Inte helt värdelösa ordspråk...

Mitt livs ord:

Älska mig som mest när jag förtjänar det som minst

Im not weird, im just limited edition

Fake it till you make it

Ordning är för idioter. Genier behärskar även kaos

What doesn't kill you make you stronger

Politiker är som krokodiler, stora i käften men saknar öron

Den drucknes ord är den nyktres tankar :D
 
Vet inte om det står redan, inte läst allt men jag tycker att

"Att oroa sig för allt hela tiden är som att gå med paraply en solig dag och vänta på att det ska börja regna".

Det är väl ett litet ordspråk som jag försöker gå efter litegran.
 
Vet inte om det står redan, inte läst allt men jag tycker att

"Att oroa sig för allt hela tiden är som att gå med paraply en solig dag och vänta på att det ska börja regna".

Det är väl ett litet ordspråk som jag försöker gå efter litegran.
Åh det där påminner mig om ett av mina favoritordspråk som jag försöker att tänka på när livet känns tufft:

3738.jpg
 
Vill du inte ha mig som jag är - så är det inte mig du vill ha.


Kanske inte något citat eller ordspråk men jag tycker "Solkräm" växer för varje gång jag lyssnar på den, det är så många bra tänkvärdheter i den:

Min favorit är nog ändå: Oroa dig inte för framtiden, eller oroa dig. Men kom ihåg att oro är ungefär
lika effektivt som att lösa en räkneekvation med att tugga tuggummi.
Den gillar jag också, eller åtminstone originalet "everybody's free" :)
Visste du annars om att det från början var en kolumnist som skrev det som ett "om jag skulle gett ett tal åt nyutexaminerade"?
 
Det värmer i själen på en gammal helklassiker att någon älskar latin. Dom flesta tycker bara att man är en nörd alt fornlämning.

Av dina bidrag här på Bukefalos tycker jag inte att Asinus asinorum in saecula saeculorum gör dig rättvisa. Jag föreslår Dux Femina facti ur Dido et Aeneas av Vergilius, det tycker jag verkar vara mera dig.

När det gäller Marcus Porcius Cato major så anger de flesta källor Praeterea censeo Carthaginem esse delendam men man har aldrig blivit eniga och båda versionerna anses likvärdiga.

Skall jag tatuera nåt blir det γνῶθι σεαυτόν, inscriptionen från Orakel templet i Delfi eller Iustitia omnibus..


Nämen:love: så himla fint!
 
När språk och dylikt varit på tapeten här, så kan jag ju dra ett uttryck på min egen dialekt, "he e bara ti måra åpå".
Det är ett uttryck som är väldigt svårt att "översätta" till standardsvenska, då det dels är svårt att hitta någon bra motsvarighet, och dels mister så mycket av känslan, men det betyder ungefär "det är bara att hålla igång/forsätta", och det sägs med en gnutta skämt och allvar :)
Det är något jag försöker ha i minnet när jag ska utföra något som kommer att ta länge, men som får ta den tid det tar, eller om det är något som känns övermäktigt till en början, lite i stil med "det är bara att beta av bit för bit" typ.
 
@Jeffery
Tack, det är väl nog språkligt något av det närmaste man kommer, det fångar dock det inte helt, men det beror nog på mentaliteten som hör till uttrycket, och den är svåröversatt :p
 
Det är bara en sak som är säkert och det är att ingenting är säkert!

Kommer ofta från min dressyrtränare när vi har fastnat i nåt som funkade innan men som inte funkar nu... :D Kan även appliceras på andra aspekter av livet.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
"I de blindas rike är den enögde kung."
Ett gammalt ordspråk mamma alltid brukade säga när jag var liten.
Alltså, jag förstår ju mycket väl poängen med ordspråket, men jag måste bara säga att det är rätt så träligt som blind att få höra såna ordspråk. (och det finns ju en del liknande; även en blind höna kan hitta ett frö, osv. Gemensamt för dem är att de är väldigt nedvärderande mot personer med synnedsättning, även om det inte är syftet med dem egentligen.)


Annars lever jag själv efter devisen "Hellre brödlös än rådlös" :)
 
Alltså, jag förstår ju mycket väl poängen med ordspråket, men jag måste bara säga att det är rätt så träligt som blind att få höra såna ordspråk. (och det finns ju en del liknande; även en blind höna kan hitta ett frö, osv. Gemensamt för dem är att de är väldigt nedvärderande mot personer med synnedsättning, även om det inte är syftet med dem egentligen.)


Annars lever jag själv efter devisen "Hellre brödlös än rådlös" :)
Krasst sett så kan man få vad som helst att låta nedvärderande om man lägger manken till. I min värld så har det ordspråket inte ett dyft med fysisk blindhet/synnedsättning att göra.
 
Krasst sett så kan man få vad som helst att låta nedvärderande om man lägger manken till. I min värld så har det ordspråket inte ett dyft med fysisk blindhet/synnedsättning att göra.
Visst kan man det. Och jag som är vit tycker inte ordet negerboll är nedsättande, då det för mig inte har något med färgade personer att göra, men faktum kvarstår att många upplever det så ändå.

Menmen, jag ville inte kapa tråden, bara komma med en annan infallsvinkel på just det ordspråket :) Ha en trevlig kväll
 
Man vänjer sig även vid galgen.

Jag älskar det ordspråket - det är väldigt krasst och försöker inte försköna något, samtidigt som det är peppande och påminner om hur mycket man faktiskt klarar av och kan leva med om man måste. Dessutom tycker jag att det stämmer väldigt väl, åtminstone för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp