Inte helt värdelösa ordspråk...

MCP

Trådstartare
Ursäkta den aningen fåniga rubriken, men ja, den har sin förklaring :D

Alla klämkäcka, uttjatade och "tänkvärda" ordspråk, citat och talesätt som delas hit och dit på sociala medier utan speciellt mycket eftertanke får mig oftast att vilja :banghead:
Speciellt sådana som blivit till väggord och tavlor (oftast diverse versioner av Live, Laugh, Love), man får ju ofta känslan av att det är något slumpmässigt blaj som någon bara tryckt upp...

...men ibland så händer det sig att man faktiskt snubblar över något som inte är helt värdelöst. Något som inte är uttjatat, eller som kanske är lite roligt, konstigt, fräckt, fräscht eller faktiskt tänkvärt t.o.m. :p

så nu skulle jag gärna vilja att ni delar med er av era, om nu inte direkt favorit så iallafall inte helt värdelösa citat/ordspråk/talesätt :)

Ett av min egna favoriter är: "what the heart loves, the will chooses, and the mind justifies"
 
"Det är bara att bryta ihop och komma igen". Den brukar ge mig den spark i baken som jag behöver ibland. Typ det är mög idag, men sen blir det bättre.
 
"You can polish a turd but it's still shit" tycker jag är ett bra uttryck. Jag brukar använda det när det gäller folk som inte gör det de ska. Till exempel en tjej i skolan. Jag (och flera med mig) blir vaninnig på henne ibland, men likt förbannat förväntar jag mig nästa gång att hon ska bete sig normalt. Jag polerar alltså henne, förväntar mig att hon ska bli någon hon inte är. Men allt som händer är att jag får blåsor på nävarna och en skinande bajskorv till studiekamrat.
Kort sagt, folk är som de är och förvänta dig inget mirakel från skitfolk för det är bara du som blir besviken i slutändan
 
"Youth can not know how age thinks and feels, but old men are guilty if they forget what it is to be young."
Det är nog ett av mina favorit citat som jag försöker komma ihåg.

"Do not pity the dead, Harry. Pity the living and above all, those who live without love."
Också ett av mina absoluta favorit citat.
 
"It is the unknown we fear when we look upon death and darkness. Nothing more."
Den här tröstar mig faktiskt lite, på något konstigt vis.
 
Vill du inte ha mig som jag är - så är det inte mig du vill ha.


Kanske inte något citat eller ordspråk men jag tycker "Solkräm" växer för varje gång jag lyssnar på den, det är så många bra tänkvärdheter i den:

Min favorit är nog ändå: Oroa dig inte för framtiden, eller oroa dig. Men kom ihåg att oro är ungefär
lika effektivt som att lösa en räkneekvation med att tugga tuggummi.
 
I'll double-cross that bridge when I get to it

Man får vad man betalar för, så länge ε ≠ 0.
 
Min far brukade muttra "det som är gjort är gjort". Jag har det i mitt bibliotek av uttryck

Dvs att man inte ska skjuta upp saker och det man fått undan är gjort. Ju mer man fått gjort desto bättre.
 
"Att våga är att förlora fotfästet för en liten stund, att inte våga är att förlora sig själv."
"Ibland känns det man gör som en droppe i havet, men havet skulle vara mindre utan den droppen."
"Lev i nuet, minns det förgångna och frukta inte framtiden, ty den finns inte och kommer aldrig att göra det."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp