Installrea ljudkort..

Salandge

Trådstartare
Jag har försökt installera drivrutiner till ljudkortet, men utan framgång till mina föräldrars dator... Deras dator är av den, hmmm, äldre modellen. Dom har just bytt från Windows 95 till 98 :o Kan inte påstå att jag är någon expert så jag skulle behöva lite hjälp :crazy:... Själva programmet har jag laddat hem från nätet. Deras installationsskiva var ju till får Windows 95, jag har laddat hem för 98. Sen gick jag in via kontrollpanelen - lägg till nya program. Det var inte några problem under installationen men nu när jag prövar så finns det fortfarande inget ljud. Vad har jag gjort fel?

Jag har laddat hem rätt program, det är jag säker på. Men är ju inte alls säker på att jag gjort rätt... :confused:

All hjälp är välkommen!

/Monika
 
för det första, det är lite dumt att nyinstallera w98 på en dator eftersom microsoft inte längre supportar detta os (inga uppdateringar etc). men klarar inte datorn nyare os är det ju inte så mycket att göra.

vad är det för ljudkort?

om du högerklickar på "den här datorn" och väljer "egenskaper" och sen "hårdvara" och sen... hmmm... vad nu "device manager" kan heta på svenska. Klicka sedan på "ljud-, video- och spelkontroller" (eller vad det nu kan heta). vad ser du där?
 
Jo jag vet men datorn klarar inte nyare...

Hmm... när jag högerklickat på "Den här datorn" och sedan valt "egenskaper" och gått in på "Enhetshanteraren", det är väl dit jag ska, så finns det inget som heter "ljud-, video- och spelkontroller", eller något åt det hållet.. Är jag på fel ställe och letar?

Kortet ska ialla fall heta Yamaha OPL3-SAx, enligt installationskivan för 95:an...
 
inget alls med ljud att göra? har ikonen av en liten högtalare? då låter det som att du inte lyckats installera några drivrutiner. hittar datorn kortet alls?
 
Hmmm. nä det låter inte som att jag lyckats alls! Får nog ringa mina systemvetarvänner, tur att inte alla i vänskapskretsen är lika nollställda som jag! ;)

Tack för hjälpen i alla fall!
 
Finns det några enheter med gula ? på i enhetshanteraren?
Troligtvis så gör det det.
Gå in på dessa, ibland går det att byta drivrutin, ibland får man ta bort dom och köra installationen igen, det beror på vilken hårdvara det är.
Annars kan du prova att ta ut ljudkortet och sätta det i en annan kortplats.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har köpt en ny Acer Aspire V5-552 med 8 GB, 1 TB. Från första början har den börjat med startreparation när man trycker igång den...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: dpmatte
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 031
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Jag behöver tips och råd hur jag ska göra med min dator. För några dagar sedan "kraschade" min hårddisk. Jag kommer in på datorn men...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: Snubbelfot
·
IT & mobiler På senare tid har min dator börjat klydda. Jag misstänker att det är hårdvaruproblem, och jag hoppas att vi har några datorbyggare här...
Svar
17
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp