inte fång...men vad?

Sv: inte fång...men vad?

Tack för ditt svar. Jag förstår vad du menar.

Samtidigt har jag förstått det som att det ibland kan vara svårt att se en hovbensförändring på röntgen om det bara är en sänkning


Lindrig sänkning kan vara svårt att se, det finns ett mätsystem för detta (tror jag...). Har själv inte någon vidare kompetens i just röntgenavläsning. Men en klok klinikveterinär sade en gång att det egentligen inte spelar någon roll vad röntgen visar eller inte eftersom det är hästens kliniska symtom som avgör. Så i de fall med hästar med lindriga lindriga förändringar som är helt ua och fortsätter vara det under successiv återgång till arbete kanske inte lägesförändringen spelar någon roll? Ibland hittar man ju faktiskt lägesförändringar av hovben som bifynd vid röntgen av annan frågeställning.

och också fått för mig att ibland kan hästen vara ganska dålig i det akuta stadiet utan att hovbenet flyttat sig men att det ändå kan vara så att bindningarna mellan de olika lamell-lagren har släppt. Har du ngn erfarenhet av det eller tror ngt om detta?

Hovbenet flyttar sig ju sällan bums omgående. I ett sådan fall som du beskriver kan man ju förmodligen förvänta sig att det flyttar på sig såsmåningom om lamell-lagret släppt tillräckligt? En sådan häst borde rent teoretiskt inte svara snabbt och bra på medicinering. Eller?
 
Sv: inte fång...men vad?

Lindrig sänkning kan vara svårt att se, det finns ett mätsystem för detta (tror jag...). Har själv inte någon vidare kompetens i just röntgenavläsning. Men en klok klinikveterinär sade en gång att det egentligen inte spelar någon roll vad röntgen visar eller inte eftersom det är hästens kliniska symtom som avgör. Så i de fall med hästar med lindriga lindriga förändringar som är helt ua och fortsätter vara det under successiv återgång till arbete kanske inte lägesförändringen spelar någon roll? Ibland hittar man ju faktiskt lägesförändringar av hovben som bifynd vid röntgen av annan frågeställning.
Jag har förstått det som att det finns olika ett par (några?) olika sätt att mäta sänkningar utan att ha ngn från början röntgenbild. Man jämför med olika längder på hovbenet eller med tabellvärden. Men jag tror inte alla kan det. Den första som röntgade min ponny såg det inte. Hon hade bara lindriga rotationer vilket jag tyckte var konstigt eftersom hon hade varit så dålig. Nästa veterinär konstaterade på samma bilder att hon även hade sänkningar, måttliga sådana minns ej ngt värde.

Kan man använda en häst med hovbensförändringar? Påverkar inte det belastning på benen tex om hovbenet inte är på rätt plats?


Hovbenet flyttar sig ju sällan bums omgående. I ett sådan fall som du beskriver kan man ju förmodligen förvänta sig att det flyttar på sig såsmåningom om lamell-lagret släppt tillräckligt? En sådan häst borde rent teoretiskt inte svara snabbt och bra på medicinering. Eller?

Jag har kanske inte fattat vad det är som gör ont. Egentligen har jag nog förstått det som att det är inflammationen i lamellerna och nedbrytningen av dessa som gör ont? i så fall borde den kanske inte svara så bra? Eller är det hovbenets "vandring" som gör mest ont?

Ursäkta mina antagligen knasiga frågor.
Jag har ingen veterinärutbildning alls och har bara läst en del om fång på egen hand för jag vill ha koll på läget (sedan är det egentligen ganska intressant någonstans mitt i allt det hemska). Jag kan säkert vara besvärlig med mina frågor men det är bara för att jag vill veta hur det fungerar.
 
Sv: inte fång...men vad?

Har också funderat på detta med lägesförändring av hovbenet och tänkt en del vad gäller framför allt hovleden på hästen.

Tänker så här, säkert fel och då hoppas jag att någon rättar mig:), om hovbenet flyttar sig i fht till hovväggen, vad händer då med hovleden, hur tar hästen upp belastningen eller egentligen stöten vid isättningen om leden inte "ligger rakt" eller hur man nu skall uttrycka det.

Tänker vidare att om leden inte är rak mot näst led så måste det ju göra ont när man belastar leden, varje rörelse som pressar (trycker ihop) leden måste ju kännas, därav att hästen kanske rör sig bättre på mjukt än hårt underlag (förr sa man ju att leder vid rehabilitering mjukt underlag, senor hårt). Hårt underlag borde ju bara pressa ihop leden, kanske som ett böjprov?

Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan vidareutveckla och förklara.
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 472
Senast: Meglio
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp