Internetleverantörer

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare OhNoez
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 325
Sv: Internetleverantörer

Just teknikkunnigheten har de inte "ljugit" om än så länge iaf och inte heller nån kommentar att jag skulle kunna mindre som tjej (i sådana situationer känns det annars skönt att klämma in att jag arbetar som it-konsult).

Men jag hade bla en diskussion med en på tekniska supporten (som skulle hantera ersättningsärenden enligt alla som kopplade runt mig) om erästtning för ökade kostnader när de inte kunde leverera, enligt medarbetaren var det absolut inget de kunde ersätta och ingen annan leverantör gjorde heller det. När jag försökte klämma in att de enligt lagen är skyldig att göra det och att Ktib på sin hemsida även sa så, så ville h*n ha paragraferna det stod i. Däremot kunde h*n inte svara på vilka lagar som just deras "tjänster" omfattades av.

Men jag insåg väl rätt snabbt där att det var fel person att prata med och det gick som sagt bättre med reklamationsavdelningen.

Com hem är ena lurendrejare!
De överlever nog enbart genom att lura sina kunder, det är jag fullkomligt övertygad om.

Svärfars lägenhet kopplades nyligen upp till fibernätet, så det har varit många som vill fånga honom som kund. Com Hem ringde och pratade med honom och han insisterade på att han ville använda det nya fibernätet och inte kabelnätet. Javisst säger Com hem och skickar honom ett svindyrt paket med tv och hela köret. TILL KABELNÄTET.
De är väl inte ens fiberleverantörer?

Sitta och ljuga för en gammal man sådär, som självklart inte vet skillnaden och att tjaffsa tillbaka är det ju inte direkt tal om. Skamlöst. Vet inte hur många andra okunniga i det området som blivit blåsta.

Com hem är ena lurendrejare!
De överlever nog enbart genom att lura sina kunder, det är jag fullkomligt övertygad om.

Svärfars lägenhet kopplades nyligen upp till fibernätet, så det har varit många som vill fånga honom som kund. Com Hem ringde och pratade med honom och han insisterade på att han ville använda det nya fibernätet och inte kabelnätet. Javisst säger Com hem och skickar honom ett svindyrt paket med tv och hela köret. TILL KABELNÄTET.
De är väl inte ens fiberleverantörer?

Sitta och ljuga för en gammal man sådär, som självklart inte vet skillnaden och att tjaffsa tillbaka är det ju inte direkt tal om. Skamlöst. Vet inte hur många andra okunniga i det området som blivit blåsta.

När telefonförsäljare ringer upp och tecknar avtal med nya kunder ska de ALLTID spela in villkoren för avtalet tillsammans med kunden - vad det är för typ av abonnemang, priset på det osv. Och under inspelningen ställs kontrollfrågor till kunden som kunden får acceptera. Om kunden inte accepterar ett speciellt pris eller liknande under inspelningen är inte avtalet giltigt. Med andra ord har din svärfar bara sig själv att skylla om han tackar ja till ett erbjudande som han egentligen tycker är "svindyrt". Känner han sig lurad kan han alltid be att få lyssna på ljudfilen med det inspelade avtalet.
"Tjaffsa tillbaka" behöver man väl knappast göra om man inte är intresserad av det man blir erbjuden. Tjusningen med telefoner är att det bara är att säga "Tack, men nej tack. Hej då!" Och lägga på innan telefonförsäljaren hinner yttra något mer.
Dessutom har jag ytterst svårt att tro att Com Hem som företag har som policy att ringa upp kunder och lura på dem abonnemang som kunden egentligen inte vill ha. Com Hem är ju trots allt ett vinstdrivande företag och lever på sina kunder, och vill som vilket annat företag som helst, Telia, BBB osv. få nöjda kunder. Nöjda kunder = pengar. Sen är det förstås olika från företag till företag hur man väljer att lägga in sina resurser för att få dessa nöjda kunder.

Även om samtalet är inspelat och kunden svarat på kontrollfrågor så är det ju faktiskt inte säkert att kunden förstått innebörden av avtalet, eller hur?

Att upprepa sina uppgifter och svara ja på frågor som:
-Är det riktigt att du godkänner ....
klarar även människor med lägre förståelseförmåga.

Fast nu är det ju så att äldre människor faktiskt inte är särskillt kunniga vad gäller sådant här. Han tyckte förstås priset var okay eftersom han helt enkelt inte vet bättre. Hade han kännt till hur mycket dyrare deras kabelpaket är än fiberpaket som andra leverantörer erbjuder hade ju han förstått det. Och han visste ju att fiber skulle bli billigare för honom, eftersom han kan välja mellan fler leverantörer. När säljaren då insisterar på att det är ett fibererbjudande så tror ju förstås gamlingen att det är ett bra pris!
Visst. Man har eget ansvar också. Men Com Hem ljuger och luras. Så är det bara.
Det här är knappast första gången sådant här har hänt bekanta till mig.

De tjänar pengar på att teckna nya kunder. De kunder de redan har skiter de fullkomligt i.

Vi har Telia. Och vi har bredband, TV och bredbandstelefoni av dom. Jättesmidigt att ha allt på samma. Iofs inte när något krånglar men det gör det väldigt sällan. Och vi bor ute på vischan så jag trodde faktiskt att det skulle krångla mer än vad det gör. :p
Sen vi flyttade hit i mars så har det bara krånglat ordentligt typ en gång. Annars har det bara varit att starta om gatewayen...

Även om samtalet är inspelat och kunden svarat på kontrollfrågor så är det ju faktiskt inte säkert att kunden förstått innebörden av avtalet, eller hur?

Att upprepa sina uppgifter och svara ja på frågor som:
-Är det riktigt att du godkänner ....
klarar även människor med lägre förståelseförmåga.

Svarar man "ja" på något som man inte förstått innebörden av? Då får man verkligen skylla sig själv, eller hur?

Är det något under samtalet med telefonförsäljaren som man finner otydligt så är det bara att lägga på och leta rätt på all information på egen hand. Man kan ringa kundtjänst som brukar vara mycket mer pålitlig eller kolla igenom företagets hemsida och beställa därifrån. Jag har och kommer aldrig beställa nåt från telefonförsäljare. Man har hört så mycket skit gällande den typen av försäljning så jag är alltid skeptisk när någon ringer.

De tjänar pengar på att teckna nya kunder. De kunder de redan har skiter de fullkomligt i.

Oftast brukar man få nåt riktigt shysst öppningserbjudande när man tecknar ett nytt abonnemang hos en internet eller TVleverantör. Se till exempel Canal Digital som just nu erbjuder sitt största TVpaketet gratis i 3 månader. Dessutom får kunden en digitalbox för en krona. Detta innebär att företaget inte tjänar ett skit på en ny kund de första månaderna, jag har ingen aning hur länge. Men jag vet att det dröjer ett bra tag innan ett företag kan börja tjäna in pengar på en ny kund som tagit del av denna typ av erbjudande. Så jag ser det som en självklarhet att företagen som ger denna typ av erbjudande faktiskt också vill ha kvar och bryr sig om sina "befintliga kunder" som då varit kund under en längre tid. Sen huruvida det visar att de bryr sig om befintliga kunder är en annan sak.

Svarar man "ja" på något som man inte förstått innebörden av? Då får man verkligen skylla sig själv, eller hur?

Är det något under samtalet med telefonförsäljaren som man finner otydligt så är det bara att lägga på och leta rätt på all information på egen hand. Man kan ringa kundtjänst som brukar vara mycket mer pålitlig eller kolla igenom företagets hemsida och beställa därifrån. Jag har och kommer aldrig beställa nåt från telefonförsäljare. Man har hört så mycket skit gällande den typen av försäljning så jag är alltid skeptisk när någon ringer.

Typiskt resonemang av en försäljare som till varje pris vill sälja!

Jag känner flera normalbegåvade personer, både äldre och yngre, som faktiskt inte riktigt förstått vad det är de "skrivit på" både vad gäller telefonförsäljning och vanlig kontraktsskrivning.

Kör man då detta på en människa som till varje pris vill vara till lag så är det inte speciellt svårt att gissa vad som händer.

Det finns precis hur många exempel som helst som talar om att många människor inte förstår vad de gör när de skriver på kontrakt. Varesig de gör det genom en inspelning eller genom namnteckning.

Typiskt resonemang av en försäljare som till varje pris vill sälja!

Jag känner flera normalbegåvade personer, både äldre och yngre, som faktiskt inte riktigt förstått vad det är de "skrivit på" både vad gäller telefonförsäljning och vanlig kontraktsskrivning.

Kör man då detta på en människa som till varje pris vill vara till lag så är det inte speciellt svårt att gissa vad som händer.

Det finns precis hur många exempel som helst som talar om att många människor inte förstår vad de gör när de skriver på kontrakt. Varesig de gör det genom en inspelning eller genom namnteckning.

Vad är ett typiskt resonemang av en försäljare som vill sälja till varje pris?
Det är fruktansvärt tråkigt att människor inte läser eller lyssnar ordentligt och då har de bara sig själva att skulle också. Exempelvis kan man istället ta hjälp av en bekant som också får ta del av kontraktet innan man godkänner det. På så vis minskar risken att man har missat något. Jag finner det mycket märkligt att skylla på telefonförsäljaren - kunden har alltid ansvaret i slutändan. Det ska vilken normalbegåvad människa som helst veta.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har telia.
Det är dyrt. Hopplöst långa köer när man ringer för support. Vi har tv via bredbandet och där märks det att mottagningen eller nåt är dåligt ganska ofta, hackar och hänger sig.. Men själva internet på datorn brukar funka bra.
Tyvärr är det vårt enda alternativ, här på landet kan man inte få vilken leverantör som helst ;)

BBB, bredbandsbolaget, fiber lina = helt nöjd. :D

Inte haft några större problem och dem små jag haft har oftast ordnat sig genom att jag startat om router och datorn övriga problem har varit drift störningar som drabbat dem flesta, dock endast 2(?) gånger vad jag vet iaf.

*kl*

Det var ett gammalt elände till tråd ni väckt liv i här :p

Jag tackar för dom nytillkomna svaren och meddelar att valet slutligen föll på Bredbandsbolaget. Det var lite struligt i början när det kopplades in men sedan fungerade själva bredbandet helt ok. Hade det ända tills dess att jag flyttade in i en studentlägenhet tidigare i höstas där det redan fanns bredband av en annan leverantör inkopplat.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
371
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 210
R
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 262
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31