Fiberteaser

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ett tag sen damp det ner ett brev i brevlådan om att det var utbyggnad av fiber på gång i vårt område, och att vi nu hade möjlighet att ansluta oss. Jag blev eld och lågor och jublade över erbjudandet! Vi bor lantligt och jag trodde faktiskt aldrig att vi skulle kunna få någon fiber ut till oss. Min befintliga internetuppkoppling hemma går på ADSL, och eftersom vi ligger långt från stationen är det inga hastigheter att hurra över (ca 13 Mbit/s), och sen början av detta år har hastigheten försämrats ytterligare av okänd anledning (till ca 6 Mbit/s). Nu kan man knappt kolla på en video på youtube utan att det stannar upp och bufferibuffrar emellanåt.

Jag har ju också hört talas om att ADSL är på väg att avskaffas i Sverige, och om dom stänger ner det skulle vi vara hänvisade till mobilt bredband. Har testat anslutningshastighet på det mobila bredbandet hemifrån oss, och det svajar enormt, ibland ligger det på 0,0-nånting Mbit/s... Vi har ingen mobilmast direkt i närheten och mobiltäckningen hemma är ganska medioker - vissa dagar kan man bara prata i mobiltelefon om man står vid fönstret i vardagsrummet, då övriga rum saknar täckning. Det känns som om mobilt bredband skulle vara ett ännu sämre alternativ än det ADSL vi har idag.

Eftersom jag ändå använder mig av internet och nättjänster emellanåt, så tycker jag att det är lite bökigt med den dåliga möjligheten till anslutning här där jag bor. Jag saknar helt enkelt ett stabilt internet. Förstå då min lycka när jag fick höra om fiberplanerna!

Men sen informerades vi om att det krävdes att minst 65% av fastigheterna i området ville ansluta sig för att det överhuvudtaget skulle bli något. Först tänkte jag att det väl inte borde vara några problem, men när jag började lyssna runt bland grannarna blev jag väldigt nedslagen, för det jag hörde var väldigt negativa tongångar och tyvärr inte många som var intresserade. Dels så är det några markägare längst med vägen som sätter sig på tvären till att låta det grävas på deras mark överhuvudtaget, och dels så är det många fastighetsägare som verkar väldigt gnälliga och anti.

Det påstås att det är helt onödigt med fiber, att det bara är skit, att bolaget som drar fiber är oseriöst, att det hela bara är ruffel och båg, att det blir problem med grävningen och tusen andra saker. Min första reaktion var att jag blev riktigt irriterad. Varför ska folk hålla på och gnälla och förstöra för andra? Ska jag inte få någon fiber nu bara för att folk har fått för sig att bolaget som gräver ner fibern är ett oseriöst bolag?! Vad fan är det med folk?? Fattar dom inte att fiberanslutning höjer värdet på fastigheterna?

Men sen tänkte jag några varv till, och insåg att det dessvärre finns flera problem som talar emot att det kommer att bli någon fiberdragning ut till oss överhuvudtaget… :cry: Det första är att det är ganska många äldre och sommarstugor i området. Sommarstugegästerna verkar inte alls intresserade av att lägga ner en massa pengar på en fiberanslutning - dom har väl ändå bra anslutning hemma. Och dom flesta av dom äldre verkar inte särskilt intresserade av detta med internet överhuvudtaget.

Sen är det det här med kostnaden också. Jag har inte hört en enda person som har förklarat sitt ointresse för att ansluta sig med att det är för dyrt. Men det handlar ändå om att man bara får tre veckor på sig att skriva på ett avtal som innebär att man måste hosta upp trettio lakan. Jag kan definitivt säga att den allra största delen av mitt liv så har jag INTE levt så att jag på tre veckor har kunnat garantera att få fram trettio papp… Och jag kan helt klart förstå om folk inte har såna summor liggandes. Det är bara så underligt att ingen nämner ett ljud om att dom tycker att det är dyrt eller att dom inte har råd, istället skylls ointresset på att bolaget som drar fibern måste vara oseriöst och en väldig massa annat konstigt gnäll.... Jag undrar jag om gnället inte också kan vara ett försvar mot att slippa säga att man inte har råd??....

I alla fall så börjar min första glädje övergå i hopplöshet och förtvivlan igen. Det blir nog ingen fiber för oss i slutändan… :cry: Vi får fortsätta leva i utkroken utanför samhällets service, med en internetanslutning som är så usel att det är näst intill omöjligt att använda vanligt förekommande nättjänster...

“Hej, jag heter cassiopeja, och jag är utesluten från samhällets digitala infrastruktur för jag bor på landet bland en massa bakåtsträvare”….
:arghh::arghh::arghh:

:turd:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 788
Senast: krek
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 140
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 664
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 653
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp