Bukefalos 28 år!

Introducera kattunge till två äldre

Ska under sommaren adoptera ytterligare en katt, en kattunge, till mina två herrar( 2 år kastrerade hankatter) Det blir en honkatt som senare ska kastreras hon också.
Men nu skulle jag vilja veta hur ni andra gjort när ni kommit hem med en liten till era äldre katter.
Hur lång tid tog det innan de blev vänner?
Några tips?
Mina äter just nu Bozitas sensitive torrfoder och mjau blötmat, kan jag fortsätta med detta eller bör den ha eget kattungefoder?
 
Har aldrig haft några bekymmer med nya kattungar bland de äldre, ungen brukar få några snytingar i början när den är för närgången eller våldsam, men låter man dem vara och matte inte leker hönsmamma, lär de sig snart vad som gäller i omgänget med de äldre katterna.
 
Har aldrig haft några bekymmer med nya kattungar bland de äldre, ungen brukar få några snytingar i början när den är för närgången eller våldsam, men låter man dem vara och matte inte leker hönsmamma, lär de sig snart vad som gäller i omgänget med de äldre katterna.

Har också föreställt mig det att man inte ska göra så stor affär av det hela utan låta det ta sin tid
 
Har du möjlighet att träffa kattungen innan? För då kan du lämna t.ex. en filt hos personen som har kattungen så kattungens lukt fastnar på filten och så tar du hem filten några dagar innan kattungen flyttar hem så dina nuvarande katter vänjer sig vid kattungens doft.
På så sätt är de vana vid doften och har förmodligen lite lättare att acceptera den lilla när de känner igen doften, för hon kommer ju att vara en inkräktare i deras revir.
Men annars är det bara att ha is i magen, det tar någon vecka eller två ibland. :)
 
Har du möjlighet att träffa kattungen innan? För då kan du lämna t.ex. en filt hos personen som har kattungen så kattungens lukt fastnar på filten och så tar du hem filten några dagar innan kattungen flyttar hem så dina nuvarande katter vänjer sig vid kattungens doft.
På så sätt är de vana vid doften och har förmodligen lite lättare att acceptera den lilla när de känner igen doften, för hon kommer ju att vara en inkräktare i deras revir.
Men annars är det bara att ha is i magen, det tar någon vecka eller två ibland. :)

Tack för tipset, återstår att se, då jag inte vet än var den kommer att finnas.
 
Jag har två kattungar och en vuxen katt och det gick hur bra som helst! Dom t o m leker med varandra!:-) kattungarna har dock lärt den vuxna att jama när den vill något och den stora har lärt bebisarna diverse dumheter som den har för sig haha.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Nikan
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 858
Senast: Zpunk
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
990
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 256
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp