Inte nog med minne att uppdatera trotts ny dator?

Kristall10

Trådstartare
Köpte en ny laptop i höstas då jag började på universitetet. En billigare Asus som ska vara utmärkt till skolarbete och surf enligt beskrivningen. 2 GB RAM minne och 32 GB lagring. Office är installerat.
Nu vill den uppdatera sig men det finns inte nog med utrymme tydligen.
Jag har alla dokument sparade på USB så jag har i stort sett ingenting på datorn.
Vad är det för fel, någon som vet? Själv har jag noll kunskap om datorer.
 
Köpte en ny laptop i höstas då jag började på universitetet. En billigare Asus som ska vara utmärkt till skolarbete och surf enligt beskrivningen. 2 GB RAM minne och 32 GB lagring. Office är installerat.
Nu vill den uppdatera sig men det finns inte nog med utrymme tydligen.
Jag har alla dokument sparade på USB så jag har i stort sett ingenting på datorn.
Vad är det för fel, någon som vet? Själv har jag noll kunskap om datorer.

Har du kollat vad det är som tar så mycket plats? Win10? Start-Inställningar-System-Lagring?
 
Köpte en ny laptop i höstas då jag började på universitetet. En billigare Asus som ska vara utmärkt till skolarbete och surf enligt beskrivningen. 2 GB RAM minne och 32 GB lagring. Office är installerat.
Nu vill den uppdatera sig men det finns inte nog med utrymme tydligen.
Jag har alla dokument sparade på USB så jag har i stort sett ingenting på datorn.
Vad är det för fel, någon som vet? Själv har jag noll kunskap om datorer.
Har du en hårddisk på 32 GB så är det antagligen det som är problemet. Det är jättelite för en modern dator. Jag skulle aldrig köpa en dator med under 250-500 GB. Eller menar du att du har ett 32 bitars Windows?
 
Har du en hårddisk på 32 GB så är det antagligen det som är problemet. Det är jättelite för en modern dator. Jag skulle aldrig köpa en dator med under 250-500 GB. Eller menar du att du har ett 32 bitars Windows?
Så här står det om datorn: 0A5AA959-093B-47B9-9323-7258E207E3A2.jpeg
 
Har du kollat vad det är som tar så mycket plats? Win10? Start-Inställningar-System-Lagring?
Ska försöka kolla. Just nu har den gett upp och kan kan inte röra musen, eller misen finns inte. Har provat att starta om men hjälper inte. Ett tag stod det att den höll på att reparera disk c....
Blä, jag är verkligen inget dataproffs och har knappt använt en dator senaste åren utan gjort allt på mobilen 🙈
 
Fick med ett 32 GB minne till datorn men det kan jag väl bara spara filer på? Typ arbeten och bilder?
 
Min telefon har så mycket minne och den klarar av att göra allt jag vill göra med datorn, dvs skriva skoluppgifter och surfa...
Operativsystemet tar antagligen mindre plats på den. Jag tycker att jag har lite plats på datorn, med strax över 100 GB (på telefonen har jag 256...).

Bara Windows 10 kräver ju 20 GB. Men du kan ju enkelt kolla ”den här datorn” och lokal disk (C:) så ser du hur mycket utrymme som finns.
 
Hur som helst så står det att datorn fungerar utmärkt till skolarbete och surf. Frågade en datakunig bekant som sa att det skulle räcka.

Nu har jag ju inga filer sparade på datorn utan allt är sparat på USB. Så vad som kan ta plats vet jag inte....
 
Operativsystemet tar antagligen mindre plats på den. Jag tycker att jag har lite plats på datorn, med strax över 100 GB (på telefonen har jag 256...).

Bara Windows 10 kräver ju 20 GB. Men du kan ju enkelt kolla ”den här datorn” och lokal disk (C:) så ser du hur mycket utrymme som finns.

Har gjort det tidigare men kommer inte ihåg exakt vad som tog mest olats. Bara att det inte var något som jag kunde ta bort...
 
Jag hade aldrig köpt en så liten dator (inte ens till enkelt skolarbete). Med liten menar jag minnet. Både RAM och det vanliga minnet är väldigt litet. Min mobil har 4 GB RAM och 64 GB internminne.
 
Jag hade aldrig köpt en så liten dator (inte ens till enkelt skolarbete). Med liten menar jag minnet. Både RAM och det vanliga minnet är väldigt litet. Min mobil har 4 GB RAM och 64 GB internminne.
Det är alltid lätt att vara efterklok men när jag kollade runt vad jag behövde för typ av dator så skulle denna vara okej.
Varför gör man ens en dator som har så lite minne att den inte ens går att uppdatera och då inte användas mer? Om det nu är det som är problemet....

Nu kan jag inte göra något alls med den mer än att stänga av och starta igen. Musen är helt borta från skärmen.

Den går inte uppdatera men har startat om sig själv ibland och vid ett par tillfällen låtit väldigt märkligt. Däremellan fungerar den klockrent.
 
Det är alltid lätt att vara efterklok men när jag kollade runt vad jag behövde för typ av dator så skulle denna vara okej.
Varför gör man ens en dator som har så lite minne att den inte ens går att uppdatera och då inte användas mer? Om det nu är det som är problemet....

Nu kan jag inte göra något alls med den mer än att stänga av och starta igen. Musen är helt borta från skärmen.

Den går inte uppdatera men har startat om sig själv ibland och vid ett par tillfällen låtit väldigt märkligt. Däremellan fungerar den klockrent.
Har du inget viktigt på hårddisken så kan det hjälpa med att formatera hårddisken och installera om allting. Men kontrollera om det går att uppgradera med mer RAM och större hårddisk om det ska vara mer än en tillfällig lösning eftersom problemen antagligen återkommer rätt snart annars.

Försök lämna in den på garantin och få dom att kontrollera att ingenting gått sönder och be dom försöka lösa problemet är nog huvudtipset om du inte orkar lära dig saker själv. Med en så ny dator så kan det vara värt att inte försöka göra för mycket själv så att man tappar garantin.
 
Har du inget viktigt på hårddisken så kan det hjälpa med att formatera hårddisken och installera om allting. Men kontrollera om det går att uppgradera med mer RAM och större hårddisk om det ska vara mer än en tillfällig lösning eftersom problemen antagligen återkommer rätt snart annars.

Försök lämna in den på garantin och få dom att kontrollera att ingenting gått sönder och be dom försöka lösa problemet är nog huvudtipset om du inte orkar lära dig saker själv. Med en så ny dator så kan det vara värt att inte försöka göra för mycket själv så att man tappar garantin.
Just nu går det inte göra något alls med den då inte musen helt plötsligt inte fungerar. Så det blir nog att lämna in den. Otroligt irriterande då jag verkligen behöver den hela tiden just nu!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Min laptop verkar ha gett upp för gott och nu började jag fundera på om jag verkligen behöver en ny. Det enda jag använder den till är...
2
Svar
25
· Visningar
2 859
Senast: hoppsann
·
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Squie
·
IT & mobiler jag ska köpa en ny dator (ä n t l i g e n!) men har ingen kunskap alls om datorer. Jag avskyr att fråga de som jobbar i databutikerna...
Svar
19
· Visningar
1 149
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp