut en avgift för att åka ut på en inspektion och kontrollera en anmälning som visade sig ej vara befogad, så det kan hjälpa att överklaga. I detta fall var det en, som så ofta i anmälningar förekommande, grannfejd som låg till grund för anmälningen och det "fel" utövaren påstods ha i sitt stall fanns ej.
Det var ej en fast taxa utan en timtaxa det rörde sig om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 166
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
755
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 468
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka