Intressant statistik

Sv: Intressant statistik

Är faktiskt lite förvånad vad gäller rottweilern som jag i grunden alltid betraktat som en tâmligen harmlös ras men ofta i fel ägares händer.

Harmlös? En rottis väger oftast runt 50 kilo, och har ofta en hyfsad dos vakt och försvarlust. Dessutom så är de ofta rätt dominata och ska gärna ha kamplust.
Mycket trevliga hundar, men att tro att de är harmlösa är rätt naivt.
(min rottis är dock lönnmördare just nu- han andvänder gasmetoden....)

vaaaaaaa det kan inte stämma att rottweiler ligger så högt upp det som är är såna kelgrisar ;)

Men det där är väl faktiska tal? Isf säger det ju inte särskilt mycket, förutom att pitbull helt klart är överrepresenterad. Schäfer och labrador ligger tex rätt högt men med tanke på att de hör till de vanligaste raserna är det väl inte så konstigt. De borde slå ut talen på antalet registrerade hundar i varje ras, annars är det ju rätt missvisande.

Vet du varför de hundarna kallas för kamhundarna? Har du läst om hur de är i böcker och liknande? De är avlade för kamp och har det i sig. De kan plocka fram det, oavsett uppfostran. Sedan kan jag hålla med om att det mår bättre hos de som kan sin sak och inte hos sådana som inte kan någonting om hundar.

Nu kan ja bara uttrycka mig i rasen amstaff som för vissa ingår i kategorin "kamphundar". Denna ras intresserar mig väldigt mycket och jag har kollat upp lite rashistoria och så på den. På svenska amstaffklubbens hemsida står det;
för att citera rakt av "American staffordshire terriern härstammar från hundar som tillkom "INTE" för att slåss med andra hundar utan för att hantera och hålla fast boskap."

Jag blev såklart tvungen o kolla upp staffen oxå (staffordshire bull terrier) eftersom ja hade för mig att den hemma i England kallas för The Nanny dog. Och såhär stod det på deras hemsida;

"Staffords har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde, men numera ett samlingsnamn för de väldiga gruv- och industriområdena i och runt Birmingham, Staffordshire och Midlands.
Dessa områden var oerhört tättbefolkade och barnrika och i sådana miljöer var det förstås
ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn.
Inte för inte kallas de “The Nanny Dog” hemma i England.
Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt.
"

Jag tror faktiskt att en hel del sitter i den som håller i kopplet, dessa raser som går under "kamphundar" för många är nog hundar som reagerar lite extra på situationer, men med rätt människa som håller i kopplet så ska det inte vara nå problem, klarar man inte av dessa raser ska man helt enkelt inte ha nån. Man får hem sin valp när den är runt 8 veckor, du kan då påverka den en massa. Så med rätt kunskaper är dessa raser underbara hundar oxå. Iaf vad jag tror och har märk.

*kl*

Måste bara berätta vad jag fick veta idag av min väninna.
När vi ändå pratar om korsningar, kamphundar och allt....

Min väninna bor på en gård och har bla. en Douge de bourdex tik på 1 år. En supertrevlig individ som inte gör en fluga förnär.
Hon strosar runt på gården och är väldigt snäll.
I går ringde polisen hem till dom.
Då hade granntanten ringt och sagt att det fanns en kamphund på min väninnans gård och att den gick lös.
Men...varför liksom ...ringa till polisen? Hunden har inte gjort den här damen någonting utan hon har enbart noterat att den finns där.

*kl*

Måste bara berätta vad jag fick veta idag av min väninna.
När vi ändå pratar om korsningar, kamphundar och allt....

Min väninna bor på en gård och har bla. en Douge de bourdex tik på 1 år. En supertrevlig individ som inte gör en fluga förnär.
Hon strosar runt på gården och är väldigt snäll.
I går ringde polisen hem till dom.
Då hade granntanten ringt och sagt att det fanns en kamphund på min väninnans gård och att den gick lös.
Men...varför liksom ...ringa till polisen? Hunden har inte gjort den här damen någonting utan hon har enbart noterat att den finns där.

Det är så grymt tråkigt att folk bara har förutfattade meningar istället för att ge hundarna individ för individ en chans. Man kan inte dra alla över en kam (eller va man brukar säga)

Du kunde väl länkat istället för att ta ett citat som taget ur sitt sammanhang ger totalt fel bild!!
http://user.tninet.se/seb243u/
Se historia.
PL

Vi har kollat på olika sidor, men hundarna är jue endå inte avlade för att slåss me andra hundar, det var jue det som var på tal.

Jag personligen vill inte kalla vissa raser för "kamphundar" då jag tror att människan spelar in till stor del.

*Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.
"saxat från rasklubben"

Så de är inte avlade o kampa med andra hundar o djur. Läs på lite rashistoria föreslår ja.

*Efterhand kom man på att man kunde hetsa särskilt framgångsrika hundar mot tränade tjurar vilket blev något av ett folknöje. Man hetsade också dessa hundar mot kedjade björnar, apor, grävlingar och andra hundar.
"saxat från rasklubben"

Så de är inte avlade o kampa med andra hundar o djur. Läs på lite rashistoria föreslår ja.

Nej precis, det är inte det dom är avlad till som du säger utan det är nått man hittat på som underhållning, eller vad det nu är :/

Hundarna avlades för att hetsas mot andra djur o när detta upphörde använde man dem stället till hundkamper dvs de avlades vidare för detta nya ändamål!
De användes inte för att hantera boskap utan för att stressa tjurar innan slakt vilket dels, felaktigt, ansågs göra köttet mörare dels var ett folknöje.
PL

Senast ändrad:

" Hundarna var helt enkelt slaktarhundar vilka hade till uppgift att stressa slaktboskapen genom att bita sig fast i deras mule och hålla ett fast grepp."

Kopierat från sidan du citerat. Så du anser att en hund avlad för detta ändamål inte är en kamphund?

Varför i hela friden måste så många ägare/intresserade av dessa raser alltid vidhålla att de är gosegrisar och inga kamphundar? Det står klart och tydligt i rashistorian, varför läsa in det man själv vill istället för fakta?

Jag tycker det är intressant o se på denna sida att så många blundar över sina Amstaffars rashistoria att faktiskt är kamphundar, men flera hävdar att dom inte är det. Sen sitter dom o trä tter efter andra att man borde läsa om dom, så gör man det så står det i klar text både det jag skrev i en annan tråd och det som kommit upp i denna tråd också. Läser man inte vad som står om sin ras? jag iaf läste jätte mycket om Rottweiler både historia och gammla historier.

Du verkar inte kunna säskillt mycket om dessa hundar! som många andra här inne har skrivit så är dom INTE avlade för att kampa!! Jag har själv en pitbull/amstaff som är världens kelgris, skulle inte skada en fluga ens :love: sen att han ser ut som en pitbull gör ju att folk tror att han är farlig. men det är han absolut inte. Dessa hundar är väldigt känsliga och vill gärna vara matte/husse till lags. om en idiot då uppfostrar vovven att slåss med andra hundar är det inte konstigt att den blir knäpp. Sox (min ptb) älskar andra hundar och när vi möter hispiga hundar på stan eller vart vi än går, så brukar han gå tyct och fint...så jag tycker inte att man ska dra alla över en kant. det är ägaren som gör hunden!! Länkar till bilder på min Pit om det är någon som vill se :)
6400316.jpg

6400315.jpg

6400317.jpg

Seriöst, är du dum i huvudet?
Pitbull har avlats till kamp, och det avlas än idag så avlas de och används i hundkamper.
Det är ren och skär fakta.

Däremed inte sagt att de inte kan vara trevliga, för många av dem är jättetrevliga gosegrisar. Men är man så naiv att man inte vet vad man har i kopplet så ska man fan inte ha nån.
Och ja, jag har träffat flera hundra oliak amstaff, pitbull och korsningar däremellan och med gudvetvad, både folksk elgrisar och hundar som använts i hundkamper - men 100tals ärr över hela kroppen.

Vad är det som är så hemskt att de avlats för kamp? Jag har själv hundar som är avlade till VAKT, emot MÄNNISKOR - det är inget jag sticker under stol med eller skäms över.
Däremot så måste jag veta och förstå att det är mycket troligare att mina hund kan bitas än en cavalier gör det.

Senast ändrad:

Jisses det är såna som du som får problem när man har noll koll vad man har i kopplet. Du har heller tydligen inte läst rashistorian. nu är ni 3st på bara en vecka helt sanslöst att man blundar för det. Att hunden blir det man gör den till är ju inte helt sant för hunden födds ju medfödda anlag eller tror du att du får hem ett tomt skal som du själv plockar ner massa ingridienser i

2 portioner kärlek
3 portioner kamp
6 portioner arbetslust
5 portioner försvarslust

det vill jag ha i min hund så kommer dom med posten eller? riktigt så enkelt är det inte tyvärr.

Men om det är en "gosehund" man vill ha, varför skaffar man inte en hund av en mer erkänd "goseras" då? Labrador, golden retriever, cocker spaniel, det finns många att välja på. DET har jag aldrig förstått. En hund behöver inte vara en utmaning för att man ska kunna ha kul med den, tycker jag.

Vi har haft en golden och det var en underbar hund. Han VAR supergosig och älskade alla människor, men samtidigt var han jättepigg och busig (inte alls någon lat och tråkig hund) och riktigt bra på jakt.

Nej, varför man måste skaffa en pitbull/amstaff för att kunna ha en hund att gosa med, det förstår jag inte...

Exakt vad jag skrivit i massor med trådar. Varför ska man skaffa sig en hund som kan innebära problem o då kanske så stora problem att man inte reder ut dom. men till skillnad för dom raserna du räkna upp så är det ju högst troligt att man bara kan njuta av sin tillvaro med hunden o aldrig behöva vara speciellt orolig över att den ska bli galen mot andra hundar o.s.v.

Men det är ingen hittilis som gett mig ett enda svar på varför man skaffar en kamphund till sällskaps hund.

Vore lika dumt av mig o skaffa en golden när jag ska arbeta med han i skydd lär bli svårt.

självklart tycker jag att det är hemskt med att en hund avlas fram för kamp. Men från början är amstaffen inte avlad för kamp, gå in på amstaffklubbens hemsida och läs rashistorien. jag kanske inte var tydlig i förra inlägget att jag menade just amstaffen. Pitbullen användes i hundkamper, det vet jag, men de användes även som gårds, familje och sällskapshundar! Och NEJ jag är inte dum i huvudet! Sen vet jag mycket väl om att de används ofta i hunkamper här, jag har också (precis som du) träffat stackare som varit ärrade över kroppen. Men du måste ju ändå medge att det inte är hundens fel? Det är ägaren som gör hunden! Min hunds föräldrar har ALDRIG kampat och de kommer aldrig att göra det heller, samma gäller min hund! Men om man får valpar efter en kampad tik så kan det säkert hända att valparna får med sig ett dåligt psyke!

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 513
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka