Intressant stam??

Sv: Intressant stam??

Okej, då vet jag. :) Kul att få höra lite om min hästs föräldrar, eftersom jag inte vet så mkt om fullblodshingstar öht (förutom de som verkat mkt inom hbl-aveln)
 
Sv: Intressant stam??

Att det är dåligt betalt för åringarna vet jag, kanske därför vi sparar på våra uppfödningar:angel:

Årets föl skall behållas:laugh:, men nästa års ska upp i ringen...:(...tror jag....kanske....eller nått, blir det väl när det är dags.
Så länge dom är ostartade är dom ju; "min lilla blivande derbyvinnare".
 
Sv: Intressant stam??

Om du vill få ut "minsta möjliga förlust" så är ju svaret naturligtvis - halvblodsföl som du beskriver din kelgris.
Man får för närvarande lite mer för ett halvblod än ett fullblod som ridhäst.

För rena fullblodsföl har marknaden gått ur botten just nu. Både som tävlingshästar såväl som ridhästar om det skulle visa sig att hästen inte skulle visa tävlingsegenskaper.

Ett litet tips bara. Man tittar mycket på tävlingsresultat när det kommer till att lägga bud på auktioner. Det finns olika skolor. På mödernet, eller på fädernet med avseende på tävlingsreultat.

Om man väljer tävlingsresutltatlinjen så glöms det ofta bort att titta på förfädernas skadehistoria.
Din kelgris verkar ha råkat ut för en ren olyckshändelse, så det kommer inte att påverka fölets värde ett dugg.

Så, eftersom jag är mycket färgad som aktiv inom galoppen, och dessutom hästägare, så råder jag dig att fortsätta på "galopplinjen". Om ett par år kanske du har en tvååring som nästan går ihop. du har ju narurligtvis med största säkerhet mest utgifter framför dig.

Tycker nog du ska satsa på "fullblodslinjen"

Camilla Osterman säger ju på annan plats i tråden. "Det är rätt tid att satsa nu!. Speciellt söta små fuxar!"

Har du ett fullblodssto, lyckliga du, hitta en fullblodskille för henne.

Låt din häst själv bestämma, som "min" tränare brukar säga :)
 
Sv: Intressant stam??

Roligt med nån som tycker att det kan vara värt att sattsa på galoppen;)

Själv är jag ju totalidiot och ska betäcka BÅDA fblstona, tänkte mig ett par miljoner på kontot när fölisarna sprungit färdigt:p

Chansen FINNS ju:D Istället för att spela på lotto:angel:
 
Sv: Intressant stam??

Roligt med nån som tycker att det kan vara värt att sattsa på galoppen;)

Själv är jag ju totalidiot och ska betäcka BÅDA fblstona, tänkte mig ett par miljoner på kontot när fölisarna sprungit färdigt:p

Chansen FINNS ju:D Istället för att spela på lotto:angel:

Det är ju vi totalidioter som kommer att rädda både galoppen och aveln från undergång.:cool:
Vi har inte vett på att sluta:angel:
 
Sv: Intressant stam??

Återkom nån gång i slutet av november när det mörknar vid tre och det regnar vågrätt, gärna med blötsnö, lera upp till magen på hästarna så är jag nog beredd att skänka bort båda hästar & stall:D
 
Sv: Intressant stam??

Om du vill få ut "minsta möjliga förlust" så är ju svaret naturligtvis - halvblodsföl som du beskriver din kelgris.
Man får för närvarande lite mer för ett halvblod än ett fullblod som ridhäst.
Har absolut inte räknat med att gå + på betäckningen/uppfödningen. Det vet jag att det är svårt att göra (även med hbl-föl) Har väl snarare tänkt som så att om hon har en "bra" stam så kanske man ska ta tillvara på den och avla "renrasigt" i stället för att stirra sig blind på bara halvblodsalternativen

För rena fullblodsföl har marknaden gått ur botten just nu. Både som tävlingshästar såväl som ridhästar om det skulle visa sig att hästen inte skulle visa tävlingsegenskaper.

Ett litet tips bara. Man tittar mycket på tävlingsresultat när det kommer till att lägga bud på auktioner. Det finns olika skolor. På mödernet, eller på fädernet med avseende på tävlingsreultat.

Om man väljer tävlingsresutltatlinjen så glöms det ofta bort att titta på förfädernas skadehistoria.
Din kelgris verkar ha råkat ut för en ren olyckshändelse, så det kommer inte att påverka fölets värde ett dugg.
Håller just nu på att jaga hennes uppfödare för att kunna få kopior på veterinärjournalerna från hennes skada (hon trasslade in sig i eltråden som föl). Kan vara bra att ha i framtiden, antar att några kommer höja på ögonbrynen eftersom hon har ett fult ärr och en förtjocknad i huden mitt över senan på ena frambenet (senan helt UA på rtg och UL).

Så, eftersom jag är mycket färgad som aktiv inom galoppen, och dessutom hästägare, så råder jag dig att fortsätta på "galopplinjen". Om ett par år kanske du har en tvååring som nästan går ihop. du har ju narurligtvis med största säkerhet mest utgifter framför dig.
Har man någonsin något annat än utgifter framför sig om man håller på med unghästar/avel?? :angel:

Tycker nog du ska satsa på "fullblodslinjen"

Camilla Osterman säger ju på annan plats i tråden. "Det är rätt tid att satsa nu!. Speciellt söta små fuxar!"

Har du ett fullblodssto, lyckliga du, hitta en fullblodskille för henne.
Har du några förslag på hingstar till henne? Hon är ganska liten (hoppas fortfarande att hon ska komma över 160cm-strecket ;))

Låt din häst själv bestämma, som "min" tränare brukar säga :)

Kul att någon tycker att det inte är en alltför galen idé att lägga fullblodshingst på henne. :) Funderar lite på ifall jag ska låna ut magen på henne istället för att behöva göra hingstvalet själv, men det är ju så kul att avla själv så jag står som åsnan mellan 2 hötappar just nu (tur att det är tid kvar till betäckningssäsongen :D).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp