Det känns ändå lite osäkert med Net 1 och även 3G/4G. För privat användning är det kanske okej, men jag behöver vara helt säker på att det funkar snabbt och stabilt för mitt jobb. Jag kan inte köpa ett hus och efteråt upptäcka att det inte fungerar så bra som det behöver göra.

Sen har jag fortfarande ingen aning om trådlöst internet fungerar med min privata dator som inte är byggd för trådlös kommunikation. Har man någon hårdvara då som internet går in i och som man kopplar till datorn?
 
Sen har jag fortfarande ingen aning om trådlöst internet fungerar med min privata dator som inte är byggd för trådlös kommunikation. Har man någon hårdvara då som internet går in i och som man kopplar till datorn?
När jag flyttade till stugan tog det lite tid att på internet inkopplat (ADSL). Under den tiden fick jag en 4G-sticka av företaget.
Det fungerade faktiskt över förväntan.
 
Det känns ändå lite osäkert med Net 1 och även 3G/4G. För privat användning är det kanske okej, men jag behöver vara helt säker på att det funkar snabbt och stabilt för mitt jobb. Jag kan inte köpa ett hus och efteråt upptäcka att det inte fungerar så bra som det behöver göra.

Sen har jag fortfarande ingen aning om trådlöst internet fungerar med min privata dator som inte är byggd för trådlös kommunikation. Har man någon hårdvara då som internet går in i och som man kopplar till datorn?

För att "plocka ner" den trådlösa internetförbindelsen, så använder man helt enkelt ett modem som det sitter antenner på. Från modemet kan man ha en vanlig nätkabel in i datorn, men modemet skapar också ett WiFi i sitt närområde, så att man kan kommunicera trådlöst med modemet. Att ha ett WiFi hemma är särskilt bra för oss som har usel mobiltäckning, eftersom man kan använda surfplatta, smart-tv eller smarttelefon. Vårt WiFi räcker ända bort till lagården, så jag kan använda Elitlamm (tjänster för fårhållning) där ute via en app.
För att säkerställa att man har bästa möjliga mottagning kan man komplettera modemet med en extern antenn.
Internet modemet är alltid "på", så att så fort en dator (eller annan mojäng) vill prata med Internet, så finns det där. Det är alltså INTE som med gamla uppringda modem, att varje gång man ska använda Internet, så måste man starta något, och vänta på att det börjar fungera.

Net1 används av mängder med företag som befinner sig utanför fiber eller ADSL:s räckhåll. Att använda sig av en stabil mobil internetuppkoppling när man själv är "stationär" är inte alls lika "fladdrigt" som att t.ex. sitta som passagerare i bil och försöka googla. Det fungerar helt enkelt lika bra eller dåligt som ADSL.

Är din stora oro att Internetförbindelsen skulle vara långsam, eller att Internet inte skulle vara tillgängligt?

Mina erfarenheter är att Internet i princip alltid är nåbart, förbindelsen är alltid uppe. Men sådana hastigheter som fiber ger, får man förstås inte. Å andra sidan, så kan jag ju streama TV utan några problem, så det är definitivt inte så värst långsamt heller. Driftstörningar har jag knappt varit med om, vi har strömavbrott eller fel på den fasta telefonen, oftare än Internetavbrott.

Så, om du håller på med någon form av komplex grafisk design som innehåller mycket animationer, så kanske det är problem med 3G/4G, men annars så inte.
Jag har själv jobbat på distans (IT-utveckling) med den här anslutningen, och då varit inloggad på det stora företagets servrar utan att uppleva problem. Och sedan dess så har anslutningen både blivit snabbare och driftsäkrare.
 
Vad behövs för att "plocka ner" den trådlösa förbindelsen? Modem är köpt men nåt wi-fi kommer inte fram. Ska man ha nåt abbonnemang också?
Det är inte jag som har problem utan min son som aldrig satt sig in i datavärlden.
 
Vad behövs för att "plocka ner" den trådlösa förbindelsen? Modem är köpt men nåt wi-fi kommer inte fram. Ska man ha nåt abbonnemang också?
Det är inte jag som har problem utan min son som aldrig satt sig in i datavärlden.

Ja, abonnemang behövs!
Utan abonnemang kan man inte plocka ner något alls, möjligtvis kan man "se" att någon annan (grannen?) har ett WiFi, som man inte kan logga in på, på nätverkslistan i datorn/surfplattan/smarttelefonen.

För att komma åt den trådlösa förbindelsen måste man ha abonnemang och kod/lösenord/ID som man får av operatören.

Problemfriast är köpa abonnemang och hårdvara (modem/router/dongel/sladdar/acceskort eller vad som behövs) från den operatör vars Internettjänst man köper. Då får man ett "plug-and-play" färdigt paket, med enkla instruktioner hur man får det att fungera. Men hittills har alla upplägg jag sett varit beroende av att åtminstone en hårdvarumojäng i början av kedjan är anknyten till operatören. Teoretiskt så kan man göra en smarttelefon till en WiFi router, men jag har än så länge inte träffat någon som använder detta "på riktigt". Då är abonnemanget = med telefonoperatören och simkortet.

Kan man inget om "datorer", och ska försöka skapa WiFi hemma själv med hjälp av inköpta delar (det går utmärkt det också, om man vet hur man gör), så kan man få hålla på länge för att lära sig (nyttig kanske?), och så riskerar man att man har köpt "fel" grejer.

Har man ADSL t.ex., så brukar också de modemen kunna skapa ett WiFi i sitt närområde, naturligtvis beroende på operatörens tjänster.
 
Tack, då hade jag rätt ändå. Men problemet var att Bredbandsbolaget var hopplösa att ha göra med. Nu löste vi det med mobilt bredband
 
Japp - det funkar som att ha en mobil eller en telefon. Det funkar inte att stoppa i jacket om man inte har ett telefonabonnemang. Eller försöka ringa på mobilen utan ett.
 
Vi har mobilt 4 G som fungerar utmärkt. Tror inte det kopplat ner en enda gång de fyra åren vi haft det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 730
Senast: lundsbo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: LaMagia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet...
Svar
0
· Visningar
370
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Några mäklare har svarat på min fråga om vilka internetmöjligheter det finns i fastigheterna. Två vet inte och ska återkomma och två gav...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp