Bukefalos 28 år!

Intervaller för Equimax

G

Gronda

Den ena veterinären säger att samma som ivomec gäller, dvs 6-8 v. Den andra veterinären säger att det är två ggr per år som gäller:confused:
Någon som vet?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Equimax är ett kombinationsmedel, ivermectin och prazikvantel. Ivermectin har ett intervall på 8 veckor (inget annat), men prazikvantel ger du max vår och höst. Så ger du Equimax första gången ger du något vanligt ivermectin-medel resten av säsongen.

Har du konstaterad bandmask?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Inte vad jag vet. Skickade ett träckprov på en av hästarna i våras, hon hade då rikligt med blodmask.

Så nu bör jag alltså ge typ Ivomec resten av säsongen och inget mer Equimax?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Precis. Det var onödigt att ta Equimax till att börja med om man inte har konstaterad bandmaskinfektion.
 
Sv: Intervaller för Equimax

Det var veterinären som rekomenderade...

Egentligen skulle jag vilja ge pyrantel-preparat i år eftersom jag har "fölfritt" år, är det dumt att byta till det nu?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Om du hade rikligt med blodmask skulle jag inte välja ett pyrantelmedel, kanske gå över till Cydectin istället när intervallet gått ut för Equimaxen?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Om man gjort träckprov innan som visade på tillräckligt med mask för att avmaska så avmaskar man hela säsongen.
 
Sv: Intervaller för Equimax

Men hur mycket mask är tillräckligt? ;) Min ena visade måttlig förekomst på bandmask, den andra inte alls.
 
Sv: Intervaller för Equimax

Men bandmasken avmaskar du bara mot en gång. Vad hade de i blodmask då?
 
Sv: Intervaller för Equimax

Ah, det var den lilla som inte skulle avmaskas pga dålig mage, eller hur var det? Kanske jag blandat ihop dig med nån annan nu...

Men med 500 skulle jag fortsätta med ivermectin resten av säsongen, den med 100 skulle jag hoppa över, vill man kan man ju ta träckprov igen först.
 
Sv: Intervaller för Equimax

Ja, det var nog nån annan. Min lilla har järnmage! ;)

Då maskar jag nog den stora nu iallafall, ska ändå ge hennes fölis också. Så kör jag kanske ett träckprov nästa gång. Mest för att jag är nyfiken!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 192
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 317
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: netschjen
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
785
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp