Installning....

Centaur

Trådstartare
Får hem min nya häst i morgon. Han är fem år, har gått på bete tills nu. Har dock fått havre som stödfoder vid träning.

Jag har tänkt att fodra med Eggersman Classic Mix, använder det märket till min andra häst också. Eventuelt med tillskott av lusernhack. Vill inte introdusera för många foderslag med en gång.

Hur snabbt kan man öka mängden av kraftfodret?? Och hur blir det med höet, jag har ju inget bete hemma, så någon långsam övergång blir det ju knappast...

Hur skulle ni göra?? :confused:
 
vad var det för något du gav den andra hästen sa du? varför inte bara ge hästarna vanligt kraftfoder som havre, korn, betfor, kli mm? var bara en tanke som dök upp..

har du inget bete kvar hemma så finns det ju inte mycket annat att göra än att börja ge hästarna hö, och det brukar inte va så jobbigt för dem att ändra om sig rätt fort, från gräs till hö..
 
ehhh........ :crazy: det ÄR vanligt kraftfoder, fast ett bättre märke än Krafft.... och det är inte pelleterat...
Hur definerar du "vanligt"?? :confused:
 
Det kraftfodret passar kankse bra till hennes värden i höet :smirk:
 
vanligt är sådant som man får tag i som kommer direkt från bonden eller var man nu köper, det där är ju specialgjort i fabrik o så.. o det gör att priserna blir mkt högre än vad man behöver ge för foder (som då hos bonden) som är minst lika bra.. men de e ju min åsikt så..

mvh madde
 
Imorgon det var tajt... annars hade jag nog bett nuv. ägaren (förra ägaren? ;)) att ge hästen lite hö varje dag för att vänja in den, men men. Om det varit min häst hade jag börjat med introduceringen av höet och fortsatt med den havregivan han fått innan. Sedan efter 1-2 veckor hade jag börjat smyga in Eggersmanfodret. Sist lusernhacket, om inte höet har väldigt kassa värden?
 
Tråden är gammal, har redan haft honom i två veckor ju!! :D

Har inte haft ngr problem, han åt hö och lite müsli, sen lite lusern.
 
oj! :o
määäh jag bara snurrar till allt ikväll, bäst jag går härifrån nu :crazy:

Trivs du med pållen då? ;)
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hej! Jag har ett 16-årigt varmblodssto, cirka 550 kg. Ganska rund om magen, väldigt matglad. Hon har nu enbart skrittats i tre...
Svar
1
· Visningar
658
Senast: majola
·
Foder & Strö Samma visa varje höst/vinter. Min skrota tappar vikt. I år börjar jag verkligen fundera på om det kan vara något fysiskt, eller...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: janta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp