Intressant statistik

Sv: Intressant statistik

Jo även staffen har avlats för bull baiting (vilket ju namnet klart säger) men däremot verkar den inte använts för hundkamper sen dess.
Rötterna är dessutom gemensamma.
PL

Senast ändrad:

okej. jo jag har inte hittat nån riktigt bra info om just staffen. men vad jag har förstått så har dom betydligt mindre kamplust än amstaff och pitbull?? och man annvänder väl inte staffen i hundkamper nu som man gör med amstaff och pitbull?

tack för upplysningen. det var bra att få veta!!!

nähä.. nä d var det någon anna. men det var nån som skrev att dom inte kunde förstå varför man skaffar rasen som sällskapsras. att mna skulle skaffa golden eller labbe istället.
då var mitt första inlägg riktad till den angående varfrö man skaffar en amstaff utan att kampa med den..

Nej, det var jag som skrev det.

Jag tror, men jag kan ha helt fel, att de flesta som skaffar pitbull/amstaff inte använder dem till någonting speciellt. DÅ ser jag absolut ingen anledning till att skaffa en sådan hund. Om man bara ska ha en sällskapshund som man gosar med, och kanske tar promenader med, finns det ju ingen anledning att skaffa en hund som har kamplust, eller? Men det är klart, det kanske inte anses lika "häftigt" att äga en labrador, golden retriever eller cocker spaniel...

Kamplust är dock inget negativt,:idea:
Sen så behöver en golden och labbe betydligt mer stimulans än att bara "gosa och kanske gå lite promenader"

Nej, det var jag som skrev det.

Jag tror, men jag kan ha helt fel, att de flesta som skaffar pitbull/amstaff inte använder dem till någonting speciellt. DÅ ser jag absolut ingen anledning till att skaffa en sådan hund. Om man bara ska ha en sällskapshund som man gosar med, och kanske tar promenader med, finns det ju ingen anledning att skaffa en hund som har kamplust, eller? Men det är klart, det kanske inte anses lika "häftigt" att äga en labrador, golden retriever eller cocker spaniel...

det är just det som är problemet - att vissa ungdomar skaffar dem bara för att vara tuffa. det är väl inte tufft att ha en labbe..
och just att det e i princip bara är ungdomar som har kamphundar som går till attack. citat från www.pitbull.se

De hundar som benämnts “kamphundar” av media, har till nästan 50% varit korsningar av raserna Rottweiler och Pitbull. De resterande 50% har varit “pitbull-liknande” hundar, som dock inte har mer gemensamt med ursprungshunden än utseendet, dvs mellanstor och muskulös. Hundägarna har uteslutande varit ungdomar under 20 år, 40% av ägarna har t.o.m. varit under 17 år. Gemensamt för dessa hundägare är att de skaffat en hund för utseendets skull och inte för dess egenskaper. De har skaffat en brukshund och hållit den som sällskapshund och inte haft något intresse av att aktivera hunden på ett brukligt sätt. Istället har ägarna “laborerat” med hunden vilket leder till att ägarna i slutändan har en hund med de egenskaper de ej har klarat av att hantera.
detta är hemskt...

men det är ju tragiskt när det börjar gå såhär jävla långt!!! hämtat från ekuriren.se

Pitbull användes som rånvapen

En man utsattes för ett väpnat rån vid Max hamburgerrestaurang vid Resecentrum på Norra Promenaden i Norrköping strax före klockan två i natt. Rånarna hotade mannen med en pitbullterrier, skriver nt.se.

Offret promenerade på gatan när två män kom fram till honom. Männen hade med sig hunden.
- De hotade mannen med pitbullterriern och tvingade honom att lämna ifrån sig sin mobil, uppger William Ring, vakthavande befäl vid Östgötapolisen till tidningen.

Efter att rånarna fått mobilen sprang de från platsen i riktning mot Drottninggatan. Polisen har inte gripit några misstänkta gärningsmän.
Offret klarade sig utan fysiska skador.

Förvisso.

Frågan om "olämpliga ägare med olämpliga hundar" är intressant.
Tänk om PIRU hamnat hos en ung ligistkille som bara står på torget och hetsar honom mot folk och andra hundar... Eller hos en av de naiva PBägarena i den här tråden... Istälelt för hos dig?
Hur länge tror du det hade dröjt innan han hamnade på löpsedlarna?
*s* Visst inga hundar är värda att bli "modeprylar" och chihuahuatrenden kommer att dö ut i samma takt som när ghettopitbullens ägare uptäckte att det är dyrt,jobbigt och besvärligt att ha hund. Men tänk om de istället för pitbulls hade fått upp ögonen för tex herdehundarna och en del av de otrevligare mastifferna...
(för att vara ödmjuk så betvivlar jag att jag skulle kunna styra upp en hund av Piruskaliber jag heller*s*)

Senast ändrad:

o vara ägare åt Piru är tämligen lätt om man trycker på rätt knappar, men kommer han igång är han SVÅR o bromsa o det är då det blir farligt. Jag har ett väldigt starkt ledarskap ändå kan han svara upp när vi tränar i skyddet bara för han är så uppe i varv kan lika det med en kamphund som är i full action.

men däremot så är Jääkäri betydligt mer besvärlig och mycket enklare o få igång, dessutom blir han förbannad och han är bara 12mån, han i fel händer kan bli en dödsmaskin vid 3års ålder.

Ja, det är det jag menar. En hund som är bra i rätt händer, kan vara komplett livsfarlig med fel ägare.
Däremot så bör man ha självinsikt om "hur mycket hund" man klarar av, och jag tror att det är det som brister många gånger. Och det är då olyckorna händer.
Eller att folk andvänder hundarna fe. (som att stå och hetsa dem mot barnfamiljer på torget.

Och då snackar jag om bra hundar., så man kan gissa vad oddsen är att det ska lyckas med hundar som kanske är kassa mentalt.

Senast ändrad:

Jag blir hellre attackerad av en pitbull än av:

Airedale
Airedale/Boxer mix
Basset/GSD mix
Border Collie
Boxer mix
East highland terrier
Pyreneer
Pomeranian

eftersom dödligheten vid dessa hundars attacker är 100%!!!!!!!
Golden har en dödlighet på 16%.
Jämför det med de 9,3% med dödlig utgång vid pitbullattacker.

Komma här och klaga över farliga hundar...pinsamt...undrar just vilka hundar som borde förbjudas eller ägarna skulle tvingas ha "körkort" för :banana:

Låt mig presentera, mördarmaskinen pom!

pomeranian2.jpg

:rofl:

Tänk att möta en sån i en mörk gränd!
Jag skulle springa benen av mig!

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 425
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 513
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka